لوید آستین از راهبرد جدید آمریکا در افغانستان خبر داد

به نقل از خبرگزاری رویترز، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در یک نشست خبری مشترک با ژنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت هرچند به دستور جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ادامه دارد اما واشنگتن به دنبال یک رابطه تازه با افغانستان است.

او افزود: رییس‌جمهور تصمیم گرفته‌است به درگیری آمریکا در طولانی‌ترین جنگ ما پایان دهد و ما نیز این‌کار را خواهیم کرد،  عقب‌نشینی طبق برنامه پیش می‌رود. همزمان ما در حال تغییر رابطۀ مان به یک رابطۀ دوجانبه تازه با شرکای امنیتی افغان خود هستیم، رابطه‌یی که براساس آن ما در جهت اهداف مشترک خود به روش‌های جدید و متفاوت کار خواهیم کرد.

وزیر دفاع ایالات متحده همچنان گفت که این کشور پس از خروج از افغانستان، بخشی از حمایتش را از نیروهای افغان از کشورهای دیگر ادامه خواهد داد،‌وی تصریح کرد: نیروهای امنیتی افغانستان و حکومت این کشور در این زمان منسجم هستند. هدف رییس‌جمهور ادامه حمایت از نیروها و حکومت افغانستان است.

او گفت: با حکومت و ارتش افغانستان همکاری خواهیم کرد و مطمئناً امیدواریم که پشتیبانی مداوم از نیروهای امنیتی افغان موثر خواهد بود. این نیروها توانایی بسیار چشم‌گیری دارند.»

رییس ستاد مشترک ارتش امریکا در بخش سخنان دیگر خود گفت که حمله‌های طالبان در برابر نیروهای افغان خشونت‌آمیز است.

آستین همچنین گفت که روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ادامه دارد و همه پیمانکاران نظامی نیز بر اساس برنامه این کشور را ترک خواهند کرد.

براساس گزارش رویترز، حدود ۱۷ هزار پیمانکار نظامی در افغانستان هستند که شش هزار و ۱۵۰ تن از آنان آمریکایی، چهار هزار و ۳۰۰ پیکانکار افغان و ۶ هزار و ۴۰۰ پیمانکار از کشورهای دیگر هستند.

ژنرال مارک میلی، رییس ستاد ارتش آمریکا نیز پیش از این گفته بود واشنگتن ممکن است نیروهای افغان را در کشورهای دیگر آموزش دهد.

این مقام ارشد امنیتی آمریکا گفت، خروج نیروهای خارجی از افغانستان به این معنی نیست که گروه طالبان بی‌درنگ پیروز شوند و کابل سقوط کند.

به گزارش روزنامه «دی اکونومیک تایمز»، میلی گفت که ایالات متحده هنوز برنامه‌ای برای ادامه حمایت از نیروی هوایی افغانستان که به شدت به آموزش و کمک در تعمیرات به ایالات متحده وابسته است، ندارد.

اما دیوید پترائوس، فرماندۀ پیشین نیروهای خارجی در افغانستان، می‌گوید که با خروج نیروهای آمریکایی و پیمانکاران نیروهای افغان در استفاده از تجهیزات و هلی‌کوپترها با چالش روبه‌رو خواهند شد.

پترائوس می‌افزاید: اگر اوضاع بد امنیتی ادامه یابد و با کاهش حضور دیپلماتیک، نتیجه این خواهد بود که طالبان بی آن‌که چیزی ازدست بدهند  آن‌چه را که می‌خواهند به دست خواهند آورد. آنان در جنوب از جمله در اطراف مرکز هلمند حمله‌های تهاجمی دارند و امنیت در بخش‌های دیگر هم خراب شده‌است و اگر ما پایگاه‌هایی در آنجا نداشته باشیم، پشتیبانی از شرکای افغان در جنگ، با فرستادن هواپیماها از خلیج فارس کار دشواری خواهد بود.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) می‌گوید که روند بیرون کشیدن و نابود ساختن تجهیزات نیروهای آمریکا از افغانستان ادامه دارد و تا کنون ۱۳۰۰ قطعه تجهیزات نابود شده‌اند و یاهم به نیروهای افغان سپرده شده‌اند.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در اول ماه مه سال جاری میلادی آغاز شد. قرار است تا ماه سپتامبر تمامی ۲۵۰۰سرباز آمریکا از افغانستان خارج شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.