چرا قیمت تخم مرغ افزایش پیدا کرد؟

دبیرکانون سراسری مرغ تخم گذار گرانفروشی در مغازه ها و حذف گله های مرغ توسط مرغداران را دلایل افزایش قیمت تخم مرغ دانست.

فرزاد طلاکش در پاسخ به این سوال که چرا قیمت تخم مرغ در هفته های اخیر افزایش داشته است؟  گفت: قیمت تخم مرغ درب مرغداری ها افزایش چندانی نداشته و مرغداران همچنان در هرکیلو تخم مرغ ۲٠٠٠ تومان ضرر می دهند. اما اگر در سطح مغازه ها با قیمت ها ی بالا به دست مصرف کنندگان می رسد این امر گرانفروشی بوده و ناشی از عدم نظارت و کنترل موثر این واحدها است.

وی ادامه داد: تا زمانی که تخم مرغ بسته بندی و قیمت دار نشود شرایط به این شکل ادامه دار خواهد بود، زیرا بیش از ۳۶۰ هزارباب مغازه و فروشگاه و... در کشور وجود دارد  که تخم مرغ عرضه می کنند و نظارت براین تعداد مغازه کار بسیار سختی است.

دبیرکانون سراسری مرغ تخم گذار اضافه کرد: در حال حاضر بسته بندی تخم مرغ اجباری نیست و برخی از مغازه ها به صورت فله اقدام به فروش تخم مرغ می کنند. فروش فله تخم مرغ نیز راه  را برای افزایش قیمت باز می کند، در حالی که اگر تخم مرغ الزام به بسته بندی شود و قیمت آن مشخص شود راه سودجویی و گرانفروشی  بسته خواهد شد.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به افزایش قیمت مصوب تخم مرغ نیز اشاره کرد و گفت:قیمت مصوب تخم مرغ باید از هرکیلو ۱۴ هزارتومان به کیلویی ۱۸ هزارتومان برسد. زیرا فروش هرکیلو تخم مرغ با قیمت ۱۴ هزارتومان برای مرغداران ضرر است و این ضرر باعث شده مرغداران اقدام به حذف گله هایشان کنند و تولید نیز کاهش یابد که البته جای نگرانی نیست.

طلاکش در پاسخ به این سوال که آیا صادرات هم در افزایش قیمت تخم مرغ اثرگذار بوده است یا خیر، گفت: در حال حاضر صادرات باعث افزایش قیمت نشده است و از طرفی در این بخش مزیت صادراتی هم نداریم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.