گوترش برای تصاحب کرسی دبیر کلی سازمان ملل دوباره نامزد می‌شود؟

دبیر کل سازمان ملل متحد از نامزدی خود برای تصاحب مجدد این سمت در بحبوحه همه گیری کرونا وتنش در روابط چین و آمریکا خبر داد.

دبیرکل سازمان ملل متحد چشم انداز خود برای  تصدی مجدد این سمت را در حالی اعلام کرد که جهان درگیرکروناو تنش در روابط قدرت‌های بزرگ از جمله آمریکا و روسیه است.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد جمعه خواستار «افزایش دیپلماسی برای صلح» شد و از کشورهای جهان خواست تا از  جنگ سرد جلوگیری کنند. وی تاکید کرد که در قرن ۲۱ همه چیز از بحران آب و هوا تا گسترش سلاح‌های اتمی و پسرفت در حقوق بشر ادامه یافته است.

گوترش که تنها کاندیدای این سمت تاکنون است در سخنرانی گفت که هر روز تعداد بیشتری از افراد توسط اطلاعات غلط، پوپولیسم،  افراط گرایی ، بیگانه ستیزی و نژادپرستی فریب داده می‌شوند.

وی گفت: «اگر میان کشورهای عضو سازمان ملل اعتماد وجود نداشته باشد و اگر روابط بین بزرگترین قدرت‌ها همچنان ناکارآمد باقی بماند ، سیستم چند جانبه چندان نمی‌تواند کاری انجام دهد.»

در سال جاری میلادی هفت تن دیگر هم درخواست‌هایشان را برای سمت دبیرکلی سازمان ملل متحد  ارائه دادند که از سوی هیچ دولتی مورد حمایت قرار نگرفتند. یکی از مهمترین  این افراد «روزالیا آرتیگا» رئیس جمهور سابق اکوادور است. سفیراتحادیه اروپانیز گفت، این اتحادیه و اعضایش از آمادگیگوترشبرای دور دومی دبیرکلی استقبال می‌کند

دوره پنج ساله گوترش ۳۱ دسامبر به پایان می‌رسد. آنتونیو گوترش یک سیاست‌مدار پرتغالی به عنوان نهمین دبیرکل سازمان ملل متحد مشغول به کار است. وی از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ نخست‌وزیر پرتغال و از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ در رأس کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان بوده‌است. گوترش در یکم ژانویه ۲۰۱۷، از سوی نمایندگان این مجمع به عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد برگزیده شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.