اعلام جدیدترین رتبه بندی استان‌ها در رعایت پروتکل‌های بهداشتی

بابک دین پرست معاون توسعه منطقه ای وزیر کشور و دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، با اشاره به ارائه گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در سراسر کشور، در سیزدهمین جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی در سراسر کشور، در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۰، را معادل ۵۸ درصد اعلام کرد.

دین پرست با یادآوری اینکه، سطح مورد انتظار رعایت پروتکل های بهداشتی در سراسر کشور برای مهار بیماری و خروج از موج چهارم، حداقل ۹۰ درصد می باشد، خاطر نشان کرد: وضعیت و درصد رعایت پروتکل های بهداشتی در"مراکز ورزشی"،" تالارهای پذیرایی"،" رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی"،"درصد موارد استفاده از ماسک در اماکن عمومی" و "رعایت پروتکل های فاصله گذاری در اماکن عمومی" از شاخص های اصلی در ارزیابی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا،  ایلام و سیستان و بلوچستان را دو استانی بر شمرد که در دوره زمانی  ۱۸ تا ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۰، رعایت پروتکل های بهداشتی درسطح آنها بین ۲۸ تا ۳۲ درصد بوده است.

وی همچنین  گروه استانهایی که در همین بازه زمانی، رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح آنها بین ۳۳ تا ۵۵ درصد بوده است را  شامل آذربایجان غربی-  البرز-  اردبیل-  چهارمحال و بختیاری-  قزوین- کهگیلویه و بویراحمد- گیلان- گلستان- مرکزی- مازندران و همدان، اعلام کرد.

معاون توسعه منطقه ای وزیر کشور، آذربایجان شرقی-  اصفهان- بوشهر- خراسان شمالی- خراسان جنوبی- خراسان رضوی- خوزستان- قم-  فارس-  کرمان-  لرستان- کرمانشاه- کردستان و هرمزگان را استانهایی دانست که در این مدت، رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح آنها بین ۵۶ تا ۶۵ درصد بوده است.

دین پرست همچنین استانهایی که رعایت ‌های بهداشتی در سطح آنها از ۱۸ تا ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۰، بین ۶۶ تا ۷۶ درصد  بوده است را شامل زنجان – تهران– سمنان و یزد، معرفی کرد.

دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، با اشاره به ضرورت استمرار و تقویت روند تشدید بازرسی‌ها در هفته های اخیر، آخرین اقدامات مربوط به تشدید بازرسی‌ها را  اعلام کرد و گفت: در این بازه زمانی؛ از کل  مراکز تهیه، توزیع و عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی، بیش از ۸ درصد (معادل ۲۸۹۲۰۵ واحد)، مورد بازرسی واقع شده اند و در نتیجه این بازرسی ها؛ ۳۸۹۰۸ مورد منجر به دادن تذکر و یا معرفی به مراجع قضایی گردیده و برای ۴۴۱۶ مورد نیز پلمب صورت پذیرفته است.

دین پرست با اشاره به مصوبات جلسه اخیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، تصریح کرد: لازم است ستادهای استانی در چارچوب طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت ها- مصوب ستاد ملی، کلیه اقدامات و محدودیت‌ها را متناسب با وضعیت تعیین شده، عملیاتی و اجرایی نمایند. 

دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، همچنین خواستار معرفی متخلفان و ناقضان پروتکل ها و دستورالعمل های ابلاغی، به منظور برخورد قانونی به مراجع ذیربط پیش بینی شده در مصوبات ستاد ملی و مراجع قضایی گردید.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: بر اساس مصوبات قرارگاه، همچنین مقرر گردید؛ تا زمان عادی شدن شرایط شهرهای قرمز و نارنجی جلسات ستاد استانی روزانه برگزار و دستگاه‌های ذیربط استانی و ستادهای استانی مدیریت بیماری کرونا ضمن رصد آخرین وضعیت، نسبت به اجرای قاطعانه و کامل طرح مدیریت هوشمند محدودیت ها اقدام کنند.

دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در ادامه تصریح کرد: سیزدهمین جلسه قرارگاه، همچنین، اتخاذ تدابیر ویژه تر برای اعمال منع تردد از/ به شهرستان های دارای ممنوعیت قرمز و نارنجی را با پشتیبانی همه جانبه از نیروی انتظامی استان  مورد تصویب قرار داد.

دین پرست در پایان خاطر نشان کرد: در مصوبات جلسه اخیر قرارگاه به دستگاه های مختلف و ستادهای استانی ابلاغ شد با تشکیل تیم های نظارت ویژه با مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی استان و شهرستان و حضور نیروی انتظامی، هلال احمر، بازرسی اتاق اصناف و بسیج، به صورت روزانه و مستمر بر اجرای پروتکل های بهداشتی ابلاغی و اجرای الزامات طرح محدودیت های هوشمند در سازمان های دولتی و سایر بخش های پنج گانه طرح، دقیقاً نظارت و به فوریت با هر گونه تخلف برخورد کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.