جنگ پنهان تل‌آویو علیه برجام از سر گرفته خواهد شد؟

توماس فالک تحلیلگر الجزیره در گزارشی با عنوان «جنگ سایه و نقشه‌های اسرائیل در کمین برنامه هسته‌ای ایران» نوشته است: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ، تلاش می کند تا توافق هسته ای ایران را احیاء کند و هفته ها گفتگو در اتریش مثمر ثمر به نظر می رسد. اما تل‌آویو همچنان مدعی است یک ایران بالقوه هسته‌ای امنیت اسرائیل به خطر می اندازد و در تلاش است تا به هر طریق ممکن مذاکرات را خنثی کند.

یوسی کوهن ، رئیس آژانس جاسوسی موساد و یکی از نزدیکان نخست وزیر بنیامین نتانیاهو - روز جمعه با بایدن ملاقات کرد و طبق گزارش یکی از رسانه‌ها، رئیس جمهور آمریکا را تحت فشار قرار داد که تا وقتی "اصلاحات" انجام نشده، توافق هسته ای را احیاء نکند.به نوشته آکسیوس، یک مقام ارشد اسرائیلی ناشناس گفت که بایدن به کوهن پاسخ داد که ایالات متحده "در نزدیکی بازگشت به توافق هسته‌ای ایران نیست".

به نظر می رسد مخالفت اسرائیل با توافق هسته ای فراتر از لفاظی باشد. ایران اتهام ترور دانشمند هسته‌ای برجسته خود و خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نطنز را به اسرائیل نسبت داده است و تل‌آویو دخالت خود را تأیید یا تکذیب نکرده است. بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در ماه مارس گفت که برنامه هایی برای حمله به اهدافی در ایران دارند تا در صورت ادامه روند پیشروی هسته‌ای تهران، آن‌ها را عملیاتی می‌کنند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «اسرائیل در کمین برنامه هسته‌ای ایران» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.