آمریکا: توافق نهایی درباره برجام چند هفته زمان می‌برد

یک «مقام ارشد آمریکایی» به روزنامه واشنگتن پست درباره دور جدید رایزنی‌ها در وین گفت، رسیدن به توافق نهایی درباره برجام «چند هفته» زمان می‌برد.

طبق گزارش واشنگتن پُست، «ایالات متحده و ایران در مذاکرات غیر مستقیم با توجه به شروع دور ششم گفت‌و‌گوها پیشرفت داشتند اما رسیدن به توافق نهایی هنوز دست یافتنی نیست».

این روزنامه آمریکایی نوشت: «ایران و ایالات متحده تقریبا در همه موضوعات مورد رایزنی در دیدارهای غیرمستقیم‌شان طی دو ماه اخیر، پیشرفت داشته‌اند اما دولت بایدن همچنان درباره اینکه به توافق نهایی نزدیک‌‍تر شده است یا نه، مطمئن نیست».

یک مقام ارشد آمریکایی که نامش فاش نشده است، درباره وضعیت مذاکرات غیرمستقیم در وین درباره برجام به این روزنامه خبر داد، «هر وقت ما دیدار می‌کنیم، درباره تک تک موضوعات» پیشرفت‌هایی ایجاد شده است.

این مقام مطلع آمریکایی از روند رایزنی‌ها در وین البته اعلام کرد، برطرف کردن شکاف‌ها و رفع اختلافات باقی مانده برای رسیدن به توافق نهایی، «چند هفته» زمان می‌برد.

به گفته این مسئول ناشناس در دولت جو بایدن، تا زمانی که بی‌اعتمادی بین دو طرف (واشنگتن و تهران) برطرف و تصمیمات سیاسی برای پذیرش نتایج مذاکرات در وین اتخاذ نشود، اینکه ۷۰ یا ۸۰ درصد (توافق شده باشد)، مهم نیست».

در گزارش واشنگتن پُست، از یک مقام یکی از سه کشور اروپایی حاضر در برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) هم نقل و قول شده اما این روزنامه به هویت و ملیت او اشاره نکرده است.

این مقام اروپایی گفت: «ما تعدادی کمی از مسائل را مورد بررسی قرار داده‌ایم اما از منظر صرف ریاضی، خوشبین هستیم که حصول توافق امکانپذیر است البته این (حرف)، بخشی از پاسخ است و بقیه موضوعات (باقی مانده برای حصول توافق نهایی)، بیشتر سیاسی است».

ششمین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۴  در خصوص لغو تحریم های آمریکا و بازگشت احتمالی این کشور به برجام، شنبه (دیروز) برگزار شد.

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان روز گذشته در آستانه این دور مذاکرات از «همه طرف‌ها» خواسته بود که برای حصول توافق نهایی، انعطاف نشان دهند. او به رویترز گفته بود: «موضوع بر سر انعطاف و عملگرایی همه طرف‌های شرکت‌کننده (در مذاکرات وین) است. بازی کردن با زمان، به نفع هیچ کسی نیست».

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین در پایان این دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: تصمیم بر این گرفته شد که به کار سرعت بیشتری داده شود و مذاکراتی که کماکان مورد اختلاف است را در جلسات متعدد کارشناسی و سیاسی مورد بحث قرار دهیم و راه‌حل‌های لازم برای آنها پیدا شود.

وی افزود: با وضعیت پیچیده‌ای مواجه هستیم به این دلیل که هم بازگشت آمریکا به برجام یکسری مسائل فنی، حقوقی و سیاسی دارد و هم راستی آزمایی اقدامات آمریکا، از پیچیدگی‌هایی برخوردار است و باید برای آن برنامه ریزی شود و در آن خصوص دقت شود و برای آن شاخص تعیین شود.

عراقچی افزود:  «مسلما آمریکا باید قدم اول را بردارد و آمریکا باید همه اقداماتش را ابتدا انجام دهد و بعد جمهوری اسلامی ایران راستی آزمایی می‌کند و بعد از آن است که به تعهداتمان برمی‌گردیم. این ملاک کار ماست، ولی همین احتیاج به جدول بندی و جدول زمانی داریم و این‌که مشخص شود در چه روزی اگر به جمع بندی رسیدیم، بعد مراحل تایید و تصویب آن در هر کشور چگونه باشد؟ در چه مدت انجام شود و بعد چه مقدماتی باید برنامه‌ریزی شود و نهایتا در چه روزی به اجرا می‌رسیم و در آن روز آمریکا باید چه کار کند و بعد چگونه راستی آزمایی شود».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.