کاهش تولید نفت ایران

تولید نفت اوپک در ماه فوریه (مصادف ۱۳ بهمن تا ۱۱ اسفند ۹۹) با توجه به کاهش داوطلبانه عربستان که بر کاهش مورد توافق اوپک پلاس افزود، کاهش یافته است. این کاهش به ۷ ماه متوالی افزایشی تولید نفت اوپک پایان داد.

۱۳ عضو اوپک در ماه فوریه روزانه ۲۴.۸۹  میلیون بشکه تولید کردند که ۸۷۰ هزار بشکه در روز از ماه ژانویه کمتر است. تولید این ماه نخستین ماه کاهشی از ژوئن ۲۰۲۰ به شمار می‌رود.

اوپک و هم پیمانانش موسوم به اوپک پلاس تصمیم گرفتند در این ماه تولید خود را ثابت نگه دارند، اما عربستان با نگرانی در مورد بهبود تقاضا، کاهش بیشتری در تولید خود انجام داد.

با توجه به افزایش قیمت نفت به بالاترین رقم ۱۳ ماه قبل در هفته گذشته، اوپک پلاس قرار است در مورد تولید بیشتر در نشست روز پنج شنبه گفتگو کنند.

ایگن وینبرگ، تحلیلگر کامرزبانک گفت: «تاکنون، اعضای این ائتلاف به طور مثال زدنی با یکدیگر همکاری و کاهش تولید را اجرا کرده‌اند.»

«ما معتقدیم که قیمت‌های بالا، اوپک پلاس را به افزایش تولید تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز ترغیب خواهد کرد و همزمان کاهش تولید اضافی عربستان نیز قطع می‌شود.»

عربستان متعهد شده بود، در ماه های فوریه و مارس روزانه یک میلیون بشکه نفت بیشتر از تولید خود بکاهد تا ضمانت دهد که ذخایر پر نخواهند شد.

بر اساس بررسی رویترز، ریاض حدود ۸۵۰ هزار بشکه در روز کاهش را در ماه فوریه انجام داده است.

میزان تعهد به توافق کاهش تولید نیز ۱۲۱ درصد اعلام شده که بیش از ۱۰۳ درصد ماه ژانویه است.

ایران که از توافق کاهش تولید اوپک معاف است و امید دارد، با برداشته شدن تحریم‌های آمریکا بتواند صادراتش را افزایش دهد، اما در ماه فوریه، به نظر می‌رسد با کمتر شدن میزان صادرات، نفت کمتری تولید کرده است.

با این حال، میزان صادرات و تولید این کشور از بسیاری از ماه‌های سال ۲۰۲۰ بیشتر است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.