نامه ذوالنوری به محمدجواد ظریف

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، از ارسال نامه خود به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درباره پیشنهاداتی برای اخذ تضمین از آمریکا و طرفهای برجامی در مذاکرات خبر داد.

وی در تشریح جزئیات نامه خود به وزیر امور خارجه و  شروط و پیشنهادات مطروحه در این نامه بیان کرد: این شروط پیشنهادی خلاف برجام نیست و کاملا هم معقول است به طور مثال ایران در حدود ۵ تن اورانیوم غنی‌سازی شده دارد که اورانیوم با غنای ۳/۶۷ که در برجام ذکر شده ۳۰۰ کیلوگرم است و با غنای ۴/۲ درصدی که در گام‌ها انجام داده‌ایم و  ۵، ۲۰ و ۶۰ درصدی است که سازمان انرژی اتمی با قانون راهبردی لغو تحریم‌های مجلس این اقدام را داشته است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد:ما باید بگوییم که مانند زمان برجام ذخایر موجود اورانیوم خود را به اورانیوم خام،طبیعی و یا کیک زرد تبدیل نمی‌کنیم  بلکه ما این مقدار را نگه می‌داریم و زیر نظر آژانس آن را فیریز می‌کنیم  تا اگر آمریکا تحریمی علیه ما وضع کرد و به پیمان خود عمل نکرد در این صورت ما مجاز هستیم که مهر و موم آژانس را بشکنیم و اورانیوم را استفاده کنیم .

حجت الاسلام ذوالنوری در توضیح پیشنهاد و شرط دوم ، گفت:سانتریفیوژهایی که نصب کردیم مثل (ir ۲ m) و   (ir ۶) که ظرفیتی و سو آنها چند برابر (ir ۱) است، اینها یک بضاعت است، ما اینها را جمع نکنیم ممکن است طرف مقابل بگوید که ما در حال بازگشت به برجام هستیم و در برجام هم این سانتریفیوژها را نداشتیم ما باید بگوییم که الان هم نباشد اما آبشارها باید روشن باشد بدون چرخش گاز ، استندبای و عملیاتی باشد که هر زمان که آمریکا به تعهداتش عمل نکرد، دست ما هم پر باشد.

وی افزود: کما اینکه در فوردو که ما ۲ هزار و هشتصد سانتریفیوژ داشتیم در برجام به ما گفتند که باید هزار و ۴۴ تای آن بماند که از این تعداد هم فقط باید ۵۰۰ عدد آن روشن باشد و به آنها هم گاز و هگزافلوراید اورانیوم تزریق نشود و خالی بچرخد که وقتی سانتریفیوژها خاموش باشد بعد از مدتی کراش شده و ممکن است که قابل ریکاوری نباشد بنابراین اگر سانتریفیوژ خاموش باشد از بین می‌رود لذا باید روشن باشند تا به موقع اگر  خواستیم استفاده کنیم و اینها هم می تواند زیر نظر دوربین‌ها آژانس باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: اگر طرف مقابل گفت ما می‌خواهیم به برجامی برگردیم که در آن نه سانتریفیوژ (ir ۲m) و (ir ۶)، نه اورانیم بیش از ۳/۶۷۳ در صد بوده و نه بیش از ۳۰۰ کیلو گرم ذخیره اورانیم در آن بوده، پیشنهاد این است که از زمانی که آمریکا از برجام خارج شده و می‌خواهند دستآوردهای چند ساله ما را بگیرند باید خسارت‌های ما را بدهند؛  خود آمریکاییها می‌گویند ما با خروج از برجام یک ترلیون دلار به ایران آسیب زدیم. آمریکا به ۳ سال پیش برگردد و خسارت ما را جبران کند.

حجت الاسلام ذوالنور بیان کرد: همه این موارد تضمین است که می‌شود از طرف مقابل گرفت بنابراین باید آمریکا همه تحریمها را بردارد، خسارات را جبران کند و تضمین دهد که دیگر چنین اقدامی انجام ندهد بعد می‌تواند در برجام کنار بقیه اعضا بنشیند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.