احمدی‌نژاد؛ تیغ دولبه رد و تایید صلاحیت

 دومین نشست انتخاباتی خبرآنلاین در کلاب هاوس با عنوان «احمدی‌نژاد؛ تیغ دولبه رد و تایید صلاحیت» برگزار شد و فعالین سیاسی به چند وچون انتخابات و حضور کاندیداها پرداختند.

تیغ دولبه رد و تایید صلاحیت» این عنوان  دومین نشست انتخاباتی خبرآنلاین در کلاب هاوس بود، نشستی که اتفاقات انتخاباتی دو روز اخیر را مورد بحث و بررسی قرار داد و در همین راستا موضوع کاندیداتوری احمدی‌نژاد و احتمال حضور علی لاریجانی مورد بحث قرار گرفت. پروانه سلحشوری و بهروز نعمتی  نمایندگان سابق تهران، صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، حسن لاسجردی، محمد مهاجری از فعالین سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا در این نشست حضور داشتند. 

در ابتدای این نشست کلاب هاوسی، حسن لاسجردی عضو شورای سردبیری خبرآنلاین گفت: دوره ثبت نام نامزدها دوره بروز و ظهور چهره های متعدد در فضای سیاسی است و بعضا دستمایه طنز یا منازعات سیاسی می شود. امروز آقای محمود احمدی نژاد در ستاد انتخابات کشور حاضر شد و ثبت نام کرد. اما نحوه حضور و تجمع قبل از حضور و فضایی که در وزارت کشور به وجود آورد، نظراتی که عنوان کرد اگر ردصلاحیت شود انتخابات را قبول نمی کند، این سوال را ایجاد می کند که مورد تایید قرار می گیرد یا نه.

محسن ماندگاری، روزنامه نگار و پژوهشگر ارتباطات به عنوان مهمان در این نشست مجازی حضور داشت. او گفت:  اظهر من الشمس است آقای احمدی نژاد تایید صلاحیت نمی شود مگر اینکه نظام جمهوری اسلامی بخواهد تغییر اساسی در رویکرد خود ایجاد کند.

وی گفت: جای تردید نیست ایشان رد صلاحیت می شود، منتهی ایشان با هدف رئیس جمهور شدن برای ثبت نام نیامد. آقای احمدی نژاد مانند آقای تاج زاده برای بی اعتبار کردن انتخابات ثبت نام کرد. هر دو بزرگوار (احمدی نژاد- تاجزاده) با این که می دانند تایید صلاحیت نمی شوند برای بی اعتبار کردن انتخابات و ریاست جمهوری آینده و نشان دادن باگ ها و ضعف های نظام در برگزاری انتخابات، تایید صلاحیت و چیزهایی از این دست در انتخابات حضور یافتند.

ماندگاری گفت: آقای تاجزاده بخشی از نخبگان را هدف قرار داده تا آنها را متقاعد کند انتخابات کارکرد درست و اساسی ندارد. آقای احمدی نژاد طرفداران خود و عوام را مخاطب قرار داده است. همانطور که آقای تاجزاده تایید صلاحیت نمی شود آقای احمدی نژاد هم تایید نخواهد شد.

کاش خاتمی جسارت احمدی نژاد را داشت 

صادق زیباکلام، فعال و تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب در بخشی از اظهاراتش درباره کاندیداتوری احمدی نژاد گفت: بر خلاف آنچه آقای داوری گفتند اتفاقات، کارها و رفتار آقای احمدی نژاد در جریان ثبت نام من را شگفت زده و تعجب زده نکرد. با شناختی که از او دارم قرار نبود او شناسنامه و کارت ملی اش را بگیرد دست و برود ثبت نام کند و برگردد منزل. اساسا رفتارها، خوراکش، حرف زدنش، تحریک کردن دیگران است. 

وی با بیان اینکه پرونده آقای احمدی نژاد را تمام شده نمی بینم، گفت: من معتقدم قطعا ردصلاحیت می شود حتی قبل از این که بگوید اگر ردصلاحیت شوم در انتخابات شرکت نمی کنم اما او تمام شده نیست. شخصیت آقای احمدی نژاد کاریزماتیک است و رفتارهای پوپولیستی دارد. همین فردا اگر انتخابات شود آقای احمدی نژاد بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون رای می آورد و از آقای رئیسی قطعا بیشتر رای می آورد.

زیباکلام گفت: می توانیم وارد این بحث شویم که چه کسانی به او رای می دهند؟ این ۲۰ میلیون رای او در کدام اقشار اجتماعی است؟ این تجزیه و تحلیل پیچیده ای می طلبد که ساده اش این است: آقای احمدی نژاد مانند تمام چهره های پوپولیست دیگر، مانند ترامپ، هیتلر و موسولینی، رفتارهای پوپولیستی دارد. اولین ویژگی پوپولیستها این است که هوادارانش به دلیل اعمال سیاست های او هوادارش نیستند. اگر برای این ۲۰ میلیون طرفدار آقای احمدی نژاد را تا صبح قیامت استدلال کنید که در زمینه یارانه، عزل و نصبها، سیاست خارجی و ... چه کرده است، هیچ چیز عوض نمی شود.

وی گفت:‌طرفداران او خیلی طرفدار اصول و ضابطه و تجزیه و تحلیل و افکار و عقاید و فلسفه سیاسی نیستند. فلسفه و جهان بینی سیاسی آقای احمدی نژاد چیست؟ طرفدار آزادی است؟ طرفدار غرب یا شرق است؟ با کشورهای اسلامی می خواهد رابطه داشته باشد؟ طرفدار شرع است یا مخالف آن؟ اصلا و ابدا پاسخ این سئوالات مشخص نیست تنها چیزی که مشخص است، حرارتی است که پوپولیستها دارند. می توانیم بگوییم آقای احمدی نژاد اگر فرضا دوباره رئیس جمهور شود و کابینه تشکیل دهد، او چه خواهد کرد؟ به سمت تنش زدایی با آمریکا می رود؟ به سمت دشمنی می رود؟ معلوم نیست.

«پدیدهِ احمدی نژاد» خطرناک است یا اپوزیسیون یا تیغ دولبه؟

زیباکلام گفت: با هسته ای چه می کند؟ معلوم نیست؟ پس چطور حمایت می شود؟ پاسخ این سئوال به جامعه شناسی ۲۰ میلیون هوادارانش برمی گردد. این افراد در احمدی نژاد مابه ازای خود را می بینند یا با او همذات پنداری می‌کنند. آنها کمتر تحصیل کرده هستند، مهاجران روستایی به شهرها هستند، کمتر درآمد دارند، بعضا متدین هستند ولی همه شان دچار سرخوردگی های عمیق اجتماعی هستند که در آقای احمدی نژاد جوری رابین هود می بنند که دارد حق ما را می گیرد. او هم فوق العاده باهوش است و از این عواطف و احساسات سرخورده استفاده کرد.

این فعال سیاسی گفت: در سال ۸۴ از این احساسات سرخورده استفاده کرد و خود را رابین هود معرفی کرد و گفت حق شما از حلقوم اینها که خورده و برده اند، می گیرم. کی این کار را کرد؟ این خاندان هاشمی رفسنجانی است و من احمدی نژاد آنچه آنها خورده و برده اند را از گلویشان بیرون می کشم. حالا آمده اند قالیباف و لاریجانی ها را هم انتخاب کرده اند. می گردند کسانی که می توانند آسیب پذیر باشند را می گذارند جلو و به طرفدارانشان می گویند می توانیم حق شما را بگیریم. من به هیچ وجه نمی گویم خاندان هاشمی یا قالیباف یا لاریجانی مشکلی نداشت. بحثم سوءاستفاده از عواطف و احساسات لایه های پایینی جامعه است.

این چهره اصلاح طلب تاکید کرد: شاید بگویید این برای ایران قابل فهم است ولی در جامعه آمریکا قابل قبول است؟ اتفاقات ترامپ هم مانند احمدی نژاد عمل می کند. ترامپ می گوید بدبختی های زیر سر مسلمانان، سیاهپوستان، چینی ها و مکزیکی ها است. ترامپ و احمدی نژاد از سرخوردگی های اقشار وسیع جامعه با دادن آدرس غلط خود را تبدیل به قهرمان می کنند. فاشیست های سفیدپوست فرانسوی و ایتالیایی و آلمانی هم اینطور رفتار می کنند. به گونه ای رفتار می کنند که اقشار کم سوادتر آلمانی بگویند تمام بدبختی های ما زیر سر مهاجران عرب و مسلمان است. اگر نگذاریم اینها به کشور ما بیایند آلمان آباد می شود. همه آنها به جای داشتن افکار و عقاید و نگاه و نگرش سیاسی و اجتماعی معنی دار عواطف و احساسات سرکوب شده مردم را برهم میزنند. 

زیباکلام گفت:‌ چون در جامعه ایران احساسات و عواطف سرکوب شده بسیاری است، هنر آقای احمدی نژاد این است که سرخوردگی ها را بدون آنکه راه حلی داشته باشد، نشان می دهد.

زیباکلام ادامه داد: عرضم این است که احمدی نژاد پیام سیاسی ندارد، ایده اجتماعی یا شریعتخواهی ودین مداری ندارد. فقط منعکس کننده سرخوردگی های اجتماعی گروه وسیعی است که بروید کنار من آمده ام حقوق شما را بگیرم. به همین دلیل است در همان ۸ سال یعنی از ۸۴ تا ۹۲ یک بار احمدی نژاد در هیچ دانشگاهی سخنرانی نکرد. در حالی که بخش عمده سخنرانی های آقای خاتمی در دانشگاه ها بود. اولین سخنرانی مهمش در سال ۷۶ در دانشگاه شریف بود و عده ای از بسیجی ها مرگ بر آمریکا می گفتند و ایشان گفت دوست دارم در اجتماعاتی که با هم هستیم مرگ کسی را نخواهیم و دنیا شگفت زده شد یک رئیس جمهوری در ایران آمده که نیستی و نابودی دیگری را نمی خواهد. 

وی گفت: آقای احمدی نژاد، ترامپ و اینها هیچ پایگاه اجتماعی میان تحصیل کردگان جامعه ندارند. مقصودم این نیست اقشار تحصیل کرده دچار مصیبت های سیاسی اقتصادی و اجتماعی نیستیم. فراوان داریم ولی هیچ کدام به دنبال ناجی و قهرمان نیستیم که بیاید حقوقشان را بگیرد. ترامپ هم در دانشگاه ها هیچ بخت و اقبالی نداشت. احمدی نژاد در شهرستانهای دور افتاده و استانهای محروم می رفت و جمعیت به استقبال او می آمد. الان همینطور است. اگر نظرسنجی درستی و حسابی کنید، خواهید دید مثلا محبوبیت آقای احمدی نژاد در اسلامشهر و قلعه حسنخان خیلی بیشتر از برخی از مناطق دیگر است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: این پایگاه اجتماعی و طبقاتی حامیان اوست. درباره خود ایشان، او به شدت به دنبال قدرت و اقتدارگرایی است. البته این اقتدارگرایی و به دنبال قدرت بودن نکات مثبتی هم دارد. بگذارید هنر او را هم بگویم. ای کاش یک هزارم شهامت، جسارت، و شجاعت احمدی نژاد در آقای خاتمی و آقای روحانی و مرحوم هاشمی می بود. نبود. نبود!

زیباکلام گفت: بخشی از مصیبتها و گرفتاریها همین است. این شجاعت، جسارت و شهامت احمدی نژاد که آن هم کمک می کند قهرمان ۲۰ میلیون نفر سرخورده وفقیر و محروم شود، آنها هم شهامت او را می بینند. می بینند فیلم امروز که یکی از طرفداران احمدی نژاد توی گوش مامور وزارت کشور زد. چه جگری دارد! این جور کارها در جامعه ایرانی طرفدار دارد از بس جامعه سرخورده شده است. از بس توی سر جامعه از کرد، سنی، بلوچ، زن، تحصیل کرده، مرد و همه زده اند. این است که وقتی یک سری رفتار اینطوری پیدا می شود طرف برای ما بت و سمبل اقتدار و شهامت می شود.

وی گفت: مقصودم این نیست احمدی نژاد بهره برداری مطلوب از شهامت و جسارت خود می کند. دست کم در آن ۸ سال از آن جسارت برخورد مثبت نکرد که در جهت آزادی زندانیان سیاسی، رفع حصر و کم کردن قدرت و نفوذ نهادهای امنیتی کند. تا الان اینطور بوده. اگر روزی او نفوذ و قدرتی پیدا کند آیا مانند مهندس بازرگان و دکتر مصدق و ماهاتما گاندی استفاده می کنند یا مانند ترامپ و هیتلر برای اقتدار بیشتر استفاده می کند؟ این را آینده باید نشان دهد. 

زیباکلام تاکید کرد:‌قطعا شورای نگهبان او را ردصلاحیت می کند. نه برای این که این حرفها را زد بلکه برای اینکه اگر تایید صلاحیت شود احتمال رئیس جمهور شدن او بسیار زیاد است. از آقای رئیسی بسیار بیشتر رای می آورد. اگر احمدی نژاد نامزد شود، رای تمام اصولگرایان از آقای رئیسی و سردار سعید محمد و حسین دهقان، یک سرو گردن رای احمدی نژاد بالاتر از آنهاست. اصلاح طبان در انتخابات شرکت نمی کنند چه ظریف بیاید، چه نیاید، چه جهانگیری بیاید چه نیاید، اصلاح طلبان فعلا معلق هستند. مانند این که از بازی محروم شده اند. اما یک سر و گردن رای احمدی نژاد از رای مجموعه اصولگرایان بیشتر است.

 صادق زیباکلام در بخش دیگری از صحبت هایش در کلاب هاوس خبرآنلاین گفت:‌یکی از عمده ترین مباحث و پرسشهایی که در معرض آن قرار گرفتم، این بود که این ۱۵ تا ۲۰ میلیون رای آقای احمدی نژاد را بر چه اساسی آوردید؟ نظرسنجی کردید؟ نه هیچ نظرسنجی ای صورت نگرفته و من هم هیچ مستندی ندارم. هیچ طوری نمی توانم ثابت کنم اگر آقای احمدی نژاد فردا انتخاب شود ۲۰ میلیون رای دارد. ولی چرا اینطور استنباط کردم؟ به هر حال پایگاه اجتماعی آقای احمدی نژاد کجاست؟

وی گفت: من گفتم اقشار حاشیه نشین و کمتر تحصیل کرده پایگاه او هستند. ولی این واقعیت است که این بخش از جامعه طرفدار او هستند. رای او بخشی از اینجا می آید و بخش دیگری هم رای سنتی اصولگرایان است. آیا ۲۴ میلیون رایی که به آقای روحانی داده شد و ما آن را بدنه اجتماعی اصلاح طلبان می دانیم چه تعداد از آن آرا به سبد احمدی نژاد می ریزد؟ 

می گویند احمدی نژاد برخی اسناد را از کشور خارج کرده است

این چهره سیاسی گفت:‌سئوال دیگر این است که چه میزان از ۱۷ میلیون رایی که آقای رئیسی آورد به سبد آقای احمدی نژاد می رود؟ درست است ما مستندات محکم نداریم ولی احتمال آن که از ۲۴ میلیون، بخش قابل توجهی سرریز به سبد آقای احمدی نژاد شود خیلی کم است. اساسا آن ۲۴ میلیون بنا ندارند در انتخابات شرکت کنند. این که چه میزان از آن ۱۷ میلیون رای آقای رئیسی به سبد آقای احمدی نژاد می رود؟ همه ما موافقیم که نمی دانیم چه میزان ولی قابل توجه است که بخش زیادی از این ۱۷ میلیون رای اصولگرایان به سبد آقای احمدی نژاد می ریزد. به خصوص اینکه او چهره و شخصیت پوپولیست دارد.

زیباکلام گفت:‌اگر احمدی نژاد بیاید بخش قابل توجهی از ۱۷ میلیون رای آقای رئیسی به سبد آقای احمدی نژاد خواهد ریخت. حداقل یکی از دلایل رد صلاحیت او، حفظ و حراست از رای ۱۷ میلیونی است که خارج از حوزه نامزد اصلی اصولگرایان نرود. آقای رئیسی بیاید و ما می دانیم رسما نامزد اصولگرایان و وارث این ۱۷ میلیون رای می شود. ولی نکته مهم اخلاق سیاسی می ماند. ما درباره تایید صلاحیت احمدی نژاد یا رد آن خیلی صحبت کردیم. 

وی تاکید کرد:‌ آقای احمدی نژاد یک پول سیاه برای ردصلاحیت دیگران ارزشی قائل نیست. می گوید من اگر صلاحیتم تایید نشود در انتخابات شرکت نمی کنم. یعنی من اگر تایید صلاحیت شوم این انتخابات مشروعیت ندارد. این انتخابات چرا با آمدن شما یا نیامدن شما مشروعیت پیدا می کند یا نمی کند؟ صادق زیباکلام مانند احمدی نژاد نیست. به رد صلاحیت او و حقوق سیاسی و مدنی او معترضم. وقتی آقای مشایی به ۶ سال زندان محکوم شد نامه سرگشاده به رئیس قوه قضاییه نوشتم و پرسیدم به چه دلیل، گناه و جرم او را محکوم کردید؟ نگویید چرا به فلان زندانی سیاسی مرخصی ندادند ولی به رحیم مشایی دادند. حبس کردن انسانها به واسطه اندیشه سیاسی غلط است چه میرحسین موسوی، چه نرگس محمدی و چه نسرین ستوده باشد. باید از رد صلاحیت که ابتدایی ترین اصول دموکراسی است باید برای همه دفاع کنیم. برای تاجزاده یا سید محمد خاتمی یا احمدی نژاد باید دفاع کنیم.

این چهره اصلاح طلب گفت:‌همیشه از سال ۸۸ بحث بوده که که آقای احمدی نژاد اطلاعاتی یا اسرار مگویی دارد که افشاگری کند؟ برخی می گویند برخی اسناد را به خارج از کشور منتقل کرده و می گوید اگر بلایی سر من آمد شما این را منتشر کنید. علت طرح این صحبتها آن است که در شلوغی سال ۸۸ ایشان وزیر اطلاعات وقت حجت الاسلام محسنی اژه ای را برکنار کرد. وقتی وزارتخانه وزیر نداشت او سرپرست شد. می تواند ۳ ماه با سرپرست وزارتخانه اداره شود. در آن مدت که دقیق نمی دانیم همه کاره وزارت اطلاعات جناب آقای احمدی نژاد بود.

زیباکلام گفت: ایشان یک سری نیروهای عوامل مهم وزارت اطلاعات را بازنشسته کرد و کنار گذاشت و خودش همه کاره وزارت اطلاعات شد. در آن شلوغی و اعتراضات خیابانی، به علاوه این که او بت و بلاتشبیه در خرداد، تیر و مرداد ۸۸ خدا شده بود، اسنادی را از وزارت اطلاعات جابجا کرده است. چنین بحثی است. اما این که که چقدر این بحث واقعی و در چه حدودی است، کسی نمی داند او چه دارد. ولی شواهدی داریم. یکی از شواهدی که داریم، این است که وقتی در زیرزمین خانه مان می گویم حسین طائب، خبردار می ایستم و رنگم می پرد. اینقدر می ترسم از او. وقتی برخوردی که آقای احمدی نژاد با حسین طائب می کند، من حیران می مانم. او می گوید طائب تعادل ندارد. من از او به شدت می ترسم و حساب می برم. اسم او را نمی برم. امیدوارم به حرمت شب عید فطر اسم او را بردم خیلی مشکل نباشد. شاید احمدی نژاد چیزی دارد که در مصلحت نیست با او قرص و محکم برخورد شود.

وی گفت:‌سئوال اینجاست مگر او چه کرده که ضرورت یافته با او برخورد محکم وقرص کرد؟ بگویید چه گفته که اگر وای به حالش نکردند به خاطر اسنادی است که دارد؟

زیباکلام تاکید کرد:‌نکته ای که مطرح شد این است که بی ثباتی سیاسی است و آقای احمدی نژاد حساب باز می کند اگر حرکتی شد و نهضتی به وجود آمد من بتوانم به عنوان رهبر آن نهضت باشم. تعدادی این مسئله را مطرح کردند. گفتند او که می داند تایید صلاحیت نمی شود در عین حال دارد مانور می دهد که آینده را داشته باشد.

شاید سال آینده سریال گاندو درباره ابراهیم رئیسی باشد 

محمد مهاجری، عضو شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین نیز در این نشست به موضوع تصمیم ظریف درباره کاندیدا نشدن در انتخابات پرداخت و گفت: درباره آقای ظریف نمی توان کلمه انصراف را به کار برد چون او نه اعلام آمادگی و نه ثبت نام نکرده بود.

وی گفت: در یکسال گذشته افراد متعددی از او درخواست کردند در انتخابات شرکت کند یا از او سئوال کردند، ایشان در همه موارد استنکاف کرد و هیچوقت نخواست بپذیرد. یکی از دوستان گفت سال ۹۴ به او گفتم شما از ظرفیتهای ریاست جمهوری بعدی هستید ولی ظریف گفت من نه بلدم و نه دوست دارم رئیس جمهور باشم.

این فعال رسانه ای اصولگر گفت:‌گواهی می دهم آقای ظریف چنین ظرفیتی در خود حس نمی کرد. طبیعی است برخی نامزدها در ابتدای کار راضی نبودند. برخی دوستان اصلاح طلب می گویند در سال ۷۶ بسیاری باور نمی کردیم آقای خاتمی رئیس جمهور شود. 

مهاجری گفت:‌ برخی از دوستان اصلاح طلب تمایل داشتند ظریف را مطرح کنند چون تایید صلاحیت او را قطعی می دانستند و فکر می کردند ظرفیت رقابت دارد. ممکن است او اخیرا بی میل هم نبوده باشد. داستان فایل صوتی و برملا شدن آن و آن حرکت زشت و غیرحرفه ای صدا و سیما درباره گاندو  همه به دنبال این بودند آقای ظریف را از فضای ریاست جمهوری دور کنند. من اثبات کردم گاندو را سازمان منافقین در خارج از کشور طراحی کرده و دو نفر از اعضای شورای ملی مقاومت این فضا را ایجاد کردند و عده ای در داخل کشور و صدا و سیما گول خوردند.

وی گفت:‌ تفکر آقای ظریف این است که باید با دنیا تعامل کرد. بعد هم آمدند دوگانه حاج قاسم سلیمانی و ظریف درست کردند و با دفاع از شهید سلیمانی می خواستند ظریف را بکوبند و با آن کار مشکوک فایل صوتی می خواستند او را از صحنه خارج کنند. همه اینها نشان می دهد یک جریان تندرو به سمت دو کاندیدای دلخواه شان هستند. من معتقدم آقای رئیسی حتی دلخواه آنها هم نیست و بعید نیست سال آینده گاندو درباره آقای رئیسی بسازند. 

مهاجری گفت:‌آقای ظریف یک شخصیت ملی و بین المللی قابل احترام، متعهد، متدین و کاربلد است و در ریاست جمهوری هم از او استفاده نشود چیزی به ضرر او نیست.

«پدیدهِ احمدی نژاد» خطرناک است یا اپوزیسیون یا تیغ دولبه؟

لاریجانی تصمیم به کاندیداتوری گرفت

در بخشی از نشست انتخاباتی «احمدی‌نژاد؛ تیغ دولبه رد و تایید صلاحیت» در کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین خبری درباره کاندیداتوری لاریجانی مطرح شد. بنا به اخبار اعلام شده در این نشست تصمیم علی لاریجانی برای شرکت در انتخابات جدی تر شده است و بنا به روایت یکی از نزدیکانش تصمیم او برای نامزدی قطعی تر شده است.

گفته می شود لاریجانی تا این روزها برای کاندیداتوری مردد بوده است ولی با رصد فضای انتخاباتی و سیاسی کشور و اعتقاد به این امر که تحریم ها باید شکسته شود و تنش زدایی در سیاست خارجی جدی تر دنبال شود تصمیم او برای کاندیداتوری جدی تر شده است. 

احمدی نژاد می خواهد تیر خلاص به قلب جمهوری اسلامی بزند

سیدمجتبی حسینی، روزنامه نگار از دیگر فعالان حاضر در این نشست بود.

او گفت: احمدی نژاد علاقمند به ریاست جمهوری یا تایید صلاحیت شدن نیست. ایشان برای ردصلاحیت آمده است. ایشان معتقد است نظام جمهوری اسلامی رو به فروپاشی است، می خواهد نقش تیرخلاص زن به قلب جمهوری اسلامی داشته باشد و می خواهد یک سر و گردن قد خود را از براندازان داخلی و خارجی بالاتر ببرد. 

وی گفت:‌جلسه ای ۵ ساعته با آقای احمدی نژاد داشتم که تعهد اخلاقی دادم صحبتهای این جلسه بیرون نرود. به نظرم آقای احمدی نژاد برای تایید صلاحیت نیامده است. او می داند شکاف بین حاکمیت و مردم چطور است و بر اساس اطلاعات استراتژیک خود می داند دو طرف چه رنجی می برد. او قد و قواره خود را بلندتر از همه مخالفان کرده است و به نظر می رسد در کارنامه سیاسی او دیگر او دنبال تایید صلاحیت نیست. 

سردبیر اعتمادآنلاین گفت: او دنبال فروپاشی نظام سیاسی است. او شجاعت ندارد. تمام زیست سیاسی و شراکتی اش که سال ۸۸ با حاکمیت کرد، بر هم زدن قواعد بازی سیاسی بوده است. بر خلاف آقایان هاشمی و خاتمی و روحانی که راضی نیستند اتفاقی برای نظام نیفتد ولی اگر لازم باشد احمدی نژاد تیر خلاص به نظام می زند. نظام این را می داندو خود را آماده بازی کرده است. 

حسینی گفت: این که او گفته است من انتخابات را تحریم می کنم اگر من تایید صلاحیت نشوم و تهدید کرد نیروهای امنیتی می خواهند اغتشاش کنند. او پیام معکوس را رساند. او می خواهد حبس و حصر شود تا بتواند در مقابل رقبای حصر شده خود حرفی برای گفتن داشته باشد و بگوید من هم هزینه دادم در برخورد با هسته سخت قدرت.

وی گفت: این که آقای زیباکلام می گوید احمدی نژاد ۲۰ میلیون رای دارد، اینها فیک هستند. اتوبوسی هستند. آنهایی که واقعا هواداران او هستند، آقای احمدی نژاد را معبر و پل می دانند و فکر می کنند از طریق احمدی نژاد می توانند از حاکمیت امتیاز بگیرند و اگر روزی اتفاقی برای احمدی نژاد بیفتد، پای کار او نمی ایستند. نسبت به آینده آقای احمدی نژاد فکر می کنم اتفاقات خوشایندی نیفتد. بسیاری چهره های باهوشتر و کاریزماتیک تر نسبت به او در نظام وجود دارند که هرگاه از نظام فاصله گرفتند تسلیم شدند.

احمدی نژاد با نظام در افتاد چون...

فرج سرکوهی هم گفت:  نقدی به سخنان آقای زیباکلام دارم. همان موقع که آقای احمدی نژاد در دور اول انتخابات برنده شد (سال ۸۴) مقاله ای نوشتم با عنوان «پاسخ کاذب به یک نیاز واقعی».

سرکوهی گفت: نیاز واقعی مردم و اکثریت را اصلاح طلبان و نیروهای سیاسی نمی خواهند ببینند؛ نمی خواهند ببینند که مردم نیاز به عدالت اجتماعی دارند. منظورم کمونیسم نیست. نصف حدی که عدالت در آلمان است 

سرکوهی ادامه داد: برنامه سازندگی و خصوصی سازی رانتی آقای رفسنجانی لایه ای از طبقه متوسط به عنوان اصلاح طلبان حکومتی ایجاد کرد. ولی یک نارضایتی عظیمی در بین مردم و به خصوص از جنگ برگشته ها ایجاد کرد. فیلم آژانس شیشه ای یکی از بهترین فیلمهایی است که ساخته شده است و فیلم عروسی خوبان مخملباف که تراژدی شکست آرمان های عده ای بود، بخشی از واقعیت جامعه را نشان می داد. آقای احمدی نژاد آمد و با خصوصیات پوپولیستی خود، محبوبیت کسب کرد و رای آورد. بعدا با نظام درافتاد و این هم بین کسانی که نظام را مسئول وضعیت موجود می دانند محبوبیت برای او آورد.

وی گفت:  این که مدام بگوییم دانشگاهی ها اینطورند و مردم بی سواد طور دیگری هستند، داریم بر نیاز واقعی جامعه چشم می پوشیم. نیروهای سیاسی جامعه حتی کسانی که حق حضور باید فکر کنند و برنامه ای برای این نیاز داشته باشند. به آقای تاجزاده هم گفتم برنامه ات برای مردم فقیر و بیکاری چیست؟ آزادی نیاز است. اصلاح طلبان زمانی پاسخی دادند که ۲۰ میلیون رای مردم را در پی داشت ولی شکست خورد. دو نیاز اساسی در جامعه است که نمی توان به آن پاسخ داد. یکی آزادی و دیگری عدالت اجتماعی.

سرکوهی گفت:‌شما این را نمی بینید و فقط به احمدی نژاد فحش می دهید. آقای احمدی نژاد نیامده است صلاحیت بگیرد. او حس می کند نظام دچار بحرانها و شکافهای عظیم در جامعه شده است و خود را برای این شکاف عظیم داخل جامعه آماده می کند و نوع معرفی اش هم پوپولیستی است. 

دروغ پایه شخصیتی احمدی‌نژاد است 

پروانه سلحشوری نماینده سابق تهران در بخشی از این نشست مجازی گفت:  درباره آقای احمدی نژاد باید گفت اهمیتی که شخص او پیدا کرده به نحوی که ساعتها در گروهها درباره پدیده او صحبت می کنند. این نشان می دهد در ادبیات سیاسی کشور ما شخصیت هایی مانند او چقدر می توانند افکار عمومی و شخصیت های سیاسی را تحت تاثیر قرار دهند. احمدی نژاد یک پدیده منحصر به فرد است و ابعاد روانشناختی خاص خود را دارد. 

وی گفت: در تحلیل ها می گویند او پایگاه سیاسی ندارد یا دارای بدنه اجتماعی است. به نظر می رسد آقای احمدی نژاد زبان مردم را خوب می فهمد. به خصوص اقشاری که بغض فروخورده دارند و ناتوان و درمانده هستند. همین ناتوانی که در مردم دیده می شود، ایشان با صدای رسایی که قدرت را به چالش می کشد نشان می دهد می تواند صحبت کند. پشتوانه قدرتی هم دارد و اولتیماتوم می دهد که اگر تایید صلاحیت نشوم شرکت نمی کنم. یعنی هواداران من هم همین کار را می کنند. احمدی نژاد از موضع ضعف حرف نمی زند حتی به فرض این که پشتوانه اجتماعی و بدنه سیاسی نداشته باشد ولی نمی آید از موضع فرد نیازمند حرف بزند.

سلحشوری گفت:‌واقعا نمی دانم او اطلاعاتی دارد که بر مبنای آن از این گفتمان استفاده می کند؟ یکی از طرفداران او می گفت ما باید یک چیزهایی را باید رو کنیم. حتی صحبت طرفدارانش هم به گونه ای است که آنها هم قاعده بازی را می خواهند تعریف کنند نه این که برایشان قاعده تعریف شود. تفاوتشان با اصلاح طلبان همین است. اصلاح طلبان با وجود بدنه حامی قوی ولی قدر بدنه اجتماعی خود را نمی دانند. هیچ وقت از زبان مردم با حاکمیت صحبت نشد. از حاکمیت همیشه خواسته شد راهی باز کند. ایشان بدون این که از حاکمیت چیزی بخواهد قاعده بازی تعریف می کند.

«پدیدهِ احمدی نژاد» خطرناک است یا اپوزیسیون یا تیغ دولبه؟

نماینده سابق مجلس می گوید: ممکن است در این بحث حاکمیت یا مردم ضرر ببیند ولی در این قاعده بازی، خودش ضرر نمی بیند. برای خود بازی دوسربرد را شروع کرده است. من هم بعید می دانم او تایید صلاحیت شود. اگر انتخابات به سمتی پیش برود که اقبال عمومی بسیار کم شود، ممکن است تایید صلاحیت شود تا تنور انتخابات گرم شود، نه اینکه به او اجازه بدهند رئیس جمهور شود.

سلحشوری گفت: در نهایت شخصیت سیاسی او نیازمند تحلیل بیشتری است. می توان درباره ابعاد روانشناسی و جامعه شناسی سیاسی او پایان نامه هایی نوشت. او همیشه با تقابل و دوگانه سازی رشد کرده است و از طرف دیگر دروغ که یک پایه شخصیتی او است. او به راحتی خود را در طبقات فرودست نشان می دهد ولی خودم در جریان فسادهای مالی وحشتناکی در دوران میراث فرهنگی بقایی بودم. حتی خودش درباره دانشگاهش فساد داشت. جلوه گری بیرونی او با آنچه در گعده خودش نشان می دهد بسیار متفاوت است.

وی گفت: او در بین مردم طرفداران خوبی دارد ولی نمی تواند بین فرهنگیان اقبالی داشته باشد چون به راحتی برای یک کنشگر اجتماعی قابل درک است که تفاوتهای رفتاری او چیست. امروز پسر آقای رحیم مشایی می گفت پدرش یک سال بیشتر آزاد است. چگونه است سالها زندانیان سیاسی ما برای یک روز مرخصی نمی آیند ولی مدت زیادی ایشان آزاد است. ما منکر آزادی او نیستیم ولی می گوییم برای دیگران هم این شرایط به وجود بیاید. با وجود این که ایشان خود را در قالب اپوزیسیون جا می زند.

احمدی نژاد تنور انتخابات را داغ می کند اما...

سید جواد موسوی عضو شورای سردبیری خبرآنلاین هم در این نشست مجازی گفت: باید دید رد یا تایید صلاحیت او هزینه برای کشور بار می آورد. آقای احمدی نژاد وقتی که وارد عرصه ریاست جمهوری شد از سال ۸۴ برای نظام هزینه داشت. عده ای برآورد می کردند او سود هم دارد. 

وی گفت: در مقطعی او سودآوری داشت. در سال ۸۸ هم این معادله بود و عده ای می گفتند با همان دستفرمان می توان سود او را دید و عده ای می گفتند هزینه او بالاتر از سودش است. الان دوباره آقای احمدی نژاد این افراد را در دوراهی قرار می دهد. نظام باید تصمیم بگیرد. اگر او به صحنه بیاید تنور انتخابات داغ می شود و اگر تایید صلاحیت نشود، عده ای سرخورده می شوند و در انتخابات شرکت نمی کنند.

موسوی گفت: او نظام را در سر دوراهی و انتخاب سخت قرار داده است. حدس ما این است که صلاحیتش تایید نشود چون ممکن است تنور انتخابات با تایید صلاحیت او به حدی داغ شود که همه را می سوزاند و فکر می کنیم هزینه کمتر ردصلاحیت او است. او همیشه هزینه روی دست نظام می گذارد و فکر می کند در هر دو صورت او برنده است. باید صبر کنیم ببینیم بازی روزگار با او چه می کند.

احمدی نژاد خطرناکتر از اصلاح طلبان است

محسن ماندگاری از دیگر فعالان رسانه ای حاضر در کلاب هاوس خبرآنلاین گفت: رفتارهای احمدی نژاد در سالهای اخیر طوری بوده که برای حاکمیت، احمدی نژاد خطرناکتر از اصلاح طلبان است. شاید شورای نگهبان حاضر باشد برای گرم کردن تنور انتخابات برخی از اصلاح طلبان را تایید کند ولی این برای احمدی نژاد نخواهد بود. به نظر می رسد سیاست برگزاری انتخابات داغ و پرشور نیست بلکه انتخاب ولرم است و در انتخابات ولرم نیازی به آقای احمدی نژاد نیست.

وی گفت: به نظرم چند تحلیل اشتباه درباره او است. درست است که احتمالا او برنده انتخابات فردا صبح خواهد بود ولی نباید اساسا دچار اشتباه شویم. موقعی که نامزدهای موجود این اشخاص باشند، احمدی نژاد برنده انتخابات است. نظرسنجی تازه ای هم نداریم. آخرین نظرسنجی ها در زمستان گذشته احمدی نژاد بالاترین آرا راداشت. همه افراد درصد پایینی داشتند. نفر دوم آقای رئیسی بودند با رای کمی. به فرض بگوییم او رای دارد، ولی نمی توان گفت فردا اگر انتخابات برگزار شود او پیروز می شود. مجموعه شرایط کشور باعث شده است در نظرسنجی ها آقای احمدی نژاد بالاتر از دیگران باشد و ما را دچار این اشتباه کرده که او می تواند رئیس جمهور شود. این اشتباه در تحلیل ما است.

احمدی نژاد اسناد ندارد اما ...

ماندگاری گفت:‌در مورد تایید صلاحیت او هم بد نیست اشاره کنم همین بس که در نظرسنجی ها توسط نهادها صورت می شود از مقطعی اسم احمدی نژاد را حذف می کنند تا در سیاستگذاری ها موثر نباشد. این نشان می دهد شانسی برای تایید صلاحیت ندارد. این که اشاره شد آقای احمدی نژاد دست پر دارد و اسناد خطرناک برای نظام دارد. این هم برداشت اشتباه است. آن چیزی که باعث ترس از احمدی نژاد شده، وقاحت یا جسارت اوست. این شجاعت نیست. این تهور، بی باکی است. 

وی گفت: با کسی نظام طرف است که مانند آقای خاتمی نجابت داشته باشد یا مانند آقای روحانی متلک بگوید. آقای احمدی نژاد می تواند آبروی نظام را ببرد و نظام را بی حیثیت کند. او آمده است آبروی نظام را در انتخابات ببرد.

 احمدی نژاد اپوزیسیون گلخانه ای را تشکیل داده است

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در بخشی از این نشست مجازی گفت:‌ویژگی های شخصی احمدی نژاد را از نزدیک نمی شناسم و نمی توانم قضاوت کنم. این که در انتخابات باید چه کرد؟ اگر انتخابات شفاف برگزار شود و ضوابط برای همه یکسان باشد دچار این محذورات نمی شویم. درباره انتخابات سیاست نظام درست است و می پسندم که کسی اگر در جمهوری اسلامی دو دور رئیس جمهور شد و رای گرفت، دیگر گفته شود نمی تواند بیاید. این را شاید قانون یا شورای نگهبان باید بگوید. اگر کاری می خواسته در دو دور کرده است. 

وی گفت: این را قبلا درباره مرحوم هاشمی و آقای خاتمی داشتیم. نظر نظام این است که برای دور سوم برای کسی که دو دور رئیس جمهور بوده، نیابد. بعد هم نوبت به دیگران برسد و گردش نخبگانی شود. این باید شفاف برای همه اعلام شود تا دچار محذورات نشوند.

دبیرکل حزب کارگزاران گفت:‌ این که گفته می شود احمدی نژاد رای دارد، یک وقتی آدم احساس می کند و شاید اینطوری نباشد ولی فکر می کنیم انگار مجموعه ای می خواهند اپوزیسیون گلخانه ای درست کنند. به او مجوز می دهند تا حرف هایی بزند و میدان می دهند. کسانی دیگری را درباره کمتر از اینها نمی گذارند. اگر برای همه یکسان باشد معتقد نیستم چنین سبد رایی در جامعه وجود دارد. او مدتی مدیریت کردند و کارهای مثبتی را هم برای عده ای کردند که شاید به صورت ظاهری برای عده ای خوب بوده است. خداوند شهید رجایی را رحمت کند که طرح شهید رجایی را در برخی روستاها برای پیرمردها برد. 

«پدیدهِ احمدی نژاد» خطرناک است یا اپوزیسیون یا تیغ دولبه؟

کرباسچی گفت:‌واقعیت این است که اگر میدانی و مصونیتی که به او داده می شود، فرضا به همین آقای زیباکلام بدهند و بگویند بروید در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنید. خیلی از حرفهایی که آقای زیباکلام می زند و می ترسد از دهان آقای احمدی نژاد بیرون می آید و کسی کاری با او ندارد. به نظر می رسد این اپوزیسیون گلخانه ای است که می شود درست کرد که دیگران رنگ ببازند و خیلی اپوزیسیون یاغی در جامعه رنگی نداشته باشد.

کرباسچی گفت:‌این که گفته می شود احمدی نژاد اطلاعات ویژه ای دارد، من معتقدم نظام ما از این مراحل عبور کرده است. دیگر چی هست؟ فراتر از قتلهای زنجیره ای و سایر مسایل چه داریم؟ نظام از آنها عبور کرده است. در مردم روحیه ای وجود دارد که از آدمهایی که خود را قلدر نشان می دهند و سینه سپر می کنند خوششان می آید. این در قالب چپ یا راست، اصولگرا یا اصلاح طلب باشد مردم دوست دارند. 

وی گفت: اگر در انتخابات برای کسانی که محدودیت ایجاد کرده اند، مانند اقای خاتمی یا کسانی که در حصر هستند، فضای حضور و آزادی بدهیم، دیگر فکر نمی کنم از آقای احمدی نژاد استقبال شود یا او جلوه کند. معتقدم به همه آزادی دهیم و نظام قوی تر ازآن است که با این تجمعات مشکلی پیش بیاید دیگر این چنین آقای احمدی نژاد جلوه ای ندارد. 

دبیرکل حزب سازندگی گفت:‌مسئله روشن است و پیچیده  نیست. آقای احمدی نژاد در بی پروا حرف زدن و دروغ و راست حرف زدن و رطب و یابس و خلاف واقع گفتن، جاذبه عمومی دارد. عده ای را جذب می کند.

یک مریخی بیاید باورش نمی شود او رئیس جمهور بوده است

زیباکلام بازهم در ادامه این کلاب هاوس میکرفونش روشن شد و گفت: همه حرفم این است، درست است آقای احمدی نژاد یک جور رابین هود و قهرمان و سمبل برای برخی اقشار آسیب پذیر اقتصادی است ولی به هیچ وجه نمایندگی اقشار تحصیل کرده جامعه را ندارد و به هیچ وجه به او به چشم ناجی و قهرمان و رهبر نهضت نگاه نمی شود. 

زیباکلام گفت: نکته مهم دیگر این است که اگر از مریخ کسی می آمد و به آقای احمدی نژاد ظرف ۸ سال اخیر گوش می داد و اگر می گفتیم این فرد ۸ سال رئیس جمهور ایران بوده و ۴ سال از آن ۸ سال ایشان رئیس جمهوری بوده که هیچ بنی بشری از چنین قدرت و جایگاه برخورد نبوده، باور نمی کرد.

این چهره سیاسی گفت:‌قدرت آقای احمدی نژاد از ۸۴ تا ۸۸ را با آقای خاتمی یا هاشمی مقایسه کنیم. قدرت و اقتداری که آقای احمدی نژاد در آن ۴ سال اول برخوردار بود قابل مقایسه با روسای دیگر بود؟ خیر. او قدرت واقعی داشت هر کس را می خواست سفیر، استاندار، فرماندار و وزیر می کرد. آقای روحانی با ۲۴ میلیون رای می گوید فلان وزیر انتخاب بیستم یا صدم من بود. امروز به آقای روحانی، رحمانی فضلی، دکتر نوبخت، می گوییم این فرد کیست که استاندار شده؟ راحت می گویند نمایندگان حوزه انتخابیه خواستند او استاندار شود.

وی گفت: چنین چیزی محال بود در زمان احمدی نژاد شود و نمایندگان بگویند فلانی را فرماندار یا استاندار کن. اجازه نمی داد کوچکترین دخالتی نمایندگان یا سپاه یا وزارت اطلاعات کند که این فرد را بگذار وزیر یا فرماندار یا سفیر. شما که یک رئیس جمهور واقعا قدرتمند بودید، تدارکاتچی نبودید، روحانی نبود و اینقدر صلابت داشتید و همه کاره مملکت در حوزه قوه مجریه بودید، شما چی کار کردید؟ برای اقتصاد، سیاست خارجی، استقلال قوه قضاییه، کنترل این که دادگاه های انقلاب مثل آب خوردن دانشجویان و نویسندگان را محکوم و زندانی نکنند،چه کردید؟ آقای احمدی نژاد برای توسعه سیاسی کشور هیچ کاری نکرد. به روی خودش هم نیاورده و هیچ وقت هم پاسخگو نبوده است. تفاوت عمده احمدی نژاد و روحانی این است که روحانی کاره ای نبوده است. یک لحظه قدرت آقای احمدی نژاد را با آقای روحانی مقایسه کنید. 

این فعال اصلاح طلب گفت:‌مگر آقای احمدی نژاد می تواند بگوید من می خواستم فلان کار را بکنم ولی مصلحت نبود؟ اصلا! اولین عملی که باید آقای احمدی نژاد انجام دهد اگر واقعا می خواهد در آینده سیاسی ایران جایی داشت، باید کاری کند که اکبر هاشمی رفسنجانی کرد. باید بگوید من نسبت به گذشته ام چه فکر می کنم. این که درست عمل نکنیم یک بحث است ولی این که در قبال اعمالمان حاضر به پذیرش اشتباه و نادرستی شویم یک بحث دیگر است.

وی گفت:‌آقای کرباسچی درست گفتند که چطور جمعیت برای تشییع جنازه آقای اکبر هاشمی رفسنجانی آمده بود. چرا میلیون ها نفر آمدند؟ چون آقای هاشمی رفسنجانی از دوم خرداد ۷۶ آدم دیگری شد و بعد از ۸۸ تعارف را کنار گذاشت و کاملا طرف مردم آمد. مردم هم گفتند گذشته هر چه بوده، فعلا شما آمدید و با مردم ایستادید. پاسخش را هم گرفت منتهی روح آقای هاشمی پاسخ گرفت. 

زیباکلام گفت: آقای احمدی نژاد در قبال ۸ سال ریاست جمهوری یک بار آمد صحبت کند بگوید چه کردم و کدام درست یا غلط بود؟ هیچ صحبتی نکرده است. اگر یک مریخی امشب بیاید باور نمی شود او ۸ سال رئیس جمهور بوده است. او طوری حرف می زند انگار دو احمدی نژاد داریم. یکی رئیس جمهور ۸ ساله بود و دیگری را امشب افتخار آشنایی با او پیدا کردیم. این نمی شود. شما باید بگویید چه کردید. اگر درست کار کردید باید بگویید

وی گفت: مسئله مهمتر از ردصلاحیت او، تایید صلاحیت اوست. اگر او تایید صلاحیت شود مثل آب خوردن پیروز می شود چون بدنه اجتماعی اصلاح طلبان نمی آیند و ایشان به آسانی آقای رئیسی و لاریجانی را شکست می دهد حتی اگر آنها به نفع همدیگر کنار بروند، آقای احمدی نژاد راحت ۱۷ میلیون رای آنها را مال خود می کند و پایگاه رای خود را هم دارد. این که دوستان می گویند او خود را در هیبت رهبری یک جنبش اجتماعی ببینید، سرابی بیش نیست. حداقل نقطه شروع این است که باید تکلیف آن ۸ سال را روشن می کردی که نکردی.

قالیباف ممکن است کاندیدا شود اگر...

حسین قربانزاده مشاور رئیس مجلس در بخش دیگری  از نشست انتخاباتی کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این سوال که کاندیدا نشدن قالیباف قطعی شده است، گفت:‌ آقای قالیباف اگر آقای رئیسی بیاید قطعا کاندیدا نمی شود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر رئیسی نیاید تصمیم قالیباف چیست؟، گفت: ممکن است کاندیدا شوند.

لاریجانی هیچ شانسی ندارد

ادامه این نشست بحث به کاندیداتوری لاریجانی رسید. و زیباکلام درباره جدی شدن حضور لاریجانی گفت: آقای لاریحانی برای چه می آیند برای که می آیند؟ یک ترانه قدیمی می گوید نه پای رفتن دارم نه جای ماندن. این حکایت همه اصولگرایان در انتخابات به جز آقای رئیسی است. اگر آقای لاریجانی بیاید، بخشی از اصلاح طلبان مانند کارگزاران سازندگی از او حمایت کنند ولی چه اتفاقی می افتد؟ هیچ چیز عوض نمی شود مگر این که آقای رئیسی شرکت در انتخابات نکند. اگر آقای رئیسی در انتخابات شرکت نکنند آقای لاریجانی و آقای قالیباف شانس های جدی هستند.

وی گفت: اگر آقای رئیسی حضور پیدا کنند، همه می دانیم نامزد اصلی اصولگرایان خواهند شد. آن سو اصلاح طلبان هم به او رای نمی دهند. می ماند آن ۱۷ میلیون که به آقای رئیسی رای می دهند. نمی دانم بر چه اساسی شرکت می کنند. این شعارهای پوپولیستی و برجام و اینها به چه دردی می خورد؟ شما در مجلس بودی چه حرکتی کردی؟ هیچ شانسی آقای لاریجانی ندارند و چیزی برای اصولگرایان عوض نمی شود.

لاریجانی جلوتر ازرئیسی است

محمد مهاجری، عضو شورای سردبیری خبرآنلاین در پاسخ به زیباکلام گفت: قطعا بسیاری از اصولگرایان به این ظن می رسند که آقای لاریجانی از لحاظ مدیریتی و تجربه از آقای رئیسی جلوتر است و می تواند تفکر اصولگرایان را برای این که آقای رئیسی بهترین گزینه است زیر سئوال ببرد.

صادق زیباکلام هم پاسخ داد: این که توانایی های اجرایی آقای لاریحانی بیشتر از آقای رئیسی است من هم قبول دارم ولی سئوالم این است که شما می فرمایید اگر ایشان وارد عرصه انتخابات شود، اینقدر خوشبینانه نگاه می کنید شاید

او بتواند جلوی تندروی اصولگرایان را بگیرد، بحرانهای سیاسی را التیام ببخشند، من از شما می پرسم بر چه اساسی می گویید؟ 

وی گفت: آقای لاریجانی تا یک سال پیش رئیس مجلس بود. این چیزهایی که شما می گویید ما اصلا در ایشان ندیدیم. مجلس دهم که صد و خورده ای نزدیک به اصلاح طلبان بودند، بهترین موقعیت برای او بود که مقداری می تواند جلوی تندروی را بگیرد یا مشکلات را التیام بخشد، اینها را ندیدیم. با کمال احترام، اگر چنین چیزهایی بود آن موقع که ایشان رئیس مجلس و برادرش رئیس قوه قضاییه بود، هیچ اثری از آنچه می گفتید ندیدیم؟

محمد مهاجری اما در مخالفت با زیباکلام گفت: برجام در مجلسی تصویب شد که آقای لاریجانی رئیسش بود. اگر در مجلس الان حرفی از برجام بزنید تیرباران می شوید. در مورد سمت ریاست جمهوری قطعا آدمی با این تراز موفقتر می شود. با اطلاع و خبر می گویم در شورای ائتلاف و وحدت اصولگرایان این بحث بود که اگر آقای لاریجانی بیاید قطعا تردیدهای جدی در میان اصولگرایان خواهد بود که همه پشت سر آقای رئیسی بایستند یا نه. این تحلیل نیست و خبر است. 

لاریجانی سیاستمداری معتدل و مورد وثوق نظام است

پروانه سلحشوری هم در مخالفت با حرف های زیباکلام درباره لاریجانی گفت:  آقای لاریجانی در ۲۰ دقیقه کمک به تصویب برجام کرد. با شناختی که از آقای دکتر لاریجانی دارم ایشان از معدود سیاستمداران هستند که در کشور زیاد نداریم. در دوره ۴ ساله ریاست ایشان در مجلس، به تمام معنی مجلس را اداره می کرد. رویکرد ایشان اصلاح طلبانه نیست ولی فردی که مورد وثوق نظام است. از سوی دیگر نسبت به بقیه اصولگرایان معتدلتر است. مشکل اصلی ایشان این است که پایگاه رای چندانی ندارد. فکر می کنم ایشان خیلی براورد کرده والان گفتند دارند می آیند. شاید به این نتیجه رسیدند که آقای رئیسی نمی آیند و در نبود آقای رئیسی شانس اول رئیس جمهوری باشند. 

وی گفت:‌در صحبت آقای زیباکلام تناقض دیدیم. از سویی می گوید به اشتباهاتش باید اعتراف کند. اصلا آقای احمدی نژاد حرف ما را قبول ندارد که اشتباه کرده. این که می گوییم سیاستهایش اشتباه بوده، پس چرا می آید و رئیس جمهور می شود. یعنی سیاستهایش مقبول بوده است.

احمدی نژاد تیغ دولبه نیست، یک لبه دارد

غلامرضا تاجگردون، نماینده سابق مجلس هم در این نشست مجازی گفت: قرار نیست سریع نقاط ضعف افراد را نشان دهیم. بحث احمدی نژاد تمام شده است و مشغول شدن به او سرگرمی است. او در انتخابات شرکت نمی کند و تایید صلاحیت نمی شود. تیغ دولبه نیست، یک لبه دارد. باید تصمیم بگیریم چه باید کنیم.

وی درباره لاریجانی هم گفت:‌من ۸ سال در محلس از نزدیک با ایشان کار کردیم. شما در یک مجلس بسیار تند (نهم) می آید برجام را تصویب کند. ۲۰ دقیقه ای نبود بلکه دو سه ماه کمیسیون ویژه روی آن کار می کرد. این که برجام و FATF از مجلس مصوبه می گیرد، کار سختی بود. آقای لاریجانی می خواهد همان مسیر را ادامه دهد.

«پدیدهِ احمدی نژاد» خطرناک است یا اپوزیسیون یا تیغ دولبه؟

تاجگردون گفت:  این که بخش آگاه جامعه در مقابل بخش تندرو بپذیرند این مسیر خوب است، باید او را در کنار خود بپذیرد. می‌توان او را به عنوان یک تفکر پذیرفت نه این که کنار گذاشت. این ظرفیت قابل احترام است و بسیاری از تنگناها را رفع کند. اصلاحی اساسی به اداره مملکت در او شکل گرفته و خیلی ها نمی پذیرند. از جمله آقای احمدی نژاد که فکر می کند در کنار او جلوه ای ندارد. 

وی گفت:‌آقای احمدی نژاد تمام شد و رفت و باید کسانی که می خواهند فکر کنند باید ببینید چطور روشی را انتخاب کنند که مطلوب تر باشد. 

صادق زیباکلام گفت: یک سئوال ساده دارم. شما که می گویید نقش مهارت مدیریت سیاسی آقای دکتر علی لاریجانی بود که برجام به روایتی با ۲۰ دقیقه به تصویب مجلس رسید. سئوال اگر مقام معظم رهبری موافقت نکرده بودند آیا آقای لاریجانی با ۲۰۰۰ دقیقه می توانستند برجام را از مجلس عبور دهند؟ اگر موافقت و تایید مقام معظم رهبری با برجام نبود هیچکس نمی توانست تصویب برجام را از مجلس بگیرد.

مدیریت یکشنبه سیاه شبیه مدیریت جنگ بود

تاجگردون هم پاسخ داد: ما در مجلسی بودیم که فرد مقابل ایشان در مجلس، آقای حداد عادل بود. همین که بتوان برجام را از مقابل جریان تندروی پایداری عبور بدهد، واقعا کار سختی بود. جریانی که خود را به رهبری منتسب می دانستند باز هم جلوی این برجام ایستاده بودند. همین هم راحت نبود. یکشنبه سیاهی که در مجلس خلق شد مدیریت آن صحنه، مدیریت جنگ بود. واقعا مدیریت می خواست. واقعا مدیریت آقای لاریجانی مدیریت خاصی بود. این ظرفیت را نمی توان به سادگی از کنارش گذشت. 

آهنگران از دیگر حاضران این نشست بود که گفت: مسئله آقای احمدی نژاد تمام شده است و تحلیل درباره او جذابیت رسانه ای دارد ولی به لحاظ واقعیت کشور، اثری ندارد. نهایتا یک بگومگوی سیاسی است. آقای احمدی نژاد تحلیلی از آینده کشور دارد و بر اساس این تحلیل سیاست ورزی می کند و نتیجه اش ثبت نام با این شیوه و بیانیه ای است که خوانده است. 

وی گفت: ایشان تصور می کند کشور و نظام توان بیرون آمدن از بن بست های موجود ندارد. جریان اعتراضی روز به روز خشمگینتر می شوند. قشر معترض که کمتر اعتراض سیاسی و بیشتر اعتراض اقتصادی و اجتماعی دارند نیاز به لیدر دارند و در بزنگاه آشوب، او می تواند آشوب را اداره کند و در صدر قرار بگیرد. 

احمدی نژاد کم کم حذف می شود

آهنگران گفت: از نگاه من تحلیل پوک و پوچی است ولی نوع رفتار سیاسی در این تحلیل قابل توجه است. نتیجه اش این است که آقای احمدی نژاد که در بین نخبگان جایگاهی ندارد کم کم از صحنه سیاست حذف می شود. 

وی گفت:‌بحثهایی درباره آقای دکتر لاریجانی شد. عالم سیاست عالم مقدورات است. هر سیاستمداری بدون در نظر گرفتن این مقدورات بخواهد شعار بدهد یا برنامه ای طراحی کند، به نتیجه نمی رسد. آقای دکتر لاریجانی با وجود همه انتقادهایی که از او می شود در طول دوره ریاست مجلسش، نشان داد در استفاده از مقدورات کشور برای ایجاد تحول و در نظر گرفتن مقدرات کشور انسان خبره و ورزیده ای است. شاید نتوانیم از آقای لاریجانی دموکراسی خواه ناب دربیاوریم یا مطالبات اصلاح طلبانه را از او طلب کنیم ولی می توانیم از او انتظار یک سیاستمدار معقول انتظار داشته باشیم او با حاکمیت درگیر نمی شود، هر چند خیلی زود است او را با مرحوم هاشمی مقایسه کنیم ولی کشور نیاز به یک وزنه تعادل دارد.

وی گفت:‌به نظر می رسد اصلاح طلبانی که بنای براندازی و تحریم و سکوت ندارند و با جریان تند تمامیت خواه هم زاویه دارد می تواند معدلی از وضعیت مطلوب برای اداره کشور باشد. هر چند آینده قابل پیش بینی نیست ولی به نظر می رسد ظرفیت مهیاست. شاید طبقات اجتماعی مستقیما با او ارتباط نمی گیرد ولی رای با واسطه ای دارد به واسطه شبکه نمایندگان و سیاستمداران محلی در سراسر کشور که نفوذ محلی دارند و می توانند نظر جمع منطقه را به سمت رای او ببرند.

بگذارید احمدی نژاد هم کاندیدا شود

در ادامه نوبت به تقی کروبی رسید تا سخن بگوید. فرزند نامزد در حصر انتخابات ۸۸ با اشاره به اتفاقات رخ داده پس از نامزدی محمود احمدی نژاد برای انتخابات ۱۴۰۰ ، نقبی به گذشته زد و از حمایت هایی گفت که احمدی نژاد را به این نقطه رسانده است. او با تکرار گفته های پیشین مهدی کروبی درباره انتخابات ۸۸ و همچنین یادآوردی نقل قول های چهره های سرشناس اصولگرا از ائمه جمعه و اعضای شورای نگهبان در موضع گیری های شان به سود احمدی نژاد در آن سال‌ها اصرار داشت آنچه امروز اصولگرایان شاهدش هستند، حاصل رفتارهای گذشته شان است.

او با تاکید بر اینکه اگر انتخابات آزاد باشد ، باید بگذارند احمدی نژاد هم با شرایط برابر حق کاندیداتوری برخوردار باشد، گفت: آن وقت این مردم خواهند بود که انتخاب می کند. حتی اگر مثل مردم آمریکا که اشتباهی چون گزینش ترامپ داشته باشند و مجبور به اصلاحش شوند!

او البته خاطره ای درباره احمدی نژاد و عدم صداقت در گفتارش نقل کرد که مربوط به سال ۸۴ بود . خاطره ای از ملاقات محمدباقر قالیباف و پدرش و اینکه اولین بار رئیس وقت نیروی انتظامی که هنوز شهردار تهران نشده بود قالیباف را که شهردار تهران بوده متهم به عدم صداقت کرده و به کروبی پدر گفته :«او در چشمان آدم نگاه می کند و دروغ می گوید!»

گفته های کروبی در ایجاد تشکیک در صحت انتخابات سبب شد تا کیان عبداللهیدبیر سیاسی و بین الملل خبرگزاری تسنیم برای دقایقی وارد بحث چالشی با فرزند مهدی کروبی شود . عبداللهی با رد تشکیک ایجاد شده از سوی کروبی در نتایج انتخابات ۸۸ ، با استناد به گفته های سران جبهه اصلاحات و اعتراف آنها به مکانیسم قانونی انتخابات ۸۸ ، تاکید کرد:«مشکل احمدی نژاد امروز این است که همان رویه و نزدیکی به اصلاح طلبان سال ۸۸ را دارد .»

پس از عبداللهی ، حسن لاسجردی مدیرمسئول خبرآنلاین هم با تاکید بر التزام به قانون ، از ایجاد ابهام در نتایج قانونی انتخابات ها انتقاد کرد و فصل الخطاب را قانون دانست.

کوتاه آمدن قالیباف درمقابل تندروهای سهم خواه

در ادامه البته حسین قربانزاده مشاور رئیس مجلس هم نکاتی را در این باره مطرح کرد ودر بخشی از گفته هایش دولت روحانی را با احمدی نژاد مقایسه کرد. گفته هایی که به طور ضمنی از سوی سعید آجورلو مدیرمسئول صبح نو روزنامه نزدیک به قالیباف تکرار شد تا فرید مدرسی روزنامه نگار اصلاح طلب با انتقاد از این گفته ها ، این قیاس را به شدت نقد کند و بگوید خطر امروز انتخابات طیف اصولگرایان تندروی سهم خواه هستند که قالیباف برابر آنها در مجلس کوتاه آمده و حالا همان طیف پشت آقای رئیسی سنگر گرفتند و این پاشنه آشیل اوست.

گفته هایی که با انتقاد قربانزاده ، آجورلو و محمود رضوی همراه شد. مشاور فرهنگی محمدباقر قالیباف همچنین پرسش هایی را از فرید مدرسی درباره گفته هایش مطرح کرد و در نهایت به این جمع بندی رسید که برداشت مدرسی درباره انتقادات از سید ابراهیم رئیسی صحیح نیست و نباید افراد تندرو را به رئیس قوه قضاییه پیوند زد و این اتهام که حامیان دیروز احمدی نژاد ، امروز در کنار رئیسی هستند، برداشت غلطی است.

حسین قربانزاده هم در بخش دیگری از گفته هایش تاکید کرد فارغ از تمام این دعواهای سیاسی کشور به جنس دیگری از رئیس دولت نیاز دارد که دغدغه اصلی اش مهار رشد کشنده و تورم زای نقدینگی باشد. کسی که بتواند کشور را به سمت عبور از این بحران براند و تاکید کرد دلیل تشبیه روحانی و احمدی نژاد از سوی او به همین خاطر در شیوه مدیریت کشور در رشد نقدینگی بوده است.

سعید آجورلو هم تاکید کرد قطعا در دیدگاه او با همه انتقاداتی که به دولت روحانی وجود دارد اما نمی شود روحانی را به احمدی نژاد تشبیه کرد.

یکی از آخرین مهمانان روی استیج که سخن گفت ، یاشار سلطانی بود. این روزنامه نگار که با افشای اسناد املاک نجومی شهره شده ، اصرار بر حضور سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ را یک تله  برای او نامید و اصرار داشت رئیسی قطعا در جایگاه رئیس قوه قضا با کار بزرگی که آغاز کرده، موفقتر خواهد بود.

حرف های او در تاکید چرایی نیامدن آقای رئیسی را محمود رضوی با طعنه به سلطانی درباره تعیین تکلیف پرونده هایش و نگاه رئوفانه در ارتباط با این روزنامه نگار افشاگر ، پاسخ داد و گفت:«حضور آقای رئیسی اقلا برای شما پر از برکت و خیر بوده و استفاده از این واژه ها کار درستی نیست.»

گفته ای که یاشار سلطانی در جوابش گفت:«اتفاقا به این خاطر که خودم از نزدیک تحول قوه قضاییه را در برخورد با فساد و این عزم جزم را دیدم اعتقاد دارم آقای رئیسی باید مراقب این تله پیش روی شان باشند و قطعا ایشان از مسیر قوه قضاییه و تداوم عملکرد موفق شان خیلی راحت تر به اهداف بزرگ پیش روی شان خواهند رسید.»

این شاید نقطه پایان بحثی حدودا ۶ ساعته بود که ده ها هزار نفر از ابتدا تا انتهایش هر یک برای دقایقی همراهش شدند .

بحثی که مهمانان دیگری چون فیاض زاهد و مسعود ده نمکی هم داشت که مشکلات مربوط به اتصال شان به اینترنت و اشکال در صدای شان نگذاشت بتوانند نکات شان را در این بحث شبانه مطرح کنند . ده نمکی که قصد داشت با اشاره به مستند کدام استقلال؟ کدام پیروزی؟ بگوید این شعار داغ گذر از اصلاح طلب و اصولگرا را او سال‌ها قبل از این و در اوایل دهه ۸۰ طرح کرده یا فیاض زاهد که تنها خاطره اش از ایام ۸۸ و روزگار زندان و بازجویی و پیش بینی اش از برخوردی که احمدی نژاد با طرفداران و حامیانش خواهد داشت که برای یکی از مسئولان پرونده اش نقل کرده و به حقیقت پیوسته بود ، تنها شنیده شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.