بانکها هم از خرید اوراق کنار کشیدند
پس از صفر شدن اعتبارات قاعده مند در بازار بین بانکی و صفر شدن میزان تزریق در عملیات بازار باز در هفته گذشته فروش اوراق دولتی صفر شد. با این تفاوت که دو صفر اول به نفع مدیریت رشد نقدینگی و تورم است و صفر جدید کاملا در تضاد با این هدف به حساب می آید. در واقع صفر سوم ریسک تورمی را بالا می برد.
بانکها نیز در هفته سوم برگزاری حراج اوراق بدهی از خرید اوراق کنار کشیدند و بنابراین با همدستی بورسی ها خرید اوراق از دولت را به صفر تومان کشاندند. این در حالی است که در دوره مشابه سال گذشته در مدت مشابه خرید مشتریان اوراق بیش از ۴ برابر سال جاری بوده است. این خبر بدی است و  به معنای آن است که  وضع معیشتی جامعه در مخاطره افتاده است. زیرا ریسک چاپ پول برای جبران کسری بودجه بالا می رود. چاپ پول نیز افزایش نرخ تورم را به دنبال دارد پدیده ای که قدرت خرید اقشار مختلف مردم را تضعیف خواهد کرد.
یکی از راه ها کنترل کسری بودجه از مسیرهای غیر پولی است.  مسیر غیر پولی یعنی فروش اوراق به جای استقراض از بانک مرکزی. وقتی اوراق فروش نرود به دلیل تحریم ها و کاهش درآمدهای نفتی مسیر استقراض از بانک مرکزی گزینه اول می شود که مسیر پر هزینه ای است.
 
متن کامل این گزارش را با تیتر «ثبت یک صفر دیگر در بازار پول/بانکها هم از خرید اوراق کنار کشیدند+نمودار»‌ در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.