خبر تازه آمریکا از پیشرفت در مذاکرات وین

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از "بروز پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین" سخن گفت که البته "تا رسیدن به موفقیت مسیر زیادی باقی است" و افزود: تمرکز شدید بر آنچه که آمریکا باید انجام دهد، وجود دارد.

ند پرایس در نشست خبری روز پنج‌شنبه در پاسخ به این سوال که قرار است یک هیات آمریکایی به منطقه خاورمیانه سفر کند، آیا جزئیاتی از ترکیب آن دارید و آیا درباره ایران است، این مطلب را مطرح کرد.

وی اظهار کرد: یک هیات ارشد متشکل از دستگاه‌های مختلف در هفته آینده به منظور بحث در مورد تعدادی از مسائل مهم مربوط به امنیت ملی ایالات متحده و تلاش‌های مداوم برای تنش‌زدایی در خاورمیانه سفر می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: این هیات در هیچ یک از موضوعات متمرکز نیست، مطمئنا فقط در مورد ایران و هر چیزی که ممکن است از بحث‌های جاری در وین ناشی شود، متمرکز نخواهد بود.

پرایس اضافه کرد: ما در حال حاضر در دور سوم آنچه که وعده داده می شود اقدام چند منظوره است، هستیم. همچنان در جایی که قادر به ارتباط غیرمستقیم با هیات ایرانی در یک گفت‌وگوی عمدتاً متفکرانه، بده بستانی و سازنده بوده‌ایم.

وی اظهار کرد: اما هنوز فاصله زیادی برای پیمودن وجود دارد و مسیر بیشتری نسبت به آنچه پیموده‌ایم باقی است. منصفانه است که بگوییم پیشرفت‌هایی حاصل شده است. ما درک بهتری از آنچه ممکن است لازم باشد انجام دهیم تا ایران به این توافق برگردد، داریم و ارزیابی ما این است که ایرانیان هم درک بهتری از آنچه لازم است برای انطباق دوباره با برجام انجام دهند، دارند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: با این حال، چالش‌های بزرگ باقی مانده است. من فکر می‌کنم منصفانه است که بگوییم ما در قله هیچ دستیابی به موفقیت نیستیم و یک جاده بالقوه طولانی پیش روی ماست.

پرایس خاطرنشان کرد: فقط این نکته را بیان می‌کنم که تمرکز شدیدی بر روی آنچه ممکن است ایالات متحده برای انجام مجدد انطباق خود با برجام انجام دهد، بوده است. فکر می‌کنم آنچه که غالباً از بحث حذف می‌شود، طرف دیگر این معادله است و این همان کاری است که ایران برای از سرگیری تعهدات خود تحت توافق هسته ای ۲۰۱۵ به انجام آن احتیاج دارد.

وی افزود: واقعیت این است که از زمان خروج دولت قبل از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸، برنامه هسته‌ای ایران بسیار پیش رفته است. ایران، اخیراً ، ۱۰ برابر مقدار اورانیوم غنی شده مجاز بر اساس این توافق داشته است و از آن زمان به این سو، بیشتر شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یادآور شد: آبشارهای سانتریفیوژهای پیشرفته ایران در حال چرخش است که با توافق ممنوع است. "زمان شکست" آن در یک سال کامل در زمان اجرای توافق، طبق اکثر حساب‌ها اکنون به چند ماه رسیده است. بنابراین منصفانه است که بگوییم این بحرانی است که ما به ارث برده‌ایم. این بحرانی بود که با فاصله گرفتن هر دو طرف از توافق ایران، بر آن افزوده شد.

پرایس اظهار کرد: مطمئنا ایران باید برنامه هسته‌ای خود را به طرز چشمگیری برگرداند و بار دیگر هر مسیر قابل تصور برای دستیابی به سلاح هسته ای را مسدود کند. این دقیقاً همان کاری است که برجام انجام داد.

وی افزود: این توافق با محدودیت‌هایی قابل تأیید و دائمی مانع دستیابی دائمی ایران به سلاح هسته ای می‌شود. این چیزی است که در اینجا برای ما در معرض خطر است. این هدف نهایی ما است ، دیدن مسیرهایی که ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای به طور دائمی و قابل تأیید مسدود شده باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که  به نظر می‌رسد ایران، در جلسه امروز بلینکن وزیر خارجه و مقامات آمریکایی با رئیس موساد و سفیر اسرائیل در واشنگتن، موضوع اصلی بحث و گفت‌وگو بوده است، هم گفت: من چنین جلسه‌ای را تایید نمی‌کنم. آنچه خواهم گفت این است که ما با همتایان اسرائیلی خود تماس نزدیک داشته‌ایم.

پرایس افزود: جیک سالیوان اوایل هفته جاری در واشنگتن با مئیر بن شبات مشاور امنیت ملی اسرائیل ملاقات کرد، جایی که البته ایران در دستور کار بود. راب مالی هم با بخشی از آن گروه دیدار کرد. همانطور که از مقامات وزارت خارجه آمریکا شنیده‌اید، همتایان اسرائیلی خود را قبل از هر دور مذاکرات، پس از هر دور مذاکرات و همچنین در طی مذاکرات با آنها رایزنی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: بنابراین، ما کار خود را با شفافیت زیادی انجام داده‌ایم ، البته می‌دانیم که ایالات متحده و اسرائیل در اینجا منافع مشترکی دارند و اطمینان حاصل خواهند کرد که ایران به طور تأیید شدنی و دائمی از دستیابی به سلاح هسته ای منع می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.