خطرناک‌ترین جهش‌های کرونا کدامند؟

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه کووید واقعیت قرن است و اینکه برخی این بیماری را دروغ قرن می دانند، درست نیست، گفت: سازمان جهانی بهداشت چهار واریانت انگلیسی،  آفریقای جنوبی، برزیلی و هندی را نگران کننده اعلام کرده است.

دکتر سیدعلیرضا ناجی درباره طرح مجدد برخی مباحث مبنی بر آزمایشگاهی بودن ویروس کرونا، گفت: هم ممکن است که این ویروس آزمایشگاهی باشد و هم اینکه طبیعت آن را درست کرده باشد، هر دوی این موارد ممکن است. البته می‌دانیم که احتمال اینکه طبیعت بتواند چنین ویروسی را ایجاد کند، بسیار زیاد است. طی تاریخچه‌ای که داریم می‌بینیم که طبیعت ویروس‌های بسیار مرگبار و حتی مرگبارتر از کووید ایجاد کرده است و تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. به عنوان مثال آنفلوآنزای اسپانیایی طی دو سال ۸۰ میلیون نفر را در دنیا کشته است. در  ایران هم در آن زمان به دلیل قحطی و بیماری‌های دیگر و ترکیب شدن آن با پاندمی سال ۱۹۱۸ جمعیت ایران طی دو سال نصف شد. بنابراین ما این موارد را داشتیم و طبیعت می‌تواند این کار را انجام دهد.

کووید-۱۹ واقعیت قرن

وی افزود: حال اینکه یکسری افراد هم بخواهند چنین ویروس‌هایی را ناجوانمردانه به دلیل رقابت‌های اقتصادی و جهان قدرت ایجاد کنند که منجر به در خطر افتادن سلامت انسان ها شود هم ممکن است، اما  مساله‌ مهم کنونی، این است که کووید واقعیت قرن است. اینکه برخی افراد موجب تشویش مردم شده و به این بیماری دروغ قرن و ... می‌گویند، درست نیست. این بیماری یک واقعیت است که تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داده و مردم را می‌کُشد. در عین حال می تواند دچار تغییرات ژنتیکی شود و ما باید با آن مبارزه کنیم. اصول مبارزه با این بیماری هم کاملا مشخص است. اینکه این ویروس از یک آزمایشگاه نشت شده باشد یا اینکه طبیعت آن را درست کرده باشد، اصول مبارزه با آن را تغییر نمی‌دهد یا واکسن را زیر سوال نمی‌برد. زیرا نتایج واکسن کاملا مشخص است و نشان داده شده که چقدر می‌تواند کمک کند.

اخبار جعلی ضد واکسن

ناجی درباره اظهارات ضدواکسن مانند احتمال مرگ بعد از تزریق واکسن و... گفت: این اخبار جعل بودند. مگر هرچیزی که در اینترنت مطرح می‌شود را باید قبول کرد؟. مگر هر چیزی را که یک فرد دانشمند می‌گوید باید حتما درست باشد؟. ما باید بر اساس ادله‌های علمی اظهار نظر کنیم. ادعاهایی که در حوزه ضد واکسن مطرح شده، مبنی بر اینکه جهش‌های ویروس ناشی از واکسن است و... کاملا رد شده است. زیرا عمده واریانت‌های ویروس قبل از دریافت مجوز و آغاز واکسیناسیون در دنیا ایجاد شدند.

چرا ویروس کرونا تغییر می کند؟

این استاد ویروس شناسی تاکید کرد: تغییر ویروس ناشی از گردش ویروس است. اینکه آنتی بادی می‌تواند منجر به وخامت بیماری شود، نادرست است.  اکنون بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دوز واکسن در دنیا تزریق شده، شواهد فوق‌العاده آن دارد دیده می‌شود. همه شواهد نشان می دهد که واکسن باعث کاهش بیماری شده است. کجای دنیا دیدید که تزریق واکسن منجر به افزایش شدت بیماری شود؟. در عین حال کدام تحقیقی می‌تواند نشان دهد که دو سال بعد از تزریق واکسن همه می‌میرند؟. بسیار مسخره و فکاهی است و این موارد رد شده است. باید بدانیم که برخی از این اخبار جهانی یا داخلی دارد سواد مجازی یک کشور را محک می‌زند. به عنوان مثال ما در زمینه اخبار نادرست مغناطیسی شدن بدن بعد از تزریق واکسن کرونا، مورد آزمون قرار گرفتیم و در این آزمون بسیار نمره پایینی را گرفتیم. زیرا به غیر از ایرانی‌ها هیچکس اینقدر به این موضوع بها نداد.

خطرناکترین جهش های کرونا

ناجی همچنین در ادامه درباره خطرناکترین جهش‌های فعلی کرونا، گفت: در حال حاضر خطرناک‌ترین واریانتی که می‌توانیم با آن برخورد کنیم از این نظر که واکسیناسیون ما را بهم بزند، واریانت آفریقای جنوبی است. از نظر میزان گسترش و گستردگی پاندمی واریانت‌های جدیدی هستند که در هندوستان می‌بینیم. البته تک و توک در جاهای دیگر هم واریانت‌هایی دیده می‌شود، اما چهار واریانتی که سازمان جهانی بهداشت به عنوان نگرانی اعلام کرده، واریانت بریتانیایی (انگلیسی)، آفریقای جنوبی، برزیلی و هندی است که به نظر من هندی و آفریقای جنوبی می‌توانند از همه مهمتر باشند.

وی گفت: البته در ویتنام که یکی از کشورهایی بود که در کنترل کووید کشور بسیار بسیار موفقی بود، با یک غفلت و جابجایی کارخانه اپل از چین و آمدن افراد چینی به آنجا آن نظم بهم خورد و در مدت بسیار کوتاهی واریانتی دارند می‌بینند که آن هم مقداری خطرناک است. به هر حال واریانت‌ها به وجود می‌آیند و باید مراقب باشیم، اما اگر می‌بینیم در انگلستان علی رغم گسترش واریانت هندوستانی که ۲۳ درصد موارد شناسایی شده آنها را شامل می شود، اما علی رغم این موضوع بیمارستان‌ها شلوغ نبوده و مرگ و میر بالا نیست و حتی برخی روزها مرگ و میر به صفر هم می‌رسد و آی سی یوهایشان خالی است، این‌ها به دلیل همان معجزات و اثرات بسیار مهم واکسن است. به طوری که ممکن است در این کشورها واریانت جدیدی وارد شود و حتی خیزی از موارد مثبت را هم داشته باشند، اما موارد بدحال و مرگ و میر را افزایش نمی‌دهد. بر همین اساس همچنان نسبت به افزایش سطح واکسیناسیون‌شان اهتمام دارند؛ چراکه این موضوع با واکسیناسیون حل می‌شود و ان‌شاءالله ما هم بزودی در کشور شاهد این موضوع باشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.