کرونا آفریقایی چه علائمی دارد؟

وزیر بهداشت روز گذشته از شناسایی سه مورد کرونا آفریقایی در یکی از استانهای جنوبی کشور خبر دارد. کرونا آفریقایی که گفته می‌شود از گونه انگلیسی قوی‌تر و خطرناک‌تر است با چه نشانه‌هایی شناخته می‌شود و آیا واکسن‌های تولید شده در جهان روی این گونه از بیماری کرونا تاثیری دارد؟

وزیر بهداشت درباره چگونگی ورود ویروس آفریقایی کرونا به ایران می گوید: با توجه به این‌که علم حضور و شیوع ویروس آفریقای جنوبی و برزیلی را در کشورهای همسایه داشتم، مکاتباتی برای منع ورود و خروج از کشورهای همسایه داشتیم که مسائل به خوبی دنبال نشد. درباره ویروس جهش یافته هندی نیز صدای پای آن را می‌شنویم.

تمام تبعه هندی و پاکستانی را بررسی می‌کنیم و دیروز در یکی از شهرستان‌ها مواردی از هندی‌های مبتلا به کرونا را ارزیابی کردیم و امیدواریم که این افراد مبتلا به ویروس جهش یافته هندی نباشند.

ویروس کرونا آفریقایی اولین بار ماه اکتبر در آفریقای جنوبی شناسایی شد و پس از آن به چند کشور دیگر مثل انگلیس و فرانسه منتقل شد. تحقیقات نشان داده قابلیت انتشار بسیار بالا و عفونت‌زایی بیشتر از جمله ویژگی‌های این گونه جدید است.

کرونا جهش یافته آفریقایی در بدن حدود نیمی از افراد مبتلا آنتی بادی تولید نمی‌کند. به همین دلیل احتمال ابتلای چندباره به این ویروس وجود دارد.

 

چه واکسن‌هایی روی کرونا آفریقایی تاثیر دارد؟

گفته می شود بسیاری از واکسن‌های تولیدشده کنونی در برابر این نوع ویروس اثربخش نیستند.

آسترازنکا:  به طور رسمی اعلام شد که واکسن آسترازنکا روی این نوع جهش‌یافته کرونا بی‌اثر است.

فایزر:  مسئولان شرکت فایزر مدعی شده اند که این واکسن در برابر کرونا آفریقایی مقاوم است، اما جدیدترین بررسی‌ها نشان می‌دهد فایزر تاثیر چندانی برای مقابله با ویروس جهش یافته آفریقایی ندارد.

مدرنا:  شرکت داروسازی مدرنا اعلام کرده که واکسن تولیدی این شرکت در برابر انواعی از ویروس کرونا که در بریتانیا و آفریقای جنوبی شیوع یافته است کارایی دارد.

اسپوتنیک وی:  محققان روسی اعلام کرده‌اند که این واکسن در برابر جهش ویروس در آفریقای جنوبی کارایی دارد.

سینوواک چین:  مدیران سینوواک اعلام کرده‌اند واکسن تولیدی این شرکت در مقابل گونه های جهش یافته ویروس کرونا در کشور بریتانیا و آفریقای جنوبی مقاوم است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.