بایدن به پوتین اطمینان داد

به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به خبرنگاران در کاخ سفید گفت که می‌خواهد با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به‌رغم تجدید قوای نظامی روس‌ها در نزدیکی مرز اوکراین دیدار داشته باشد.

او گفت: این روی تمایل من برای نشست حضوری تاثیری ندارد و اگر شما توجه داشته باشید، او قبلا نیروهای بیشتری در آنجا داشت. او نیروها را عقب کشیده است.  

بایدن درباره ملاقات با پوتین در ماه ژوئن گفت: اطمینان دارم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم. ما هنوز زمان و مکان مشخصی تعیین نکرده‌ایم. روی این مساله کار می‌شود.

ایالات متحده گفته است از اوکراین در بحبوحه آنچه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا "تقویت بی‌مهابای نظامی" مسکو توصیف کرده، حمایت می‌کند.

بایدن و مشاورانش تمایل دارند که نشست با پوتین در یک کشور ثالث حین سفر رئیس جمهوری آمریکا به اروپا در اواسط ژوئن برگزار شود که نشست گروه هفت در بریتانیا و مذاکرات با متحدان ناتو در بروکسل است. اما جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که مذاکرات با روس‌ها درباره برگزاری این نشست همچنان ادامه دارد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هم گفت روسیه در حال بررسی نشست احتمالی پوتین – بایدن است. او در پاسخ به اینکه آیا روسیه رسما با برگزاری این نشست موافقت کرده است، گفت: ما همچنان در حال بررسی وضعیت هستیم.

ایالات متحده انتقاداتی از روسیه دارد، به ویژه درباره برخورد با الکسی ناوالنی، منتقد محبوس کرملین. اما جن ساکی گفت که این اختلافات لزوما نباید پیش از نشست بایدن – پوتین حل و فصل شوند.

سخنگوی کاخ سفید گفت: واضح است که حقوق بشر، آزادی بیان، آزادی سخنرانی و ارزش‌ها، همگی جزو مسائلی هستند که رئیس جمهور، آنتونی بلینکن و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا با همتایانشان در میان گذاشتند. اما دعوت برای گفت‌وگو و نشست لزوما با پیش نیاز حل تک‌تک این مسائل از قبل نیست. ما انتظار داریم که همچنان اختلاف‌نظر داشته باشیم.

بایدن به پوتین اطمینان داد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.