به گزارش پایگاه خبری العهد، در این بیانیه آمده است: جنبش مقاومت اسلامی فلسطین همه تحولات مربوط به انتخابات سراسری فلسطین را پیگیری می‌کند و خواستار برگزاری جلسات ملی برای بحث در مورد انتخابات در بیت المقدس است،  به خصوص با توجه به بحث‌هایی که در مورد لغو یا به تعویق انداختن انتخابات در صورت مخالفت اسرائیل با برگزاری آن در قدس مطرح است.

حماس انتخابات را یک حق ذاتی مردم فلسطین خواند و گفت: احقاق این حق برای مدت طولانی به تأخیر افتاده است و باید به عنوان یک حق اساسی و سیاسی برای نسل‌ها حفظ شود که در آن  فلسطینی‌ها رهبران و نمایندگان خود را انتخاب می‌کنند ،و نباید به هیچ وجه به این حق ذاتی ملی فلسطین تعرض شود.

 حماس آورده است: انتخابات در سه مرحله خود،  یک نقطه ورود مهم برای پایان دادن به تفرقه و ساماندهی فلسطین است و در این مورد به اتفاق ملی و اتفاق نظر رسیده‌ایم تا به وحدت واقعی برای ملت بزرگ ما منجر شود.

حماس انتخابات در قدس را خط قرمز خواند و گفت: هیچ فلسطینی نمی‌تواند برگزاری انتخابات بدون قدس را بپذیرد. قدس پایتخت ابدی ما و مهد انبیاء است و سوالی که مطرح است درباره چگونگی برگزاری انتخابات در قدس و تحمیل آن بر رژیم صهیونیستی است، نه اینکه بر سر اصل انتخابات در قدس بحث کنیم.

در ادامه بیانیه آمده است: روز انتخابات در قدس باید به تمام معنا یک روز ملی باشد که در آن ملت فلسطین در قدس به رویارویی با مقامات رژیم اشغالگر می‌رود و اراده خود را تحمیل می‌کند و این رژیم را وادار به تسلیم شدن در برابر ملت فلسطین می‌کند، زیرا حق گرفتنی و نه بخشیدنی است و این گزینه همیشگی ملت ماست .

حماس با تاکید بر اینکه ایده به تعویق انداختن انتخابات یا لغو آن را رد می‌کند، گفت: حماس معتقد است که راه حل در برگزاری نشست ملی برای بررسی ساز و کار تحمیل انتخابات در قدس بدون اجازه گرفتن یا هماهنگ کرده با رژیم اشغالگر است و این قضیه با همه تصمیم‌های ملی سابق منطبق است.

حماس در این بیانیه آورده است: این جنبش با به تعویق انداختن انتخابات یا لغو آن مخالف است و از آن حمایت نخواهد کرد و مسئولیت تصمیم لغو یا به تعویق انداختن انتخابات را به گردن کسی که این تصمیم را می‌گیرد، می‌اندازد که تسلیم مخالفت‌های اسرائیل می‌شود، زیرا اشغالگران هستند که می‌خواهند شکاف میان ملت فلسطین باقی بماند کما اینکه به تعویق انداختن انتخابات پاسخ به فشارهای طرف‌های دیگری است که منفعت ملت ما برابش اهمیتی ندارد.

حماس از همه گروه‌های سیاسی، گروه‌های ملی و فهرست‌های نامزد در انتخابات خواست که از به تعویق انداختن یا لغو انتخابات حمایت نکنند و با همکاری یکدیگر ساز و کارهایی را برای تحمیل انتخابات در قدس وضع کنند.

در این بیانیه آمده است: ما رژیم اشغالگر را مسئول به تعویق افتادن انتخابات می‌دانیم. او مسئول اول و آخر محرومیت ملت ما از حقوقش است، همان طور که طرف‌های بین المللی را هم مسئول رفتار رژیم اشغالگر اسرائیل در حق ملت فلسطین می‌دانیم؛ زیرا جامعه بین المللی از آزادی و دموکراسی حرف می‌زند اما علیه آن موضع می‌گیرد.

حماس گفت: قدس قبله نخست ما باقی خواهد ماند و قبله سیاسی دائمی ما هم قدس است. قدس عقیده و دین ما، کشور، پایتخت و حاکمیت ماست.

انتخابات پارلمانی فلسطین قرار است پس از ۱۵ سال وقفه، در تاریخ بیست‌ودوم می ۲۰۲۱ (یکم خرداد ۱۴۰۰)، انتخابات ریاستی در تاریخ سی‌ویکم جولای ( ۹ مرداد ۱۴۰۰) و همچنین انتخابات شورای ملی در روز ۳۱ آگوست (۹ شهریور) در فلسطین برگزار شود، اما تشکیلات خودگردان فلسطین می‌گوید که به دلیل مخالفت رژیم صهیونیستی با برگزاری انتخابات در قدس انتخابات فعلا به تعویق افتد.


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.