صادرات نفت اوپک افزایش یافت

در نشست وزیران اوپک پلاس که اول آوریل برگزار شد، این گروه با افزایش تدریجی تولید یک میلیون بشکه در روز در فاصله ماه مه تا ژوییه موافقت کرد. قرار است تولید اوپک پلاس ۳۵۰ هزار بشکه در روز در هر یک از ماههای مه و ژوئن و بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ژوییه افزایش پیدا کند. عربستان سعودی هم کاهش تولید یکجانبه یک میلیون بشکه در روز خود را به شکل تدریجی خاتمه خواهد داد و تولیدش را در هر یک از ماههای مه و ژوئن ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش می دهد. در مجموع تولید نفت اوپک پلاس تا پایان ژوییه ۲.۱ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

تصمیمی که اول آوریل گرفته شد نشان دهنده اعتماد سران اوپک پلاس به توانایی بازار برای جذب نفت بیشتر است به خصوص که برنامه های واکسیناسیون شتاب می گیرد و مردم سفرهای بیشتری را آغاز می کنند. اوپک پلاس و همه تحلیلگران انتظار دارند تقاضای جهانی برای نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ بهبود قوی پیدا کند و تا سه ماهه چهارم امسال به سطح پیش از بحران برسد.

گلدمن ساکس اواخر آوریل پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت بزرگترین رشد را تا شش ماه آینده تجربه خواهد کرد. این بانک سرمایه گذاری انتظار دارد تقاضا برای نفت در شش ماه آینده ۵.۲ میلیون بشکه در روز رشد کند.

با وجود نگرانیهایی که نسبت به بحران کووید هند وجود دارد، اوپک، بانکهای سرمایه گذاری و آژانس بین المللی انرژی به رشد قوی تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری خوش بین هستند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، آژانس بین المللی انرژی هفته گذشته اعلام کرد مازاد ذخایر نفت که سال گذشته ایجاد شده بود، تقریبا از میان رفته است و شکاف میان عرضه و تقاضا زمینه را برای تسهیل بیشتر محدودیت عرضه اوپک پلاس و حتی کاهش شدیدتر سطح ذخایر هموار می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.