برپایی جشن نوروز در سفارت ایران در تاجیکستان

مراسم جشن نوروز ١۴٠٠ در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان با حضور سفیر، کارمندان سفارت و خانواده های آنها، ایرانیان مقیم، نمایندگان وزارت امور خارجه تاجیکستان، رئیس «آریان بانک» و چهره های فرهنگی و هنری این کشور برگزار شد.

«آرتیق قادر» هنرمند برجسته تئاتر و سینمای تاجیک بعنوان مجری این مراسم، ضمن تبریک فرا رسیدن نوروز، از اشعار نوروزی و بهاری شاعران تاجیک و ایرانی قرائت کرد و سپس «محمدتقی صابری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان تقارن ایام شعبانیه با عید نوروز را برای حضار در این مراسم و همه ایرانیان و تاجیکان و همه مردمان حوزه نوروز تبریک گفت.

وی از آنکه مراسم جشن نوروز با حضور ایرانیان و تاجیک ها به عنوان دو مردم هم زبان و هم فرهنگ برگزار می شود، ابراز خوشحالی کرد.

سفیر ایران با اشاره به اینکه نوروز میراث نیاکان مشترک ما و پیام آور صلح، دوستی و همزیستی است، اظهار داشت: متاسفانه برخلاف پیام و ماهیت نوروز که نو شدن و زندگی توام با صلح و صفا و صمیمیت در کنار یکدیگر است، برخی در جهان به دنبال آتش افروزی و خونریزی هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: خوشبختانه با اهتمام و ابتکار جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان که در ثبت جهانی نوروز پیشگام شدند، نوروز مرزهای سیاسی را درنوردیده و به عنوان یک رویداد و مناسبت بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است.

سفیر کشورمان از انجام سفرهای خوبی که بین مقامات و مسئولین ایران و تاجیکستان طی مدت های اخیر انجام شده است، اظهار رضایت کرد و همچنین گفت که برنامه های مناسبی برای توسعه همکاری های دو کشور در دستور اجرا قرار داده شده است.

محمدتقی صابری در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد به لطف خداوند هرچه زودتر بیماری منحوس کرونا ریشه کن و رفت و آمدهای میان کشورها و از جمله مردم ایران و تاجیکستان برقرار شود.

در این مراسم هنرمندان سرشناس تاجیکستان «دولتمند خال»، «افضلشاه شادی»، «فیض علی حسن»، «عبادالله مشرب»و «فخرالدین ملک» ضمن تبریک نوروز به حضار و ابراز امیدواری به رونق دوستی و برادری بین دو ملت ایران و تاجیکستان و توسعه مناسبات همه جانبه، آهنگ های را بر اشعار نوروزی و عرفانی حافظ، سعدی، مولوی، جامی، امام خمینی، لایق شیرعلی و دیگران اجرا کردند.

همچنین در این مراسم پیام نوروزی ویدئویی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به ایرانیان مقیم خارج و ویدیوکلیپ های از برنامه های فرهنگی و نوروزی ایران پخش شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.