سعید محمد داوطلب انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز(شنبه) در نشست خبری با بیان اینکه گلایه‌های مردم نسبت به انقلاب نیست بلکه از کارگزاران گلایه دارند، گفت: مردم از فامیل‌بازی و آقازاده‌ها ناراحت هستند.

محمد گفت: مردم خسته هستند نه از انقلاب بلکه از سوء مدیریت، شعارهای بدون عمل، بی‌عملی‌ها، بی تفاوتی مسئولین، منفعت‌طلبی‌ها و دو قطبی‌های بی‌اثر خسته هستند.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و باشگاه خبرنگاران بخوانید؛

* مردم از بی‌دولتی خسته هستند و پناهگاه می‌خواهند و نظارت از داخل ماشین را نمی‌خواهند بلکه مرد میدان می‌خواهند.

* ما اصلاحاتی مبتنی بر اصول را می‌خواهیم، ما نیازمند دولت مقتدر و مدیریت علمی مبتنی بر هوش و دانش جوانان خود هستیم.

* امروز در جامعه شاهد بی‌عدالتی در آموزش، تقسیم یارانه‌ها، مالیات‌ستانی و رانت‌های اقتصادی و فرصت‌های نابرابر و بی‌عدالتی هستیم.

* هر روز مشکلات و گرفتاری‌های مردم بیشتر و سفره‌ها کوچکتر می‌شود. در آیه‌ای از قرآن خداوند به حکمرانان تذکر می‌دهد که مراقب باشید و شرایط را کنترل کنید که از حکومت شما به مردم و زندگی آنها آسیب نرسد.

* بحث ارز ۴۲۰۰ به کجا رفت، شرایط اختلاس‌ها و نابرابری‌های اقتصادی امروز چطور است؟ رسیدگی به آنها در چه مرحله‌ای است؟ پدیده آقازاده‌ها، فامیل‌ها و دامادها امروز به کجا رسیده است؟

دولت سیزدهم فقیرترین دولت تاریخ جمهوری اسلامی است

*دولت سیزدهم فقیرترین دولت در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران است و ما برنامه‌های خود را به برجام گره نزدیم و از احیای هرچه زودتر برجام نیز استقبال می‌کنیم.

*{ با تاکید بر اینکه به صورت مستقل وارد انتخابات خواهم شد و با کسی ائتلاف نخواهم کرد}: ما دنبال اشقاق در جبهه انقلاب نیستیم و دنبال یک دولت انقلابی و ولایی هستیم.

اقبال مردمی نداشته باشم به نفع فرد اصلح کنار خواهم رفت

* ما خودمان را در معرض نظر مردم قرار خواهیم داد و تا زمانی که اقبال داشته باشیم جلو می‌رویم درغیر اینصورت به نفع فرد اصلح کنار خواهیم رفت.

*{ در پاسخ به سوالی درخصوص کاندیداتوری آیت الله رئیسی و واکنش شما در صورت ورود وی به انتخابات }: براساس آخرین صحبت‌هایی که شنیدیم آقای رئیسی هنوز تصمیمی برای آمدن و اذن رهبر انقلاب را نگرفتند مگر شرایط جدیدی رقم بخورد.   

۸ سال جایگاه سرلشگری دارم

* شورای نگهبان هرچه تصویب کرده براساس قانون است، ملاک شورای نگهبان برای نظامی‌ها جایگاه است نه درجه.  من بیش از ۸ سال جایگاه سرلشگری دارم و اگر معیار این باشد بحث صلاحیت من حتمی است. البته افراد شورای نگهبان تک به تک باید صلاحیت افراد را بررسی کنند. بنابراین این مصوبه اخیر شورای نگهبان مشکلی برای من ایجاد نخواهد کرد.

*{ درباره ضمانت اجرایی برنامه های خود}: نکته مهمی است. وضعیت دولت فعلی وضعیت مناسبی نیست و دولت سیزدهم فقیرترین دولت جمهوری اسلامی خواهد بود؛ بانکداری، بورس، مبادی که لازم است منابع ایجاد کنیم دچار مشکل و منابع درآمدی کشور دچار اختلال است. من برنامه ۱۰۰ روزه نداده ام وقتی به این شدت مشکل در کشور وجود دارد باید با کمک مردم شرایط را بهبود ببخشیم، به یک عملگرایی بزرگ در کشور نیاز داریم.برای عده ای خاص این عملگرایی سخت است، برنامه ها به برجام گره نخورده است اگر برجام بتواند یک روز زودتر تحریم ها را بردارد استقبال می کنیم، اما تا دو سال آینده سعی می شود که وضعیت کشور بهبود پیدا کند، برنامه های ما قابلیت اجرایی برای ۴ سال آینده را دارد.

* برجام یک توافقی بین ایران و ۵ بعلاوه یک بود که علی رغم مشکلات زیاد برجام به لحاظ قانونی بین ایران و کشورهای ۵+۱ مبادله شده و توسط شورای امنیت به تصویب رسیده است. مجلس هم آن را تصویب کرده که به آن احترام می گذاریم.

مشکلات ناشی از تحریم نیست، اغلب سوء مدیریت است

* علت عدول از برجام این است که آمریکا یک جانبه از آن خارج شدو مشکلات زیادی برای مردم در چند سال اخیر به وجود آورد البته خیلی از این مشکلات ناشی از سوء مدیریت بود. دو شرط برای برگشت برجام داریم اول اینکه برگشت آمریکا به برجام و رعایت آن توسط سایر کشور و دوم اینکه ما باید این اقدامات را راستی آزمایی کنیم و در صورت تعهد طرف مقابل ما هم به برجام متعهد خواهیم ماند. منتظر نتایج مذاکرات وین هستیم و باید در چارچوپ منویات رهبری مذاکرات صورت بگیرد. ولی درصدد هستیم درآمد و ثروت مردم را با توان داخلی افزایش دهیم و رویکرد از غرب به سمت غرب و شرق خواهد رفت.به جای گذاشتن تمام تخم مرغ ها در سبد دولت های سلطه گر نگاه دو جانبه به غرب و شرق خواهیم داشت تا بتوانیم در مقابل هر مذاکره ای با دست پر و نه خزانه خالی پای مذاکره بنشینیم.

* ورود من مبتنی بر احساس نیاز است که در بیانیه گام دوم انقلاب رهبری خواستار ایجاد تغییر و تحول در نسل مدیریتی جمهوری اسلامی ایران هستند. من نسل دومی محسوب می شوم و منتظر مصادیق هم ماندیم ولی این مصادیق اعلام نشد و درصدد ظرفیت سازی برآمدیم.

دولت من دولت سهامی نیست و دولت شایسته سالاری است

* سعی می کنم گره ها را یک به یک با کمک مردم و جوان ها باز کنیم. وابسته به هیج جریانی نیستم و با هیچ کس ننشسته ایم و قول و قرار هم نگذاشته ایم. دولت سهامی نیستم و دولت شایسته سالار خواهیم بود. دولت قطبی هم نخواهم بود زیرا بحق دو جریان چپ و راست برای کشور مضر است و افرادی که تابلو دار این احزاب باشند را روی کار نمی آوریم بلکه افراد پاک دست و دارای علم و دانش روز را روی کار خواهیم آورد. قطعا قبل از انتخابات بخشی از کابینه را معرفی خواهم کرد. ۱۵۰ تیم مدیریتی در تولید برنامه دارم و مسائل و مشکلات را به ریز بررسی کرده ایم و برنامه راهکار برای حل آنها داریم.

هیج کس را رقیب خود نمی دانم

*{ در واکنش به اخبار نشست خود با محسن رضایی}: کسانی که وارد می شوند مردم باید قدر آنها را بدانند زیرا دولت آینده با مشکلات درهم تنیده اقتصادی سیاسی و فرهنگی رو به رو است‌. هیج کس را رقیب خود نمی دانم.هر کس می خواهد روی کار بیاید و توان دارد که کار را جلو ببرد باید روی کار بیاید. این فکر که برخی برای کسب قدرت با دیگری درگیر شوند را نمی پسندم و این گونه هم نیستم. باید در فضای صمیمانه کار را جلو ببریم تا مردم در نهایت تصمیم بگیرند.

* مردم خیلی از وضع موجود رضایت ندارد و کناره گیری کرده اند ولی امیدوار هستیم که مردم در انتخابات مشارکت کنند.

* هرکسی در یک زمینه ای فعالیت می کند و تخصص دارد. باید دید کارنامه های آن فرد چیست؟  اینکه آن فرد کجا بوده فرع این قضیه محسوب می شود. فردی از ابتدای انقلاب تاکنون در یک وزارت خانه بوده و عملکرد خوبی هم نداشته است به همین دلیل باید دید فرد مسئولیتی که داشته خوب عملکرد کرده یا خیر.

* ما شدیدترین تحریم ها را در قراره گاه سازندگی خاتم الانبیا داشتیم و تحریم داخلی و خارجی بودیم.‌ تمام پروژه ها درحال فعالیت بود و از دولت هم کمک نخواستیم زیرا دولت هم وضعیت خوبی نداشت. ما با سرعت بیشتری کار کردیم. به جای اینکه بگوییم چه کسی کجا کار کرده کارنامه ها را ببینیم.

* در اواخر ماه رمضان آدم به روغن سوزی می افتد و اگر رئیس جمهور شوم ماه رمضان را تعطیل می کنم. ( خنده)

*{در خصوص مسکن جوانان}: تا پایان سال ۱۴۰۴ باید تعدادی مسکن بسازیم و باید ۴ میلیون مسکن در ۴ سال ساخته شود. ۲ منبع برای تامین اعتبار در سر داریم.تولید مسکن در ۸ سال گذشته کاهش یافته است. دولت کمکی نکرده و موظف است تا کمک کند. فاجعه ای که درحال حاضر رخ داده به‌دلیل کم کاری دولت است‌. ما مسکن روستایی هم دیدیم و مشکلی وجود ندارد. کسی که می خواهد یک پروانه بگیرد باید یک سال بدود.

* طرح مسکن کارگری را در روز کارگر و طرح های مختلفی داریم که ایرادات مسکن مهر را برطرف می‌کند. روی زمان بندی و .... برنامه ریزی کردیم. مقدمات کار را شروع کردیم و زمین ها هم شناسایی شده است. در بحث فرزند آوری هم برنامه ریزی کردیم. فقط عرضه کم شود بحران بوجود می آید. امروز مردم بعد از ۳۰ سال آرزو دارند که یک خانه در سطح شهر اجاره کنند.امروز حدود ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور نیاز داریم؛ همچنین ۳ میلیون واحد خالی داریم که پیش بینی می کنیم حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد از آن ها را آزاد سازی کنیم.

*{ درباره مهم ترین رقیب خود در انتخابات }: باید ثبت نام ها انجام شود و بعد از آن اعلام می کنیم فعلا فضا مبهم است و نمی‌توانیم به این سوال پاسخ خواهیم داد.

*{ درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات}: میزان مشارکت مردم به این برمی‌گردد که شرایط عادلانه ای در انتخابات رقم بخورد و افرادی وارد انتخابات شوند که مورد نظر مردم است در این صورت مردم مشارکت خوبی خواهند داشت و پیش بینی ما این است که بالای ۵۰ درصد است اما برخی آمار ۲۰ تا ۳۰ درصد می دهند، که به نظر من اینطور نیست. افراد نخبه در انتخابات حضور داشته باشند و افراد با افکار متنوع در انتخابات حاضر شوند.

*{درباره مشکلات کولبران}: ما بر اساس بوم استان ها برنامه تهیه کردیم و اینکه در تهران در اتاق دربسته بنشینیم و برای سایر استان ها برنامه بریزیم اشتباه است ،بنابراین اولویت استان های مرزی شغل شرافتمندانه برای مردم این استان ها است.

*{ در پاسخ به این سوال که از نظر فکری به چه کسی نزدیک و از چه کسی دور هستید؟ }: من به خودم نزدیک هستم و از نظام سلطه دور هستم، البته منظورم از لحاظ شخصیتی بود وگرنه به مردم نزدیک هستم و همواره در همه مسندها تلاش کردم که با مردم ارتباط نزدیک بگیرم و مشکلات را از زبان خودشان بشنوم.

* در آذر ماه خدمت فرمانده کل سپاه رسیدیم و درخواست کردیم که اگر ورود من آسیبی به سپاه بزند کنار بروم و اعلام آمادگی کردم که از قرارگاه خاتم جدا شوم و در نهایتا در بهمن ماه قرار شد با توجه به جدیت من این مسئله دوباره بررسی شود، در اسفند ماه اعلام کردند که این جا به جایی صورت بگیرد و ۱۷ اسفند ما از سپاه جدا شدم. حتی یک استعفا هم ارسال کردم و از این مجموعه جدا شدم. اما حقیقتا اگر بخواهم برخی جزئیات را مطرح کنم دلم نمی خواهد لکه سیاهی بر سپاه پاسداران که برای من ارزشمند است بیفتد. سنگ اندازی جلوی پای من خیلی رخ داده و یکی از مشکلات تبعیض بین کاندیداهای نظامی است و آنها حتی از کار خود کنار نکشیدند ولی این مسائل برای آنها مطرح نشد. ابتدا فکر کردیم شیطنت رسانه ای است اما بعد که پرسیدیم چرا با من این گونه برخورد کردید گفتند درخواست شده این گونه تیتر شود که سعید محمد به دلیل تخلفات از قرارگاه خاتم سپاه پاسداران برکنار شد.

*  اگر کسی کوچکترین تخلفی از من سراغ دارد با اسناد و مدارک اجازه دارد منتشر کند و از آنها شکایت هم نمی کنم. مطرح کردند هلدینگ دارم و دخترم آن را اداره می کند در حالی که من اصلا دختر ندارم که هلدینگ مرا اداره کند. ۳۰ سال کار اقتصادی کردم و یک لکه سیاه در پرونده من نیست.

*{ درباره برنامه هایش در سیاست خارجی}: نظام سلطه، کشورهای منطقه را درگیر کرده و درگیری بین ادیان و مذاهب ایحاد کرده است. ما در یک کشتی هستیم و آمریکا و سایر کشورهای دیگر درحال سوء استفاه کردن هستند. لیبی و عراق ذخایر خود را به نظام سلطه داده و داعش هم ساخته دست آنها است. باید دست به دست هم دهیم تا نظام سلطه را بشناسیم و به هم تکیه کنیم تا امنیت منطقه کامل شود. نظام سلطه می گوید عربستان گاو شیرده است و شیرش تمام شد سر آن را می بریم.

* از تجارت و بخش بازرگانی غافل شده ایم و وزارت امور خارجه هم شده پیمانکار برجام. باید با کشورهای منطقه روابط اقتصادی برقرار کنیم.

*{ در پاسخ به سوالی درباره میزان اختیارات ریاست جمهوری}: معتقدم که اختیارات ریاست جمهور بر اساس قانون اساسی کافی است حال اگر به قانون عمل نمی شود باید به دنبال اجرای آن رفت، اما معتقدم که باید سه قوه در دست هم کارکنند نه اینکه به عنوان رقیب سیاسی به هم نگاه کنند زیرا در این صورت کار جلو نخواهد رفت ،یکی از برنامه های من ایجاد رابطه صمیمی و تنگاتنگ با سه قوه است تا انرژی خود را برای حل مشکلات مردم بگذارند نه درگیری و کشمکش های درونی.

هزینه های تبلیغات انتخاباتی‌ام توسط مردم پرداخت می‌شود

*{ درباره اخبار شنیده شده مبنی بر هزینه ۲۰۰ میلیارد تومانی}: منبع خبر خود را ابتدا اعلام کنیم، از بدو ورودم اتفاقی که افتاد این بود که جوانان به سراغم آمدند و گفتند شما مصداق صحبت های رهبری در خصوص جوان انقلابی هستید و ما می‌خواهیم با شما باشیم، این جوانان به صورت خودجوش و دلی فعالیت های رسانه ای را آغاز کرده اند، اولین بارم است که وارد انتخابات شدم و مانند سایر دوستان تجربه شرکت در انتخابات نداشتیم، عزیزانی که فعالیت رسانه ای می کنند با هزینه شخصی خود وارد شدند. یکی از عزیزان ۴۰ میلیون تومان جمع کرده بود برای عروسی خود که گفت من این پول را برای فعالیت رسانه ای می آورم. شاید برخی درک نکنند افرادی هستند که به خاطر اعتقادات خود و تحقق صحبت های رهبری اینطور مایه گذارند.

اگر کسی کوچکترین تخلفی از من سراغ دارد با مدرک آن را منتشر کند

* برخی، عزیزان نزدیک به بنده را هم تهدید کردند که حق ندارند با بنده همکاری کنند این نهادها که این اقدامات را انجام می دهند اطلاعات شخصی بنده راهم دارند، از آنها میخواهم اگر تخلفی در این خصوص صورت گرفت ، رسما اعلام کنند. خواهش من این است که این شایعات را تولید نکنند، برخی از رسانه ها در تولید شایعات فعالیت می کنند روزی که شورای نگهبان مصوبه جدید در خصوص شرایط انتخابات را مطرح کردند برخی از رسانه ها فوری اخباری مبنی بر رد صلاحیت بنده را منتشر کردند و ذوق زده شده بودند، باید به آنها بگویم که زیادی ذوق زده نشوید. اما برای فعالیت های انتخاباتی اسپانسرهای زیادی درخواست همکاری با ما داشتند اما به دلیل اینکه نمی‌توانستیم انتظارات آنها را برآورده کنیم از همکاری با آن ها دست کشیدیم.

*{ درباره غنی سازی اورانیوم}: وقتی غرب و کشورهای سلطه گر به تعهدات خود عمل نمی کنند چرا ایران باید مثل بچه خوب کلاس به تعهدات خود عمل کند. ایران به تعهدات خود عمل کرده، بازدیدهای سفت و سخت را پذیرفته، سیمان در سایت های هسته ای ریخته و در مقابل طرف مقابل زیر میز می زند و ما باز هم دنبال او می دویم. سفره مردم و معیشت مردم گروگان برجام شده است. دولت باید مقتدر باشد نه این که اینگونه عمل کند. کشوری تعهدمدار هستیم و وقتی تعهد کنیم به آن عمل می کنیم. اروپایی ها در جریان برجام نقش پلیس خوب و بد را اجرا کردند و در این شرایط به دنبال پالرمو، اف ای تی اف و سی اف تی بودند و می گویند اگر اینها اجرا نشود بیچاره می شویم. اگر این شرایط ادامه داشته باشد آیا باید باز هم به تعهدات خودعمل کنیم؟ ما به رادیو دارو ها نیاز داریم ولی نمی توانیم دسترسی داشته باشیم! چه دلیلی دارد که وقتی به رادیو دار نیاز داریم و لازمه آن اورانیوم ۹۳ درصد است با وجود عدم تعهد آنها این کار را انجام ندهیم؟

*{با اشاره به اینکه باید برای مصارف صلح آمیر کارهای خود را انجام دهیم}: ما نمی خواهیم بمب اتم بسازیم و هیچ کس در کشور ما به دنبال آن نیست ولی در قالب مصارف صلح آمیز به دنبال آن هستیم.

* در نظام آموزشی کشور بی عدالتی داریم و مشکلات زیادی در بخش بازنشستگان، معلم ها و ... داریم که باید مسئله حل شود.‌با فرهنگیان جلسه داشتیم و از آنها کمک خواستیم تا این مشکلات حل شود. مدارس خصوصی و ....روز به روز درحال افزایش است و کیفیت آموزش در مدارس دولتی پایین است. باید منابعی اختصاص بدهیم تا این مشکلات حل شود.

* حدودا در دنیا ۱۷ ماده تدریس می شود و در ایران ۲۷ ماده است. روی یک برنامه کار کردیم که ۳ سال پایانی دوره آخر را روی ماده های جدید درس بخوانند تا برای جامعه مفید باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.