درخواست توکلی مبنی بر ارائه اطلاعات مربوط به اجرای تبصره ۱۹ لایحه بودجه

احمد توکلی با ارسال نامه‌ای به محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه خواستار ارائه اطلاعات اجرای تبصره ۱۹ لایحه بودجه به منظور شفافیت در نحوه واگذاری اموال و دارایی های عمومی به این سازمان مردم‌نهاد شد.

در نامه توکلی آمده است: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ باز تبصره ۱۹ ذکر و مهم‌تر آن که باز به «دستورالعمل مصوب شورای اقتصاد منتسب به ماده (۲۷) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)» ارجاع شده ‌است. این همان دستورالعمل است که بارها در مورد مغایرت‌های قانونی و خطرات اجرایی آن هشدار داده‌ایم و در جلسه ۱۰ آذر شورای اقتصاد نیز مقرر شد که تا بررسی کارشناسی و رفع مغایرت‌ها و خطرات این دستورالعمل مسکوت بماند.

وی تصریح کرد: البته از آن تاریخ تاکنون، نه شورای اقتصاد و نه سازمان برنامه و بودجه هیچ دعوت یا خبری برای تشکیل جلسه کارشناسی و رفع مغایرت‌ها و خطرات این دستورالعمل انجام نداده ‌است.

رییس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت بر حساسیت و اهمیت موضوع تاکید کرد و افزود: تبصره ۱۹ لایحه بودجه‌ ۱۴۰۰ با درخواست تنفیذ بند ۱۱ تبصره ۱۹ قانون بودجه ۱۳۹۷ و نیز بند ۵ تبصره ۱۹ قانون بودجه ۱۳۹۹ (که هر دو مستند به دستورالعمل یادشده هستند) نشان می‌دهد که برخی افراد همچنان اصرار دارند که در واگذاری اموال و دارایی‌های عمومی به راه‌های غیرقانونی و پر خطر متوسل شوند.

توکلی اضافه کرد: هر گونه استناد و استفاده این دستورالعمل پیش از رفع مغایرت‌های قانونی و خطرات اجرایی آن، محل نگرانی شدید است و درخواست می‌شود تا پیش از رفع مغایرت‌ها و خطرات این دستورالعمل از تنفیذ بند ۱۱ تبصره ۱۹ قانون بودجه ۱۳۹۷ و نیز بند ۵ تبصره ۱۹ قانون بودجه ۱۳۹۹ و هرگونه استناد دیگر به «دستورالعمل ماده (۲۷) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)» جدا خودداری شود.

وی ادامه داد: گذشته از ضرورت حذف هرگونه استناد به دستورالعمل یادشده، درج مجدد کلیت تبصره ۱۹ در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز نشان می‌دهد که لابد سازمان برنامه و بودجه و تدوین‌کنندگان لایحه اطلاعات عملکرد این تبصره را داشته‌اند که مبادرت به درج مجدد آن در لایحه کرده‌اند.

رییس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت با یادآوری بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس خاطرنشان کرد: به منظور تأمین شفافیت، عدالت و دسترسی مردم و نمایندگان آنان به نحوه‌ واگذاری پروژه‌ها و تخصیص منابع و امتیازات و برای تصمیم‌گیری صحیح مجلس درباره تبصره نامبرده، لطفاً اطلاعات اجرای این تبصره، شامل موارد زیر را در اسرع وقت در اختیار کمیسیون تلفیق بودجه، مرکز پژوهش‌های مجلس و موسسه دیده‌بان شفافیت و عدالت قرار دهید.

نام پروژه،  نام دستگاه (طرف عمومی)،  نام طرف خصوصی،  میزان کمک یا تسهیلات مصوب از محل تبصره‌ ۱۹،  بند استنادی در تبصره ۱۹،  زمان تصویب کمک یا تسهیلات اعطایی،  تاریخ انعقاد قراداد واگذاری یا مشارکت،  مدت قرارداد،  نوع قرارداد،  آورده مقرر طرف خصوصی طبق قرارداد و آورده مقرر طرف عمومی طبق قرارداد از جمله مواردی هستند که توکلی در این نامه خواستار ارائه آنها شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.