ریز و درشت اولین روز ثبت‌نام انتخابات +عکس

سیاسی ترین ساختمان خیابان فاطمی امروز شاهد حضور کاندیداهای ریاست جمهوری بود، کاندیداهایی که برخی معروف بودند و برخی به دنبال معروف شدن.

زنگ سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری از ساعات ابتدایی صبح امروز به صدا درآمد و با دستور وزیر کشور، درهای ستاد انتخابات در خیابان فاطمی به روی کاندیداهایی که خود را در قامت ریاست جمهوری دیده اند باز شد.

حال و هوای وزارت کشور گرچه برخلاف انتخابات پیشین چندان شلوغ نبود و به نظر می رسید تحت الشعاع شیوع کرونا قرار داشت، اما بازهم بودند چهره هایی که حضورشان در ستاد انتخابات حاشیه ساز شد. 

از مرد کفن پوشی که عصا و قرآن در دست گرفته بود می گفت برای نجات کشور آمده است تا جوان دهه هفتادی که می گفت یک دستفروش هم می تواند رئیس جمهور شود. از مردی که می گفت نسل بشر درحال نابودی است تا ....

سیاسیون و چهره های معروفی که این روزها اسم شان در لیست کاندیداهای احتمالی بود یا رسما اعلام کاندیداتوری کرده بودند هم البته امروز راهی وزارت کشور شدند و نام شان را رسما به ثبت رساندند؛ ۳ کاندیدای نظامی، یک کاندیدای اصلاح طلب، یک کاندیدای اصولگرا و ...

قانون ملاک است یا مصوبه شورای نگهبان؟

اما اولین روز ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری تحت الشعاع ابلاغیه شورای نگهبان درباره شرایط کاندیداها بود، درحالی که رئیس جمهور شب گذشته به وزارت کشور دستور داده بود که قانون فعلی مبنای ثبت نام کاندیداها باشد، اما شورای نگهبان اصرار بر ملاک بودن مصوبه این شورا داشت. 

سخنگوی شورای نگهبان امروز در چندین نوبت تلویحا به کاندیداها هشدار داد اگر مدارک شان در هنگام ثبت نام مطابق آن ابلاغیه شورای نگهبان نباشد، ثبت نام شان مخدوش بوده و مدارک تحویل گرفته نمی شود.

در ساعات پایانی ثبت نام کاندیداها حتی زمزمه ای در ستاد انتخابات شنیده می شد که شورای نگهبان به کاندیداهایی که مدارک لازم را ندارند اجازه ورود به ستاد انتخابات را نمی دهد که از سوی روابط عمومی وزارت کشور تکذیب شد.

سیاسیون معروفی که آمدند

۳ کاندیدای نظامی انتخابات ریاست جمهوری اولین روز ثبت نام را برای اعلام رسمی کاندیداتوری شان انتخاب کردند. 

محمدحسین نامی، وزیر ارتباطات دولت احمدی نژاد اولین چهره نظامی بود که در ستاد انتخابات حضور یافت. او که می گفت هماهنگ با احمدی نژاد وارد عرصه نشده است، این را هم گفت که متعلق به جامعه ارتش است و فکر می‌کند که رأی دارد.

متن و حاشیه انتخابات ۱۴۰۰ در ساختمان سیاسی خیابان فاطمی

سردار سعید محمد، هم امروز راهی خیابان فاطمی شد تا سریعتر نامش را در لیست کاندیداها به ثبت رسمی برساند. او که استعفا و کناره گیری اش از قرارگاه خاتم الانبیا پرحاشیه شده بود، بعد از ثبت نام از وعده های انتخاباتی اش رونمایی کرد. هم وعده دور زدن تحریم ها و حل و فصل آن را داد هم تاکید کرد خودروی ملی را عامل غرور ملی خواهد کرد هم اعتماد را به بورس باز می گرداند.

او پاسخ به سوال درباره انصراف به نفع رئیسی را مبهم داد و البته این را هم گفت که با اذن رهبری نیامده و شان رهبری را بالاتر از این میبیند که به کسی اذن کاندیداتوری بدهند.

متن و حاشیه انتخابات ۱۴۰۰ در ساختمان سیاسی خیابان فاطمی

سردار حسین دهقان اما با در دست داشتن کتابچه برنامه هایش و البته کتاب قانون اساسی وارد وزارت کشور شد و همسرش نیز او را در این روز همراهی می کرد. سردار که جزو اولین کاندیداهایی بود که اعلام کاندیداتوری کرده بود بازهم بر روراست بودن با مردم تاکید کرد و گفت بنایی برای ائتلاف با دیگر نظامیان ندارد. دهقان هم از برجام حرف زد هم از کابینه اش.

اما کاندیداهای معروف امروز به این سه نفر خلاصه نشد و دو چهره کمتر شناخته شده سیاسی از دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب هم رسما اعلام کاندیداتوری کردند. زارع فومنی که خود را منتسب به جریان اصلاحات می داند و وهاب عزیزی از دیگر کاندیداهای امروز بودند و هرکدام وعده هایی را مطرح کردند.

متن و حاشیه انتخابات ۱۴۰۰ در ساختمان سیاسی خیابان فاطمی

محمود زمانی قمی استاندار استان هایی همچون مرکزی، چهار محال و بختیاری و ایلام در دولت های سید محمد خاتمی و حسن روحانی هم صبح امروز با حضور در ستاد انتخابات کشور برای نامزدی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. یک چهره دیپلمات هم در لیست کاندیداهای معروف انتخابات ریاست جمهوری بود.

حواشی پررنگ تر از متن

ابلاغیه شورای نگهبان که با اما واگرهای زیادی روبروست بناست که تعداد کاندیداها را کاهش دهد با این وجود وزارت کشور امروز هم شاهد حضور پرحاشیه برخی کاندیداها بود. در ساعات ابتدایی صبح جوانی کروات زده در ستاد حضور یافت که شعارش این بود که سیاست باید در دست عالمان علوم سیاسی باشد. 

متن و حاشیه انتخابات ۱۴۰۰ در ساختمان سیاسی خیابان فاطمی

مردی که با وعده یورویی مدعی شد که آمده تا کشور را نجات دهد. یک استاد دانشگاه هم آمده بود و البته از رسانه ها گلایه داشت که از او خواسته اند پول میلیاردی بدهد تا او را تبلیغ کنند.

کاندیداتوری یک زن و یک چهره روحانی از دیگر حواشی ساختمان فاطمی بود. 

با وجود مصوبه شورای نگهبان مبنی بر اینکه نامزدهای انتخابات زیر سن ۴۰ سال نمی توانند ثبت نام کنند اما یک پسر متولد سال ۷۷ برای ثبت نام به ساختمان وزارت کشور آمد. 

انتخابات بیرون از ساختمان فاطمی

اما خبرهای انتخاباتی امروز محصور در ساختمان فاطمی نبود. تحرکات انتخاباتی دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب اوج گرفته است، از یک سو رایزنی ها برای راضی کردن چهره ها اوج گرفته و از سوی دیگر تکلیف آمدن و نیامدن برخی دیگر از کاندیداها مشخص شده است.

علی لاریجانی و ابراهیم رئیسی امروز مهمترین خبرهای انتخاباتی در جریان اصولگرا را به خود اختصاص داده بودند. از صبح امروز زمزمه های کاندیداتوری لاریجانی بالا گرفته بود. خبرها حکایت از آن داشت که لاریجانی در مقابل اصرار برای کاندیداتوری درحال عقب نشینی است. یکی از نمایندگان ادوار هم مهر تایید بر این خبرها زده بود با این وجود خود او ساعاتی بعد این ادعا را تکذیب کرد.

ابراهیم رئیسی هم همچنان اصولگرایان را بلاتکلیف گذاشته است. خبرها می گویند تصمیم او برای آمدن قطعی شده است و حتی قالیباف هم دیگر قید کاندیدا شدن را زده است تا با این انتخابات هم خداحافظی کند. بنا به روایت های که امروز در رسانه ها منتشر شد ابراهیم رئیسی عید فطر رسما اعلام کاندیداتوری می کند.

اما از کاندیداتوری ظریف چه خبر؟ با اینکه روز گذشته اعلام شد که ظریف در جمع نمایندگان قسم خورده که کاندیدا نمی شود ولی گویا اصلاح طلبان همچنان چشم انتظار تصمیم او هستند. امروز خبر رسید که جلسه ای سه نفره با حضور سیدمحمد خاتمی سیدحسن خمینی و ظریف برگزار شده است اما وزیر خارجه مجاب به کاندیداتوری نشده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.