ابراهیم علیزاده جورکویه اظهار داشت: پیوستن به FATA یک امر الزامی برای ارتباطات تجاری بین‌المللی است و در غیر اینصورت حتی مبادله پولی و بانکی با کشورهای همسو هم امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه در نخستین مناظره انتخاباتی برخی نامزدها دولت را مقصر نپیوستن به بازارهای تجاری و دریافت منابع مالی از خارج کشور دانستند، گفت: دولت یازدهم و دوازدهم در همین راستا و  برای عضویت در این نهاد تلاش فراوانی کرده است و نباید توقف تصویب پیوستن کامل به این نهاد را بر گردن دولت انداخت. 

کارشناس مسائل اقتصادی همچنین تاکید کرد: پیوستن تقریبا تمامی کشورهای دنیا به این نهاد نشان از اهمیت آن برای توسعه روابط تجاری و مالی و همچنین دسترسی به بازارهای جهانی دارد. 

وی تعامل با دهکده جهانی تجارت را منوط به ارتباط مالی پیوسته دانست و گفت: در شرایط کنونی برای پیشرفت، توسعه و داشتن جایگاه مناسب در فضای تجارت بین الملل باید با کشورهای همسایه و جهان تعامل داشت و از هرگونه چالش مالی و تجاری پرهیز کرد.

علیزاده با بیان اینکه حتی تمامی کشورهای همسایه ایران نیز عضو" اف تی ای اف" هستند،  خاطر نشان کرد: برای تجارت با همین کشورها نیز باید در این نهاد که مجرای جلوگیری از فساد مالی در تجارت بین الملل است عضو شد. به این نکته نیز باید توجه داشت که سرعت تغییرات در جهان بسیار زیاد است و ما نمی توانیم جزیره ای عمل کنیم.

مدرس دانشگاه‌های گیلان اظهار داشت: سیاست خارجی یک امر پیچیده است و به آن راحتی نیست که اگر نامزد خاصی در انتخابات ریاست جمهوری بر قدرت برسد بتواند با برنامه شخصی کشور را پیش برد زیرا در عرصه روابط بین‌املل ما با تنوع منافع روبه رو هستیم که باید بر سر آن چانه زنی یا معامله کرد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه معتقدم کارهای بیشتری می شد در این چند سال در زمینه اقتصاد انجام داد اما تحریم ها ذست دولت را بست زیرا حتی کشورهایی که با آنها تعامل و مناسبات داریم نیز به دلیل همین تحریم ها و ارجح دانستن منافع خودشان نتوانستند منابع مالی و بدهی های خود به کشور را پرداخت کنند. 

علیزاده اظهار داشت: حقوق کارکنان دولت با وجود تحریم های ظالمانه و سخت طی سه سال گذشته به موقع پرداخت شده است که  کمتر دولتی می توانست در چنین شرایطی باز هم حقوق کارکنان را به موقع پرداخت کند.

این کارشناس اقتصادی افزود: با وجود اینکه برخی انتقادها در بعضی از حوزه ها به دولت دوازدهم وارد است، اما اینکه در شرایط سخت تحریم ها که امکان گرفتن پول خودمان حتی از مبادلات با همسایگان هم دشوار بود، هزینه جاری کشور پرداخت می شد، کار بسیار دشوار است.

علیزاده با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب سه تصمیم مهم ملی و سرنوشت ساز قطعنامه ۵۹۸ ، هدفمند کردن یارانه ها و برجام در سطح کلان گرفته شده است ، تصریح کرد: هنوز  برای درست بودن یا غلط بودن این تصمیمات بحث می شود در حالی که اکنون دیگر زمان بحث کردن برای درست بودن و غلط بودن این مسائل نیست، در حال حاضر باید با طرح اولویت ها و ارائه راهکار کشور را پیش برد.

نخستین مرحله از مناظره های تلویزیونی نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری از روز شنبه ۱۵ خردادماه جاری در صدا و سیمای جمهوری اسلامی آغاز شده است که در مجموع سه مرحله دارد.

برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هفت کاندید از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شده اند و ۲۸ خرداد ماه جاری نیز انتخابات ریاست جمهوری توامان با انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و اعضای شوراهای شهر و روستا برگزار می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.