درخواست آیت الله محقق داماد از یونسکو درباره حوزه علمیه قم چیست؟

رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم از دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران درخواست کرد تا صدمین سال تأسیس حوزه علمیه قم توسط یونسکو به رسمیت شناخته و ثبت شود.

آیت الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد طی نامه ای به دکتر حجت اله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران خواست تا صدمین سال تأسیس حوزه علمیه قم توسط یونسکو به رسمیت شناخته و ثبت شود.

در این آمده است: با نوروز سال ۱۴۰۱ خورشیدی یکصد سال از تاسیس حوزه علمیه قم می گذرد. حوزه­ ای که بدون هر گونه گزافه، اغراق و مبالغه بزرگترین مرکز فرهنگی، علمی، آموزشی و پژوهشی در دانش الهیات در ایران و شاید یکی از درخشانن ترین مراکز علمی جهان به شمار میی آید. این مرکز علمی از بدو تاسیس تاکنون موفق به تربیت هزاران فقیه، حکیم، ادیب، مفسر قرآن، مورخ، متکلم و متبحر در اخلاق شده است. همچنین در این مرکز علمی ده­ ها عنوان کتاب در زمینه­ های فقه و حقوق اسلامی، حکمت، تفسیر قرآن، تاریخ اسلام، کلام و ادیان و عرفان و اخلاق تألیف و منتشر شده است.

بر این اساس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران از جنابعالی درخواست دارد که تمشیتی اتخاذ شود تا صدمین سال تأسیس این مرکز علمی، آموزشی و فرهنگی توسط یونسکو به رسمیت شناخته و ثبت گردد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.