همه مسئولان و سیاسیونی که پای صندوق های رأی آمدند

مسئولان و چهره های سیاسی همپای مردم با حضور در پای صندوق های رای ضمن دعوت از مردم برای مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰، بر مسائلی همچون صیانت از آرای ملت و جایگزینی رفاقت به جای رقابت پس از انتخابات تاکید کردند.

سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، ششمین انتخابات شوراهای شهر و روستا و انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان  از ۷ صبح امروز (۲۸ خردادماه) در حالی آغاز شد که ۴ کاندیدا برای کسب کرسی ریاست جمهوری با یکدیگر رقابت می کنند. همگام با حضور مردم در پای صندوق های رای مسئولان کشوری و لشکری هم در شعب اخذ رای در سراسر کشور حاضر شدند و رای خود را به صندوق انداختند.

رهبر انقلاب هم دقایق اولیه این ماراتن انتخاباتی با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه امام خمینی(ره) در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و انتخابات میان دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کردند و آراء خود را به صندوق انداختند.

ایشان سپس در بیاناتی روز انتخابات را روز ملت ایران خواندند و فرمودند؛‌«امروز میدان‌دار و صحنه‌گردان اصلی مردم هستند که با رأی خود سرنوشت و تکلیف کلی و اساسی کشور را برای سالهای بعد معین می‌کنند بنابراین امروز متعلق به مردم است.»

ایشان رأی تک‌تک مردم را دارای اهمیت دانستند و تاکید کردند: همه بیایید، تشخیص و رأی بدهید و هیچ‌کس نگوید با یک رأی من اتفاقی نمی‌افتد، زیرا همین تک‌رأی‌ها است که آراء میلیونی ملت را تشکیل می‌دهد.

در ادامه اظهارات مسئولان و چهره های سیاسی را پس از رأی دادن آمده است؛

اسم و سمت سخنان

 
حسن روحانی/ رئیس‌جمهور

مردم ما به خوبی می دانند که این انتخابات برای سرنوشت خودشان و نظام جمهوری اسلامی چقدر اهمیت دارد و ای کاش هیچ مشکلی از روز ثبت نام نامزدها تا امروز نداشتیم.

از همه عزیزان می‌خواهم که حفظ سلامت مردم در همه مراحل را مورد توجه قرار دهند و با دقت مراعات کنند تا مشکلی برای سلامت مردم پیش نیاید و در کنار آن نسبت به حفظ آرای مردم نیز توجه جدی داشته باشند تا خدای ناکرده حتی یک رای هم جابجا نشود

محمدباقر قالیباف/ رئیس مجلس

دولت آینده با همکاری دو قوه دیگر باید به گونه ای تلاش کند که رضایت مردم با اولویت حل مشکلات اقتصادی تأمین شود.

ریشه اصلی مشکلات کشور ناکارآمدی در عرصه مدیریتی است نه عدم وجود امکانات و اعتبارات. با مدیریت صحیح و جهادی می توانیم در یک برنامه ۵ ساله ثبات اقتصادی را به کشور بازگردانیم.

اسحاق جهانگیری/ معاون اول رئیس‌جمهوری

در انتخابات ریاست جمهوری، رئیس جمهوری انتخاب می شود که طبق قانون اساسی دومین شخصیت کشور، مسئول قوه مجریه و رئیس دولت است. رئیس جمهور طبق قانون اساسی مسئولیت‌های مختلفی هم برای توسعه کشور هم برای مسائل سیاست خارجی بر عهده دارد. امروز مردم دست به انتخاب کسی می زنند تا مهمترین امور زندگی خود و کشورشان را از حیث اجرایی در چارچوب قانون اساسی به او واگذار ‌کنند تا رییس جمهور بتواند کشور را در چارچوب قانون اساسی و قوانین کشور اداره کند.

ما در شرایطی هستیم که با دنیا در حال مذاکرات جدی لغو تحریم‌ها و حل مسائل کشور در فضای بین‌المللی هستیم.  مسائل داخلی کشور با مسائل بین‌المللی بسیار مرتبط است و یکی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی ، رویکرد برون نگری است. اقتصاد کشور باید به صورت جدی با اقتصاد جهانی مرتبط باشد تا داد وستد  کند، پول، بازار، فناوری و کالا بگیرد.

وقتی یک اقتصاد زنده رشد دارد که بتواند با دنیا کار کند به همین دلیل مسائل سیاست خارجه تاثیر تعیین کننده ای در مسائل اقتصادی کشور دارد و رئیس جمهور با انتخاب وزیر امور خارجه و انتخاب سیاست هایی که برای پیش بینی امور انجام می دهد، مسئول اصلی این بخش است. امیدوارم مردم هم مشارکت خوبی داشته باشند و هم کسی را از بین کاندیداها انتخاب کنند که بتواند زمینه پیشرفت کشور و حل مشکلات مردم در داخل و فضای بین الملل به وجود بیاورد.

صادق آملی لاریجانی/ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

راه حل مشکلات، قهر کردن با صندوق رأی نیست.

ما باید به اشخاصی که مورد نظرمان است، رأی دهیم. 

محمود واعظی/ رئیس دفتر رئیس‌جمهوری

امروز روز بسیار مهمی برای چهار سال آینده کشور است، امیدوارم که مردم عزیز بیش از گذشته در این شرایط بسیار حساس داخلی و خارجی احساس مسیولیت کنند و حضور گسترده تر در پای صندوق های رای داشته باشند و بدانند  که  کشور متعلق به خودشان است و برای توسعه کشور وصلح و آرامش کشور  و اینده فرزندانشان باید خودشان تصمیم بگیرند.

دموکراسی را از چهل سال پیش آغاز کردیم و گام به گام پیش می رویم ممکن است نقض هایی باشد اما هیچ‌گاه نباید با صندوق رأی قهر کنیم و نباید ناامید شویم.‌

دشمنانی مانند رژیم صهیونیستی و آمریکا داریم که حضور گسترده مردم توطئه‌های انان را خنثی می کند. خوشبین هستم به اینکه بعد از انتخابات بسیاری از مسایل که در سه سال گذشته به دلیل جنگ اقتصادی و فشار حداکثری بوده رفع می‌شود. مذاکرات وین نتایج خوبی داشته است و مذاکرات به خوبی در حال انجام است بعد از انتخابات موضوعات مهم بین المللی حل خواهد شد ومردم آینده بهتر از نظر رفاه و اداره کشور خواهند داشت.

محمدجواد ظریف/ وزیر امور خارجه

حق تعیین سرنوشت یکی از مهمترین حقوقی است که مردم ما با انقلاب به دست آوردند و جمهوریت یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است.

ممکن است ناراحتی‌هایی به خاطر مشکلات و کمبودها وجود داشته باشد که من به سهم خودم به خاطر این مشکلات از مردم عذرخواهی می‌کنم ولی معتقدم که لازم است مردم در تعیین سرنوشت خود مشارکت کنند و صندوق آرا بهترین جا برای تعیین سرنوشت و آینده فرزندان و مسیر کشور است و امیدوارم در این کار تمام هم وطنان با علاقه شرکت کنند ، مردم ما همواره اشتباه پیشگویان سیاسی را ثابت کرده‌اند  و این بار نیز ثابت شود.

ما تلاش کرده‌ایم که در هر جا که امکان داشته شعبه اخذ رأی داشته باشیم و این زمینه را فراهم کنیم که ایرانیان خارج از کشور بتوانند در انتخابات حضور داشته باشند و با مشارکت فعال خود سرنوشت و آینده خود را رقم بزنند چرا که این حق مردم است.

هر کسی که در این انتخابات توسط مردم  انتخاب شود برای  همه ما  محترم است و انشاءالله موفق خواهد شد.

احمد جنتی/ دبیر شورای نگهبان

سه سفارش دارم، اول مشارکت، دوم مشارکت، سوم مشارکت.

امیدوارم مردم مثل همیشه پرشور در صحنه حضور داشته باشند و به دلیل حضور مردم، دشمن هیچ غلطی بکند.

علی لاریجانی/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور رهبر انقلاب

تمهیدات خوبی اندیشیده شد تا انتخابات خوب و سالم برگزار شود و هدف ما باید رفع مشکلات کشور باشد که از مسئولان اجرایی مسئولان نظارت تقدیر می‌کنیم ‌تا انتخابات سالم برگزار شود.

ارزیابی بنده از حضور مردم در انتخابات بسیار پرشور خواهد بود و با تاکیدات مقام معظم رهبری برای حل مشکلات داخلی، ایجاد عدالت مشارکت سیاسی و صحنه انتخابات و سیاسی توجه شود.

با هیچ کاندیدایی دیدار انتخاباتی نداشتم، نگاه من در مسائل کشور ایجابی است و برحسب وضعیت مسئولان نگاه مثبت داشته و  نظراتمان را به دولت سیزدهم انتقال می‌دهیم.

مصالح کشور مربوط به خودمان است پس قهر کردن با خودمان معنی ندارد باید نگاه ایجابی، مثبت و سازنده، اصلاحی و راه حل  داشت مشکلات را رفع کنیم مانند بیماری که عضوی  از بدنش بیمار است و ناامید است.

سیدمحمد خاتمی/ رئیس دولت اصلاحات

اهل پیش‌بینی انتخابات نیستم.

از ملت ایران ممنونم.

مجید انصاری/ عضو مجمع تشخیص 

انتخابات و صندوق رای در جمهوری اسلامی از ابتدا تاکنون زبان مردم و ابزار اعمال اراده آنان در عرصه سیاسی و اداری کشور بوده است و میعادگاه پیوند میان مردم و حاکمیت است.

من در حسینیه جماران در این مکان مقدس رای دادم که در آن شخصیت های مذهبی و سیاسی حضور پیدا می کنند. در ساعتی که من اینجا بودم مشارکت خوبی صورت گرفته است.

تا هر میزان مردم مشارکت داشته باشند اقتدار ما به همان میزان بیشتر خواهد شد. رهبری فرموده اند انتخابات حق آحاد مردم است، من امیدوارم انتخابات امروز برای کشور منشأ خیر و برکت باشد و مشارکت بیشتر مردم به نفع خود آنان خواهد بود.

من معتقدم جریانات سیاسی که گلایه هایی دارند بدانند قهر از صندوق رای مشکلی را حل نمی کند. امکان انتخاب فرد نزدیک به این جریان هم فراهم است در یک جمله می گویم نظام‌ ما جمهوری اسلامی است. اگر به دنبال آینده بهتری برای کشور و فرزندان هستیم تنها راه از راه جمهوریت می گذرد. امیدوارم در ساعات باقی مانده همه هموطنان ما اگر هنوز تصمیم نگرفته اند تصمیم خود را بگیرند و یقین بدانند شرکت نکردن نوعی رای دادن است، اما رای دادن به چیزی که نتیجه اش را نمی دانیم.

علی شمخانی/ دبیر شورای عالی امنیت ملی

هرگامی که برای افزایش حضور و مشارکت مردم در انتخابات به عنوان نماد مردم سالاری برداشته می شود اقدامی در مسیر افزایش اقتدار، امنیت و مشروعیت نظام اسلامی و شرط لازم برای پیشرفت و توسعه و افزایش جایگاه بین المللی ایران عزیز است. ️

هر نتیجه ای در انتخابات پیش رو رقم بخورد به دلیل این که نظر اکثریت مشارکت کنندگان در انتخابات است قابل احترام می باشد اما مهمتر از نتیجه، اصل حضور و مشارکت مردم است. ️

امیدوارم پس از اعلام نتایج انتخابات،رقابتها جای خود را به برادری، همکاری و تلاش مشترک برای اعتلای کشور و رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم بویژه قشر ضعیف جامعه بدهد و همه گروه ها و جناح های سیاسی برای پشتیبانی و کمک به رئیس جمهور منتخب بسیج شوند.

محمدباقر نوبخت/ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور

ظرفیت بزرگی در کشور وجود دارد، اما به عنوان کسی که در جریان امور با جزییات آن هستم  به صراحت بیان می کنم که امکان استفاده از ظرفیت‌های کشور در حال حاضر وجود ندارد اولین اقدام این است که به صورت عزتمندانه این تحریم باید برداشته شود.

فکر می کنم کسی که این بار مسئولیت اقتصادی را به دوش می‌گیرد اگر مانند حال حاضر از درآمدهای صد وچند میلیاردی فقط چند میلیارد دلار در اختیارش باشد قطعا دچار مضایقی می‌شود که استفاده مطلوب ظرفیت‌های اقتصادی برای مردم را حتما دچار چالش می‌کند.

سید محمود علوی/ وزیر اطلاعات

حضور حداکثری یکی از راهبردهایی است که مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید کردند و در صورتی که مردم عزیز ما به صورت حداکثری حضور پیدا کنند تاثیرهای خود را در جنبه‌های مختلف می گذارد.

اولا رئیس‌جمهور با یک رأی بالا و قوی می‌تواند خدمت بهتری به مردم کند و گام‌های بلندتری بردارد.

دوم اینکه از نظر اعتباری می‌تواند در سازمان‌های بین‌المللی حضور یابد. بالاخره رای مردم تعیین کننده پشتوانه و سرمایه اجتماعی یک رئیس جمهور است و طبعا وقتی رأی حداکثری باشد دنیا روی این رئیس‌جمهور حساب دیگری باز می‌کند و می‌تواند حرف خود را در دنیا محکم‌تر و متقن‌تر بزند.

محمدرضا عارف/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

خوشبختانه در چند روز اخیر به نظر می رسد فضا وضعیت بهتری پیدا کرده است. حقیقتا نگرانی مشارکت مردم بود و مردم هم دلایل موجهی برای عدم حضور خود داشتند و به نوعی احساس می کردند می توانند اعتراض خودشان را به عملکرد بعضی از نهادهای مسئول انتخابات و به خصوص نهادهای نظارتی نشان بدهند.

این مسأله جا افتاد که به هر حال جمهوریت نظام برای ما خیلی مهم است و ارزیابی نقش مردم در جمهوریت نظام هم صندوق های رأی است و احساس می شود مردم متوجه شده اند باید پای صندوق ها بیایند و اعتراض و نظرات خودشان را با ساز و کار احزاب و نهادهای اجتماعی بیان کنند.

عبدالناصر همتی/ کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری

ما به انزوای خارجی پایان خواهیم داد، مردم حق دارند با رفاه و با آرامش زندگی کنند. معیشت مردم مسئله اول من است، ان شاءالله کاری خواهیم کرد حضور مردم در صحنه بیش از پیش باشد.

اگر هم رای نیاورم باز هم در خدمت مردم و پیگیر شعارهایم خواهم بود. هر کسی که رییس جمهور شود باید توسعه و رفاه کشور را به طبقات بالاتر برساند.

سیدابراهیم رئیسی/ کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری

روز بسیار مبارکی برای تصمیم‌گیری ملت ایران است و ان‌شاءالله امروز به دست مردم اجرای عدالت رقم بخورد.

توصیه من به عنوان یک کاندیدا این است که رای مردم حق الناس است و باید از آن مراقبت کرد و حتی یک رای هم نباید  برخلاف آنچه مردم تصمیم گرفته‌اند باشد.

امیدوارم امانتداری نسبت به رای مردم انجام شود،ان شاءالله خداوند کمک کند و  دولتی رقم بخورد که برای مردم و در جهت رفع گرفتاری آنها باشد.

ناراحتی مردم حق است و  به دلیل برخی از کاستی‌ها بوده، اما اگر دلیل  شرکت نکردن باشد اشتباه است. مردم از صندوق رای ناراحت نباشند و در انتخابات شرکت کنند. من از همه می خواهم در انتخابات شرکت کنند تا به نفع مردم و در جهت تغییر در وضعیت آنها اقدامات صورت گیرد.

حرف‌هایی که در انتخابات زدم برای رفع مشکلات مردم بود و برای انجام این کار  شب و روز نمی شناسم و تمام تلاش خود را به کار می گیرم تا در نقش یک طلبه خدمتگزار مردم باشم.

محسن رضایی/ کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری

به شما قول می‌دهم ما به فضل پروردگار متعال، اقتصاد و معیشت شما را حل خواهیم کرد، به شایعات هم توجه نکنید، ما محکم در صحنه هستیم و به فضل پروردگار متعال، تحولات بزرگی از امسال در اداره کشور شروع خواهد شد، از همه مردم عزیز تقاضا می‌کنم، پای صندوق‌های رای بیایید و مساله مهمی که الان برای ما مهم بوده، اولا اداره زندگی شماست و ثانیا حضور شما در انتخابات.

صحبت من با کسانی هستند که با صندوق‌های رای قهر کردند، شما حق دارید اما ملت بزرگوار ایران، مسئولیت ما در شرایط کنونی بسیار مهم است، من از شما تقاضا می‌کنم بیایید رای بدهید.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی/ کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری

انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهم‌ترین انتخابات کشور است، چرا که عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در آن انتخاب می‌شود و اختیاراتی که رئیس‌جمهور دارد فوق‌العاده است. مردم نیز حساسیت این انتخابات را درک می‌کنند و مطمئن هستم که مشارکت پرشوری دارند و امیدوارم که پیرو بیانات مقام معظم رهبری یک رئیس‌جمهور با تعداد آراء بالا انتخاب شود تا بتواند به پشتوانه رای مردمی بسیاری از مشکلات را حل کند.

چون امر رای‌رهی امر مقدسی است و انجام یک تکلیف شرعی است، بهترین مکان را حرم مطهر رضوی برای انجام آن دیدم.

علی یونسی/ دستیار ویژه رئیس‌جمهور

متأسفانه این دوره فضای انتخابات با همه انتخابات های گذشته متفاوت است. به نظرم علت اصلی این تفاوت بد عمل کردن دست اندرکاران انتخابات و مخصوصا شورای نگهبان در نحوه بررسی احراز صلاحیت و احراز صلاحیت است که باعث دلسردی مردم شد.

البته این علت تامه نیست و علل مهم دیگری هم دارد که جای بررسی دارد. در هر صورت هیچ توجیهی برای عدم حضور مردم در انتخابات ۱۴۰۰ نیست. وظیفه ملی، اجتماعی و سیاسی همه آحاد مردم است که در این انتخابات مثل گذشته حضور پیدا کنند و به نامزد مورد نظر خودشان رأی بدهند. به نظرم باید در ساعات اولیه هم پای صندوق حاضر شوند.

سیدعبدالرحیم موسوی/ فرمانده کل ارتش

انتخابات با تعیین سرنوشت مردم و کشور گره خورده است. شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سرنوشت ملت بزرگ ایران را برای ۴ سال آینده تعیین می کند.

شرکت در انتخابات را راه برون رفت از مشکلات فعلی کشور است و اقتدار، تداوم و قوی تر شدن انقلاب اسلامی به شرکت در پای صندوق های رأی بستگی دارد.

فرماندهان ما در ارتش و سایر نیروهای مسلح همگی برای انجام این تکلیف شرعی اول وقت اقدام کرده تا این فریضه را انجام دهند.

امیرعلی حاجی‌زاده/ فرمانده نیروی هوافضای سپاه

قوی‌ترین موشک امروز ما رای مردم است و هر رای موشکی به قلب دشمن است.

اعتراض به وضع موجود را باید با رای دادن نشان داد نه با قهر کردن با صندوق رای،حرکت اصلی توسط مردم در حال رخ دادن است و نیاز به رئیس جمهوری داریم که فعال باشد و به مشکلات مردم رسیدگی کند.

سید عباس عراقچی/ معاون سیاسی وزارت امور خارجه

مسلما انتخابات ریاست جمهوری یکی از ارکان نظام است و یکی از مهمترین برای انتخاب رئیس جمهوری که حداقل چهار سال مدیریت کشور را در ابعاد اجرایی به عهده دارد و اهمیت بسیار زیادی دارید.

امیدوارم انتخابات این دوره هم ان‌شاءالله با مشارکت گسترده مردم، منجر به دولتی شود که باعث عزت و افتخار جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی با تعامل گرایی و تعامل عزتمندانه با بقیه کشورهای جهان شود و امیدوارم نتیجه انتخابات برای مردم ایران خیر باشد.

امیدوارم امروز مشارکت گسترده مردم را در پای صندوق‌های رای شاهد باشیم و این مسلما باعث افزایش اقتدار و استحکام و قدرت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. من در عرصه سیاست خارجی به عینه این را می‌بینم که وقتی مردم پشت سر نظام هستند و در عرصه‌های مختلف خود را نشان می‌دهند و در انتخابات شرکت می‌کنند با یک قوت و اقتدار و عزت بیشتری در عرصه‌های بین‌المللی حاضر می‌شویم.

علیرضا زاکانی/ رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس

آنچه که امام عظیم شان دنبال می‌کردند و جامعه طلب می‌کردند بماند، مهم ماندن راه امام است نه بودن و نبودن ما. امام ضربه زدن به جامعه اسلامی را جایز نمی دانستند. امام مردم سالاری دینی را باور داشتند و ایشان می‌گفتند مسئولین خاک پای مردم هستند.

امام یک تار موی کوخ نشینان را به کاخ نشینان نمی دانند اما امروز در جامعه کاخ نشین داریم.

رئیس جمهور آینده باید به جماران بیاید و از در و دیوار آن درس بگیرد و رئیس جمهور با تکیه با مردم بتوانند فقر را ریشه کن کند.

عباسعلی کدخدایی/ سخنگوی شورای نگهبان

این رویداد سرنوشت ساز را به مردم تبریک می گوییم و طبق گزارش های ما، مشارکت خیلی خوبی اتفاق افتاده است. این رویداد برای رای اولی هم، بسیار مهم است و جشن ملی محسوب می شود.

مشکلات موجود در روند اخذ رای را دقایقی پیش در ستاد مرکزی پیگیری کردم و الان بسیاری از این مشکلات حل شده است ستاد مرکزی اگر مشکل دیگری هم وجود داشته باشد پیگیری خواهد کرد.

سیامک ره‌پیک/ قائم مقام دبیر شورای نگهبان

امیدواریم از طریق انتخابی که امروز انجام می‌شود، مشکلات کشور کاهش پیدا کند و امیدواری در بین مردم افزایش یابد.

ان‌شاءالله انتخابات امروز موجب انسجام و وحدت بیشتر در کشور شود و آثار و برکات انتخابات و تعیین سرنوشت در بخش‌های مختلف کشور پدیدار شود و امیدوارم همه از آثار این انتخاب برخوردار شوند.

امیر حیدری/ فرمانده نیروی زمینی ارتش

تمامی نیروهای ما در ارتش جمهوری اسلامی ایران به این تکلیف شرعی عمل می‌کنند. برای بخشی از نیروهایی که داخل پادگان ها هستند تمهیداتی شده تا در همان مکان بتوانند رای خود را به صندوق بیندازند و بخش دیگری از نیروها که در مرزهای کشور مشغول مرزبانی و برقراری امنیت هستند نیز از طریق صندوق های سیار رای خود را خواهند داد.

ظرفیت بالگردی نیروی زمینی ارتش امروز جهت تسهیل در روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اختیار مردم شریف ایران قرار دارد و از این ظرفیت در مناطق صعب العبور جهت انتقال صندوق های سیار استفاده می شود.

سعید جلیلی/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

روز  رای گیری روز پایان نیست؛ روز آغاز جهاد بزرگ برای جهش ایران است.منتخب مردم، رئیس همه  جمهور خواهد بود.

گام اول برای جهش کشور حضور جمهور پای صندوقهاست.مشارکت بالای مردم، پیشران پیشرفت و جهش خواهد بود. امروز روز دورخیز برای خیز بلند ملت ایران برای «جهش ایران» است. هرچه رای گیری باشکوه تر، دورخیز بلندتر و در نتیجه، جهش بلندتر و دورنما زیباتر خواهد بود.

هر رای مردم یک موشک نقطه زن است که تهدیدها و تحریم ها و بدخواهی های دشمنان را هدف قرار خواهد داد. هر رای باعث افزایش قدرت و پیشرفت بیشتر کشور خواهد شد.

غلامعلی حدادعادل/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

بحث هایی که درباره لوایح FATF مطرح می کنند برای جلب نظر عامه مردم است ولی اینها که این بحث ها را مطرح می کنند، باید توجه داشته باشند که مجمع بر اساس کارشناسی های خود، کار می کند.

آقایانی که مجمع را متهم می کنند که لایحه را نگه داشته است نمی گویند چرا این کار انجام داده است انگار که ما در مجمع لج کرده ایم و می خواهیم کار مملکت متوقف شود.

در یک کلام می خواهم بگویم دیدگاه اعضای مجمع این است که نمی خواهیم غفلت هایی که در تصویب برجام به وجود آمده، در مورد FATF هم تکرار شوند.

عباس آخوندی/ وزیر اسبق راه و شهرسازی

این دوره جز دوره ای بسیار نادری است که با حواشی زیادی مواجه شد. در دوره های قبل یک صدم این چالش ها را نداشتیم. علی رغم همه چالش ها مسئله من ایران و یکپارچگی ایران است. علی رغم همه مشکلات تصمیم به حضور در انتخابات گرفتم.

ما یک رای داریم و باید از آن حفاظت کنیم. انتخابات یک صحنه انتخاب واقعی است و باید حرفی بزنیم که در این دوره موثر باشد و برای دوره های بعدی نیز تاثیر گذار باشد.

اولین کار ریس جمهور بعدی این است که تمام مداخلات نظامی سیاسی از حوزه اقتصادی بردارد. باید ریس جمهور تمام مداخله های نهادهای دیگر را از اقتصاد خارج کند.

علی مطهری/ نماینده سابق مجلس

اهمیت مشارکت مردم در این مسأله است که هرچه میزان مشارکت بیشتر باشد فرد منتخب اصلح‌تر و به خواست و نظر مردم نزدیک تر خواهد بود.

مشارکت مردم به هر میزان بالاتر باشد پیام خوبی برای جهانیان دارد، چه به غربی ها و چه همسایگان و چه شرقی ها.  این مشارکت به رفع هرچه سریع تر تحریم ها و احیای برجام کمک می کند. معتقدم مردم هر چه بیشتر در انتخابات شرکت کنند به نفع کشور است.

عزیز جعفری/ مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیة‌الله الاعظم (عج)

دشمنان هر توطئه، تهدید و ترفندی که داشتند در طول ۴ دهه گذشته به کار گرفتند اما مردم ما در تمام این سال‌ها به ویژه ٨ سال گذشته مقابل سخت‌ترین فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها ایستادند و از وعده‌های الهی است که بابت هر صبری پاداشی است.

این وعده الهی است که در هر سختی آسانی است و به نظر می‌رسد در این دولت جدید و از سال ١۴٠٠ دوره آسانی مردم و کشور شروع می‌شود.

با مدیریت انقلابی، مردمی و دلسوزانه‌ای که اکثر کاندیداهای این دوره دارند، ان‌شاالله سختی‌ها را پشت سر می‌گذاریم و مردم شیرینی این دوره از انتخابات را خواهند چشید.

مردم دچار سرخوردگی شده‌اند که البته بخشی از آن تقصیر خودشان است چراکه در این ٨ سال گذشته به فرد دقیقی رای ندادند.

محسن مهرعلیزاده/ کاندیدای انصرافی انتخابات

به مردم نباید سختگیری شود و بپذیرید مردم باید در زندگی راحت و در انتخاب های شان آزاد باشند و بایستی زندگی برازنده یک ایرانی سرافراز را داشته باشند.

من به آنها خواهم گفت جمهوریت نظام بسیار ارزشمند است و سعی کنید با حضورتان جمهوریت نظام جمهوری اسلامی را حفظ کنید و از حق قانونی خود برای نجات کشور استفاده کنید.

رستم قاسمی/ وزیر سابق نفت

در جایی که اکنون ما هستیم مشارکت خوب است و صف خیلی طولانی هم هست. امیدواریم جاهای دیگر کشور و بقیه صندوق‌های رای هم همین شرایط را داشته باشد حتما با این روند مشارکت خوبی خواهیم داشت.

انشاالله که مردم بتوانند در این شرایط سرنوشت خود را خود تعیین کنند.

جاهای دیگر هم گفته‌ام که ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ یک روز است اما مردم سرنوشتی را برای حدود ۱۴۰۰ روز آینده خود تعیین می‌کنند که چه کسی رییس جمهوری باشد که بتواند شرایط موجود امروز کشور را به خصوص به لحاظ مسائل اقتصادی که مردم در تنگنا به‌سر می‌برند، ریل اقتصادی‌اش را تغییر دهد.

آیت الله نوری همدانی/ مرجع تقلید

شرکت در انتخابات شرعا و عقلا بر همه لازم است.

حضور در انتخابات از نظر عقلی به این دلیل اهمیت دارد که انتخابات با سرنوشت همه قشرهای جامعه مربوط می‌شود. همه مردم، پیرو جوان و زن و مردم و همه با هم باید در صحنه حاضر باشیم و در انتخابات شرکت کنیم.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی/ مرجع تقلید

مردم با حضور در انتخابات، موجبات شکست توطئه دشمنان علیه کشور و ملت را فراهم آورند.

مردم با حضور پرشور در انتخابات، قدرت و توانمندی ملت ایران را به منصه ظهور رسانده و موجبات شکست توطئه دشمنان علیه کشور و ملت را فراهم آورند. مردم با هر سلیقه‌ای در انتخابات شرکت کنند تا این انتخابات نیز هر چه پرشورتر برگزار شود.

مردم باید به‌دور از سلایق و جناح‌بندی به افراد اصلح رای دهند.

آیت‌الله جعفر سبحانی/ مرجع تقلید

نظام ما، نظام جمهوری اسلامی است و حفظ نظام اسلامی پایه‌هایی دارد که یکی از پایه‌ها، مشارکت مردم در انتخابات است. حضور مردم در پای صندوق‌های رای،  حاکی از علاقه‌مندی به نظام و پایداری نظام است.

مصالح ایجاب می‌کند کسانی که علاقه‌مند هستند و نظم مملکت را خواهان هستند، در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی/مرجع تقلید

مردم در انتخابات شخصی شایسته، مناسب و شخصیت فهمیده‌ای را انتخاب کنند تا سرنوشت مملکت به دست کسانی داده شود که از هر جهت لیاقت داشته باشند.

انتظار ما در چنین روزی این است که عزیزان به وظایفشان که همانا شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ، شورای شهر و خبرگان است، عمل نمایند.

مردم افرادی را انتخاب کنند که هم خدمتگزار مردم باشند و هم بتواند وظایف دینی‌شان را ادا کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.