روسیه خواستار سازش موشکی با کاخ سفید شد

به گزارش رسانه روسی گازتا، سفارت روسیه در ایالات متحده ابتکار عمل کنترل تسلیحاتی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را به مقامات آمریکایی یادآوری کرده است.

رئیس جمهوری روسیه گفته است ، کشورهای ناتو باید از استقرار موشک های خود در نزدیکی فدراسیون روسیه صرف نظر کنند، در عوض مسکو موشک های ۹M۷۲۹ را در قسمت اروپایی این کشور مستقر نخواهد کرد.

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه گفته است هیچ کس نمی خواهد یک بحران موشکی دیگر در جهان داشته باشد. پیشنهادهای رئیس جمهور پوتین روشهای سازش را به نفع همه کشورها در نظر گرفته است. ما پیشنهاد می کنیم که شرکای آمریکایی ما به آنها توجه جدی نشان دهند.   

رابرت اوبراین مشاور رئیس جمهور ایالات متحده در امور امنیت ملی گفته است که مقامات آمریکایی می توانند موشک های میان برد و کوتاه تری را در اروپا مستقر کنند تا در صورت لزوم روسیه را "مهار" کنند. این مقام همچنین گفت که متخصصان آمریکایی در حال ایجاد سلاح های مافوق صوت و سیستم های تحویل موشک های بالستیک هستند.

 سفیر روسیه این سخنان مقام آمریکایی را تهدیدی برای امنیت جهانی عنوان کرد.

 ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه هفته گذشته در بیانیه ای نوشت: مسکو  بر این باور است که پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد یک اقدام مهم برای تأمین امنیت بین المللی و ثبات راهبردی است بنابراین خروج آمریکا از این پیمان اشتباهی جدی است.

 پوتین در این بیانیه نوشت ما خروج ایالات متحده از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را، یک اشتباه جدی در نظر می گیریم که خطرات ناشی از آن به راه افتادن مسابقه تسلیحاتی موشکی و افزایش نیروهای غیرقابل کنترل است ضمن اینکه بروز تهدیدهایی جدید برای امنیت اروپا هم بدیهی است.

بیانیه تاکید کرده است که در این شرایط، تلاش های فعالی برای افزایش اعتماد و اطمینان، تقویت ثبات منطقه ای و جهانی و همچنین کاهش خطرات ناشی از اختلاف نظر در زمینه سلاح های موشکی لازم است.

پوتین گفته است به منظور تسهیل جستجوی راه حل های سیاسی و دیپلماتیک صلح آمیز ، ما آماده هستیم تا گامهای دیگری را برای به حداقل رساندن پیامدهای منفی سقوط پیمان منع موشک های هسته ای میان برد براساس اصول امنیت برابر و نظر گرفتن متعادل منافع طرفین برداریم.

به طور خاص، می توانیم در مورد اقدامات راستی آزمایی در رابطه با موشک های Mk-۴۱ در پایگاه های ایالات متحده و ناتو در اروپا و همچنین موشک های ۹M۷۲۹ در تاسیسات نیروهای مسلح فدراسیون روسیه در منطقه کالینینگراد صحبت کنیم.

بیانیه گفته است فدراسیون روسیه ضمن حفظ تعهد به موضع پایدار در مورد انطباق کامل موشک ۹M۷۲۹ با الزامات معاهده پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد که قبلاً موجود بود با حسن نیت  آماده است که به استقرار موشک های ۹M۷۲۹ در قسمت اروپایی این کشور  فقط به شرط برداشتن اقدامات متقابل از کشورهای ناتو ادامه ندهد.

در پایان این بیانیه آمده است ما همچنین از همه کشورهای علاقه مند می خواهیم که به دنبال طرح هایی برای حفظ ثبات و جلوگیری از بحران های موشکی "در جهانی بدون پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد" در رابطه با منطقه آسیا و اقیانوسیه باشند. ما برای کار مشترک در این مورد، آماده هستیم.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد پیمانی است که در سال ۱۹۸۷میلادی  بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (و پس از فروپاشی شوروی با روسیه) امضا شد.

این پیمان در واشینگتن بین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا رونالد ریگان و دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی میخائیل گورباچف در ۸ دسامبر ۱۹۸۷ امضا شد.  مجلس سنای ایالات متحده آمریکا این پیمان را در ۲۷ مه ۱۹۸۸ (میلادی)  تصویب کرد. این پیمان در ۱ ژوئن ۱۹۸۸ اجرایی شد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد همه موشک‌های هسته‌ای و متعارف و سکوهای پرتاب آن‌ها را تا فاصله ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر (کوتاه‌برد) و ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (میان‌برد) از میان برد. این پیمان، موشک‌های دریایی را پوشش نمی‌داد.  در مه ۱۹۹۱ (میلادی)، دو هزار و ۶۹۲ موشک نابود شد. به دنبال آن به مدن ۱۰ سال از سایت‌های هسته‌ای بازرسی شد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۸ اعلام کرد که به دلیل نقض مکرر این پیمان توسط روسیه، آمریکا از پیمان مذکور بیرون می آید و در ۱ فوریه ۲۰۱۹ (میلادی)  ایالات متحده به طور رسمی از این پیمان خارج شد.  روسیه نیز در روز بعد به همین اقدام دست زد.

 اگر پیمان استارت جدید را نیز که در اوایل سال ۲۰۲۱ پایان می یابد تمدید نکنند یا پیمان دیگری را جانشین آن نکنند برای اولین بار در نیم قرن اخیر هیچ محدودیت الزام آوری روی زرادخانه های دو قدرت هسته ای بزرگ جهان وجود نخواهد داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.