به نقل از نیویورک پست، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خطاب به نظامیان کشورش در یک پایگاه ارتش آمریکا در همپتون گفت: ما در نبرد بین دموکراسی‌ها و استبدادها هستیم. دنیا هر چه پیچیده‌تر می‌شود، کار برای دموکراسی‌ها برای جمع شدن کنار یکدیگر و رسیدن به اتفاق نظر دشوارتر می‌شود.

بایدن گفت: من بیشتر از هر رهبر دیگری در جهان زمانم را با شی جینپینگ، رئیس جمهور چین گذرانده‌ام؛ ۲۴ ساعت نشست خصوصی با او با تنها یک مترجم شفاهی، ۱۷۰۰۰ مایل سفر با او در چین و در اینجا. او قاطعانه معتقد است که چین قبل از سال های ۲۰۳۰، ۲۰۳۵ قرار است مالک آمریکا شود چون استبدادها می‌توانند تصمیمات سریع بگیرند.

رئیس جمهور آمریکا مشخص نکرد که منظورش از "مالک آمریکا شدن" چیست. او در این سخنرانی ۲۳ دقیقه‌ای به غیر از این اشاره دیگری به نام چین نکرد.

او گفت: آمریکا بی همتا است. ما از بین همه کشورهای جهان تنها کشور سازماندهی شده بر مبنای یک ایده هستیم. هیچ کدام از شما از سمت دولتتان به حقوقتان نمیرسید؛ شما به حقوق خود میرسید صرفا به این خاطر که فرزند خدا هستید. دولت در آنجاست تا از این حقوق خدادادی حمایت کند. هیچ دولت دیگری مبتنی بر این مفهوم نبوده است.هیچ کس به جز خود ما نمی‌تواند ما را شکست دهد.

بایدن بعد از سخنرانی خود با یادبودی احساسی درباره پسر فوت کرده‌اش، بو بایدن که سابقه خدمت در جنگ عراق را داشته، به بحث درباره مساله خروج نهایی نظامیان آمریکایی از افغانستان پرداخت.

او اظهار کرد: همه شما حضور یافته و کارتان را انجام دادید و این به تضمین اینکه در ۲۰ سال گذشته حمله دیگری به سرزمین ما از سمت افغانستان صورت نگیرد، کمک کرد. و شما هرگز کارتان را تا زمانی که ما عدالت را در قبال اسامه بن لادن پیاده کردیم متوقف نکردید.

بایدن ادعا کرد، "قرار نیست بیشترین میزان تهدید و احتمال حمله القاعده یا داعش مربوط به افغانستان باشد بلکه قرار است مربوط به پنج منطقه دیگر جهان که دارای میزان چشمگیر بیشتری از حضور هم القاعده و ساختارهای سازماندهی شده دیگر هستند باشد."

او نظامیان آمریکا را "یک درصد از جمعیتی که از ۹۹ درصد بقیه دفاع می‌کنند" توصیف کرد .

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.