آیا در ارقام بودجه 1400 دست برده شده است؟

مدتی است که صحبت های زیادی در خصوص دستکاری در ارقام بودجه پس از تصویب آن از درون نمایندگان مجلس مطرح شده است. بحث ها از این قرار است که پس از تصویب بودجه سال ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس، بالغ بر چندین هزار میلیارد تومان برای برخی از نهاد ها بودجه جدید تعریف شده است. چنانچه این عمل صورت گرفته باشد امری غیر قانونی انجام شده است. البته تا به امروز مدرکی مبنی بر تأیید این مسئله وجود ندارد، اما تنها یک موضوع است که میتواند گمانه زنی ها مبنی بر دستکاری ارقام بودجه را تقویت کند. برای فهم بهتر مسئله ابتدا به مسیر کلی که لایحه بودجه در مجلس تا تصویب طی می کند، پرداخته شده است. 

بودجه مهم ترین سند سیاسی

بودجه مهم ترین سند مالی کشور در یک سال است. در ادبیات اقتصاد سیاسی بودجه سیاسی ترین بخش اقتصاد، و همچنین اقتصادی ترین بخش سیاست است. از همین رو مسائل سیاسی علاوه بر مسائل اقتصادی در روند تعیین دخل و خرج کشور نقش پر رنگی را ایفا می کنند. لایحه بودجه ابتدا در هیئت وزیران دولت به تصویب می رسد و پس از تصویب دولت تقدیم مجلس می شود. طبق قانون لایجه بودجه بایستی حداکثر تا ۱۵ آذر هز سال به دست مجلس برسد.

آیا در ارقام بودجه دست برده شده است؟

در تاریخ ۲۶ اسفند ۹۹ لایحه بودجه ۱۴۰۰ به تصویب مجلس رسیده و با تأیید شورای نگهبان به قانون بودجه تبدیل شده است. تا این تاریخ هرگونه تغییراتی که توسط مجلس شورای اسلامی بر روی لایحه بودجه اعمال شده، فارغ ار چند و چون آن در حیطه اختیارات این نهاد بوده است. مسئله مطرح شده این است  که آیا پس از این تاریخ ارقام بودجه دچار تغییر یا دستکاری شده است؟

مشروح این گزارش را در اقتصاد نیوز با تیتر «سند جدید از دستکاری بودجه/ ابلاغ بودجه 1400 در دو مرحله!» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.