خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، بعدازظهر امروز (جمعه)، گزارش داد که «عبدالله بن یحیی المعلمی» نماینده دائم این کشور در سازمان ملل متحد در بخشی از سخنرانی خود در جریان نشست مجازی روز گذشته شورای امنیت به موضوع توافق هسته‌ای ایران پرداخته است.

نماینده عربستان سعودی در جریان سخنرانی خود از ایران خواسته از آنچه آن را تنش خوانده، بپرهیزد و «امنیت و ثبات منطقه را بیش از این به خطر نیندازد» و «به صورت جدی»‌ وارد مذاکرات هسته‌ای جاری شود.

طبق این گزارش، ریاض بر «لزوم دست‌یابی جامعه بین‌الملل به یک توافق با عوامل‌ تعیین‌کننده قوی‌تر و طولانی‌تر» تأکید کرده و همچنین ضمن اتهام‌زنی به ایران مبنی بر تلاش برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای و توسعه قدرت‌های لازم در این خصوص، خواستار «پایش و زیرنظر گرفتن [اقدمات ایران]» شده است.

عربستان سعودی همچنین درخواست کرده که نگرانی عمیق کشورهای منطقه از آنچه گام‌های تنش‌زای ایران برای متزلزل ساختن امنیت و ثبات در منطقه خوانده شده، در نظر گرفته شود.

این اظهارات در حالی علیه ایران مطرح شده است که وزارت خارجه عربستان سعودی اخیرا نیز در واکنش به تصمیم ایران برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی، بیانیه‌ مشابهی در این خصوص صادر کرد.

بیانیه ریاض پس از آن بود که «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزات امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی خبر داد و گفت: «ایران امروز در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که غنی سازی ۶۰ درصدی را آغاز می‌کند».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.