تصمیمات شورای نگهبان غیرقابل دفاع شد/سکوت آملی لاریجانی شکست

چند کاندیدای ریاست جمهوری با صدور بیانیه هایی ضمن اعتراض به نتیجه تصمیمات شورای نگهبان، تکلیف را از دوش خود برداشته اما به مردم توصیه کردند در انتخابات مشارکت داشته باشند.

بمب انتخابات ۱۴۰۰ اینبار توسط شورای نگهبان منفجر شد تا معادلات انتخاباتی بسیار متفاوت از آنچه در تحلیل ها مطرح می شد چیده شود.

ظهر امروز بود که وزارت کشور اسامی سعید جلیلی، سید ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، علیرضا زاکانی، سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی، محسن مهر علیزاده و عبدالناصر همتی را به عنوان کاندیداهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم اعلام کرد. 

در اکوایران ببینید:رویکرد احتمالی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ۱۴۰۰

اما، حذف چهره های سیاسی چون علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، سردار سعید محمد و ... حتی صدای اعتراض ابراهیم رئیسی را هم درآورد و او با انتشار توئیتی از رایزنی برای تائید صلاحیت کاندیداهای دیگر خبر داد.  «از دیروز عصر که از نتایج تعیین صلاحیت‌ها مطلع شدم، شاید شماها و خود آقایان هم خبر نداشته باشند، من تماس‌هایی گرفتم و در حال انجام رایزنی‌هایی هستم که صحنه انتخابات، رقابتی‌تر و مشارکتی‌تر شود.»

تصمیمات غیرقابل دفاع شورای نگهبان از نگاه آملی لاریجانی

آیت الله صادق آملی لاریجانی که طی 10 روز گذشته به عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان در جلسات بررسی پرونده کاندیداها حضور داشته در اقدامی عجیب پرده از پشت پرده تصمیمات عجیب شورای نگهبان در ردصلاحیت چهره های شاخص برداشت. 

او  در یک رشته توئیت به تصمیم انتخاباتی شورای نگهبان اعتراض کرد  و پای نهادهای امنیتی را به ماجرا باز کرد؛ «از اولین حضور این‌جانب در شورای‌ نگهبان در سال ۱۳۸۰، قریب به بیست سال می‌گذرد. در تمام این مدت، از شورای نگهبان دفاع کرده‌ام، حتی در سال‌هایی که در قوه قضاییه بودم؛ اما هیچ گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیر قابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها.» 

سکوت آملی لاریجانی شکست/تکلیف از دوش لاریجانی و جهانگیری ساقط شد

تکلیف از روی دوش کاندیداها ساقط شد

پس از اعلام نتایج قطعی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، بیانیه پشت بیانیه، توئیت پشت توئیت بود که توسط کاندیداهای رد صلاحیت شده و فعالان سیاسی منتشر می شد. 

علی لاریجانی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ که گمان می رفت از قطب های مهم و تاثیرگذار بزرگترین ماراتن سیاسی کشور و رقیب سرسخت ابراهیم رئیسی باشد، در بیانیه‌ای نوشت:« در این دوره از انتخابات، بر حسب وظیفه اسلامی، ملّی و انقلابی و بر اساس تأکید رهبر معظّم انقلاب اسلامی مبنی بر حضور حداکثری در انتخابات و توصیه مراجع عظام تقلید و برخی صاحب‌نظران دانشگاهی و اقشار مختلف مردم، لازم دیدم برای خدمتگزاری به ملّت، به صحنه انتخابات وارد شوم.» او ضمن دعوت مردم به رأی دادن گفت راضی به رضای الهی هستم.

اسحاق جهانگیری، کاندیدای جبهه اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری   هم در بیانیه‌ای نوشت:« من به درخواست شخصیت های دلسوز اصلاح طلب، تشخیص " جبهه اصلاحات ایران" و اصرار بسیاری از جوانان و فعالان سیاسی و مدنی که دغدغه امروز و فردای ایران را دارند، با آگاهی از تنگناها و شرایط دشوار پیش رو برای دور کردن خطر مشارکت پایین و دفاع از صندوق رأی و حق مردم در پیشبرد دموکراسی و عدالت همه جانبه قدم در این راه نهادم. رأی و حقی که پایه جمهوریت نظام است و امام بزرگوار و رهبر معظم انقلاب همواره بر آن تاکید داشته اند. به خدا پناه می برم و عدم احراز صلاحیت بسیاری از شایستگان را تهدیدی جدی برای مشارکت همگانی و رقابت عادلانه گرایش ها و جریان های سیاسی بویژه اصلاح گرایان میدانم و امیدوارم که جمهوریت نظام، مشارکت موثر مردم در تعیین سرنوشت خود، منافع ملی و آینده ایران فدای مصالح آنی سیاسی نشود.»

علی مطهری که خود توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده بود نیز با اشاره به رد صلاحیت علی لاریجانی در توئیتی نوشت:« از رد صلاحیت خودم با وجود آنکه می دانم دلیل قانع کننده ای ندارد می گذرم، اما از رد صلاحیت آقای لاریجانی که همیشه گوش به فرمان نظام بوده و تجربه گرانسنگی برای امروز جامعه ما داشت در حیرتم! استناد به مصوبه شورای عالی امنیت ملی درباره اقامت یا تحصیل اقوام درجه یک مقامات عالی در کشورهای دیگر، پذیرفته نیست زیرا این شورا حق قانونگذاری ندارد. قانونگذار فقط مجلس است.»

سردار سعید محمد، از کاندیداهای پرحاشیه انتخابات ۱۴۰۰ که نتوانست از فیلتر شورای نگهبان عبور کند؛ در توئیتی نوشت:« ‌بسم الله الرحمن الرحیم به عنوان سرباز ولایت و پاسدار ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی و با آرزوی سربلندی برای مردم عزیز ایران و با احترام به ارکان نظام مقدس؛ به زودی بیانیه اینجانب منتشر می‌شود. »

حسن سبحانی هم در توئیتی با کنایه به شورای نگهبان نوشت: « از چهل سال است که از موضع تکلیف، عینیت بخشی به ارزش‌های انقلاب اسلامی، که در قانون اساسی ما مندرج است را با وقوف، آزادگی، عاری از فرصت طلبی و صرف‌نظر از نتایج حاصله دنبال می‌کنم. این تکلیف‌مداری را پایانی نخواهد بود. حتی اگرساختار تحقق ارزش‌ها از قابلیت‌های لازم تهی شده باشد. »

پزشکیان از دیگر کاندیداهای اصلاح طلب که تیغ ردصلاحیت ها مشمول او نیز شد هم بیانیه ای داد و گفت؛ «چه مبارک سحری بود چه فرخنده شبی... ضمن تشکر از اقشار مختلف مردم از تمام استان‌ها، شخصیت‌ها و احزاب که لطف و حمایت خود را اعلام کرده‌اند، اعلام می‌کنم که قصد اعتراض به تصمیم شورای نگهبان را نداشته و هیچگونه رایزنی جهت احراز صلاحیت خود نکرده و نخواهم کرد؛ چون اعتراض به تصمیم گرفته شده موثر نیست.»

زهرا شجاعی، تنها کاندیدای زن اصلاح طلبان در انتخابات هم در پاسخ به این سؤال که آیا به شورای نگهبان اعتراض خواهید کرد؟ گفت: «ما تابع تصمیم جمعی جبهه اصلاحات ایران هستیم و احتمالاً به صورت دسته جمعی اعتراض خواهیم کرد گرچه به دریافت پاسخ قانع کننده از سوی شورای نگهبان خوش بین نیستیم اما در مجموع براساس تصمیم جبهه اصلاحات باید اقدام کنیم.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.