آمریکا کمک‌ها به غزه را در راستای حمایت از راهکار تشکیل دو کشوری اعلام کرد

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد، دولت آمریکا از گزارش‌های اخیر مربوط به تشکیل ائتلاف‌های اسرائیلی و همچنین فلسطینی مطلع است و از نزدیک وضعیت ممنوعیت عبور بیماران سرطانی نوار غزه از گذرگاه «ایرز» را دنبال می‌کند.

وی افزود: ما دلایل و مدارکی برای نگرانی گسترده در کرانه باختری و گزارش حقوق بشر در غزه ارائه دادیم و تمامی طرف‌ها را به همکاری با یکدیگر برای تسهیل بیشتر آزادی عبور و مرور به ویژه با اهداف انسانی تشویق کرده‌ایم. این مسأله قطعاً موضوع گفت‌وگو با همتایان اسرائیلی ما در سفر هیئت آمریکایی به منطقه و نیز محور گفت‌وگوی ما با تشکیلات خودگردان فلسطین بود.

ند پرایس در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود ادعا کرد، هدف آمریکا در بلند مدت، تحقق پیشرفت آشکار در فراهم کردن کمک‌های بشردوستانه و دستیابی به راهکار تشکیل دو کشوری است و با توجه به اینکه این موضوع یک هدف مهم برای رفاه انسانی است، راهکار تشکیل دو کشوری از نظر ما تنها راه حفاظت از آن است و مهمتر از همه، هویت اسرائیل به عنوان "دولتی یهودی و دموکراتیک" است که به ملت فلسطین فرصتی برای تحقق خواسته‌های مشروع خود در تشکیل کشور، امنیت و کرامت را می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین تصریح کرد، دولت آمریکا به دنبال تضمین ارائه کمک‌های بشردوستانه گسترده به مردم غزه به ویژه ‌پس از اقدامات خشونت‌آمیز اخیر است و از زمان روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، واشنگتن در آوریل گذشته از کمک مالی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار برای حمایت از ملت فلسطین خبر داد و فرستاده آمریکا به سازمان ملل نیز اعلام کرد، ۱۵ میلیون دلار به عنوان کمک در زمینه امدادرسانی در خصوص شیوع ویروس کرونا به ملت فلسطین ارائه داده و مجموع کمک‌های آمریکایی به ملت فلسطین به ۳۶۰ میلیون دلار رسیده است.

وی در پاسخ به تغییرات دولت اسرائیل با نشانه‌های تشکیل دولت جدید که شامل بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیست، تاکید کرد: با توجه به آنچه اتفاق می‌افتد و با توجه به دولت کنونی، ما پشتیبان قوی اسرائیل باقی خواهیم ماند و با توجه به پایبندی آمریکا در روزهای اخیر به تمدید فعالیت گنبد آهنین در دفاع از اسرائیل که جان تعداد زیادی از اسراییلی‌ها را نجات داد! حتی اگر تغییری در دولت اسرائیل وجود داشته باشد، این مساله تغییر نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص طرف فلسطینی نیز گفت: بار دیگر، ما از تدابیر مساوی برای امنیت اسرائیلی‌ها و فلسطینیان سخن می‌گوییم و گنبد آهنین عنصری مهم در این معادله به شمار می‌آید.

وی گفت، دولت آمریکا اگر بتواند، فرصت برابر با ایجاد احساس کرامت، امنیت و دموکراسی برای فلسطینیان و اسرائیلی‌ها فراهم می‌کند.

در همین رابطه، وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در جریان دیدار با بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بر تقویت صلح و امنیت بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها به صورت یکسان تاکید کرد.

بلینکن در جریان دیدار با گانتس بر همکاری بین واشنگتن و تل‌آویو، اهمیت کمک‌های بشردوستانه، تلاش‌های امدادرسانی و نیاز فلسطینیان و اسرائیلی‌ها به برخورداری از اقدامات یکسان در زمینه امنیت، شکوفایی، دموکراسی و کرامت تاکید کرد.

آمریکا کمک‌ها به غزه را در راستای حمایت از راهکار تشکیل دو کشوری اعلام کرد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.