مینو محرز:  اثربخشی واکسن کووبرکت بیشتر از سینوفارم چینی است

مینو محرز، مسؤول ارزیابی علمی واکسن ایرانی در  برنامه «تهران ما سلامت رادیو تهران» با اشاره به صدور مجوز نهایی تزریق واکسن کرونای کووبرکت ایران، گفت: بر اساس ارزیابی‌های موجود،  تاثیرگذاری این واکسن از نظر آنتی بادی‌های خنثی کننده حدود 80 درصد است؛ ضمن اینکه این واکسن عارضه جدی هم نداشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعدادی دوز از این واکسن موجود است و تا آخر خرداد حدود 2 تا 3 میلیون دز دیگر برای واکسیناسیون تحویل می‌شود و سپس از یک تا دو ماه آینده در کارخانه اصلی به صورت ماهانه چندمیلیون دز از این واکسن تولید خواهد شد.

محرز در پاسخ به این پرسش که «آیا افرادی که دوز اول را از واکسن خارجی استفاده کرده اند می‌توانند برای دوز دوم از واکسن ایرانی استفاده کنند و با عارضه خاصی مواجه نخواهند شد؟»، گفت: عوارض ایجاد نمی‌شود؛ اما قبلا اعلام شده بود می‌توان دوز اول را از یک نوع واکسن و دوز دوم را از نوع دیگری استفاده کرد اما در حال حاضر بر اساس مقالات جدید این مورد توصیه نمی‌شود.

 مسؤول ارزیابی علمی واکسن ایرانی کووبرکت بیان داشت: اگر فاصله‌ای بین دز اول و دوم افتاده و واکسن دوز اول برای تزریق موجود نیست بهتر است در صورت استفاده از واکسن برکت، این واکسن برای دو دز تزریق شود تا خیالمان راحت باشد که فرآیند واکسیناسیون تکمیل شده است.

وی متذکر شد: در واقع باید از اول واکسیناسیون تکرار شود. این امر برای تمامی واکسن‌ها مثل آسترازنکا و سینوفارم مصداق دارد؛ ضمن اینکه اثربخشی برکت بیشتر از سینوفارم است.

محرز با تاکید بر رعایت فاصله زمانی دزهای واکسن کرونا، گفت:این فاصله زمانی برای پلتفرم‌های مختلف متفاوت است. فاصله بین دز اول و دوم آسترازنکا سه ماه است. کوو برکت و سینوفارم 4 هفته و نهایت 6 هفته است.

مسؤول ارزیابی علمی واکسن ایرانی با اشاره به مطالعات علمی در آمریکا، خاطرنشان کرد: 6 ماه تا 1 سال پس از تزریق دز دوم واکسن، باید دز یادآوری تزریق شود.

وی انتظارات خود از دولت سیزدهم را اینگونه عنوان کرد: باید ستاد بحران بیماری‌های عفونی در دولت سیزدهم تشکیل شود. با بلایی که سر طبیعت آورده‌ایم به صورت طبیعی و غیر طبیعی با ویروس‌هایی که بیماری‌های عفونی ایجاد می‌کنند؛ مواجه خواهیم بود؛ بنابراین باید از حالا برنامه‌ای علمی و عملی برای سلامت مردم در آینده و در برخورد با بحران پاندمی ویروس ها جدید اندیشیده شود.

محرز با اشاره به اینکه نزدیک شیوع آنفلوآنزا هستیم و تهیه واکسن باید در دستور کار باشد،گفت: حالا که سیستم واکسن سازی در ایران در حال راه اندازی است و دیگر نباید واکسن را از خارج وارد کنیم، باید سیستمی برای واکسیناسیون و عوارض آن به وجود آید و امکان ساخت هر نوع واکسن و وسیله شناخت ویروس‌ها را داشته باشیم و در کنار آن از افراد باصلاحیت بهره ببریم؛ در عین حال که تمامی پروتکل‌ها هم باید رعایت شوند.

مسؤول ارزیابی علمی واکسن ایرانی خاطرنشان کرد: داروی جدیدی برای کووید نیامده است.

وی بر تزریق واکسن ایرانی تاکید کرد و گفت: واکسن ایرانی را تزریق کرده‌ام؛ اگرچه برخی گفتند آب مقطر زده‌ام یا واکسن فایزر تزریق کرده‌ام اما اینطور نیست. من دو دز واکسن ایرانی کوو برکت را تزریق کرده‌ام و خدارو شکر آنتی بادی خوبی هم در بدن من تشکیل شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.