دستور امام جمعه اصفهان برای تغییر نام خیابان‌ها و معابر/ درخواست امام جمعه تبریز از دولت

طی هفته‌های گذشته، برخی از شهرها شاهد برپایی نماز جمعه بودند؛ ائمه جمعه نیز در خطبه‌های عبادی و سیاسی این هفته خود نیز به مسائلی از جمله انتخابات، معیشت مردم، برخورد با مفسدان، دیدار پاپ با آیت الله سیستانی، تحریم‌ها، مذاکره، حفاظت از منابع طبیعی اشاره کردند.

مسئولان با نگاه به داخل مشکلات مردم را حل کنند

ایرنا نوشت: آیت الله رسول فلاحتی در خطبه های این هفته آئین سیاسی ،عبادی نماز جمعه رشت در مصلی این شهر با بیان اینکه حمایت و تقویت تولید داخلی باید مورد اهتمام همه بخش ها باشد، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در روز درختکاری در زمینه مشکلات معیشتی مردم افزود : این فرمایشات نشان از اشراف و آگاهی ایشان به همه مسائل  مردم و وضعیت بازار دارد.

 وی تصریح کرد : در این راستا مسئولان باید به مباحث مورد تاکید ایشان و وضعیت معیشتی مردم توجه ویژه کنند و برای رفع مسائل و مشکلات مردم از همه ظرفیت های موجود بهره گیرند و این امر جز با نگاه به داخل محقق نمی شود.

انتقاد امام جمعه گیلان از تحلیل‌های پوچ درباره سفر پاپ به عراق/درخواست آل هاشم از دولت/ دستور امام جمعه اصفهان برای تغییر نام خیابان‌ها و معابر

وی در ادامه عنوان کرد : اگر چه معتقدیم صادرات باید قوی تر از واردات باشد اما نباید صادرات بگونه ای انجام شود که کشور دچار مشکل شود.

امام جمعه رشت با بیان اینکه یکی از مشکلات در این حوزه آن است که  بودجه کشور هنوز با معیارهای سالهای گذشته بسته می شود درحالی که ساختار بودجه کشور باید تغییر کند.

وی تصریح کرد : باید از صادرات بی رویه در اقلام ضروری و نیازهای اساسی مردم جلوگیری شود و اولویت تامین نیاز داخل باشد.

خطیب جمعه رشت در ادامه ضمن تاکید برصرفه جویی  از سوی همه بخش ها و اقشار بر تقویت نظارت ها بر بازار در استان تاکید کرد وخواستار جلوگیری از احتکار کالاهای مورد نیاز مردم و برخورد جدی با این موارد شد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه گیلان همواره طی سالیان متمادی  در دولت های مختلف مورد بی توجهی و کم توجهی مسئولان بوده است، گفت : هنوز مشکلات استان از جمله پسماند ، تعطیلی کارخانه ها، وضعیت دو رودخانه زرجوب و گوهر رود و مانند آن به قوت خود باقی است.

وی افزود : متاسفانه بجای اینکه به زیربناها توجه شود روبناها مورد اهتمام مسئولان قرار گرفته و استان در طی سالیان طولانی محروم از بسیاری از اقدامات توسعه ای مانده است.

آیت الله فلاحتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سفر پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان به عراق گفت : هدف از این سفر همدردی با  مسیحیان و تشکر از آیت الله سیستانی بدلیل حمایت هایشان بوده و بقیه تحلیل ها و تفسیرها پوچ و بی اساس است. 
وی با پاسداشت سالروز تشکیل بنیاد شهید و روز شهدا بیان کرد:  ما مدیون خون شهیدان و احترام کننده تام به خانواده های آنان هستیم و آیندگان و معاصران بدانند انقلاب اسلامی هیچ گاه  راه شهیدان بویژه شهدای مدافع حرم را فراموش نمی کنند و اقتدار نظام اسلامی مدیون این خون های به ناحق ریخته شده است.

دولتمردان باید به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم بیش از پیش توجه و حساسیت داشته باشند

فارس نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز در مصلای امام خمینی(ره) این شهر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با اشاره به ابراز نگرانی رهبر انقلاب از وضعیت معیشتی مردم در روز درختکاری که مردم از تورم و گرانی نگران و ناراحت هستند؛ اظهار داشت: بعد از هشدار مقام عظمای ولایت شاهد هستیم تمام وزارتخانه‌ها حتی دولت و سخنگوی دولت و سایر وزارت و نمایندگان مجلس همه احساس نگرانی کردند، خوب این چه فایده‌ای دارد، مقام معظم رهبری فرمودند مردم ناراحت هستند، برای رفع نگرانی مردم باید اقدام عملی و تلاش از سوی مسوولان اجرایی انجام شود.

خطیب جمعه تبریز گفت: تمام مسوولان در طول هفته گذشته بعد از فرمایشات امام خامنه‌ای اظهار نگرانی کردند و مدعی شدند که باید مشکل گرانی و تورم حل شود، خوب چه کسی غیر از شما باید این مشکل را حل کند؟

انتقاد امام جمعه گیلان از تحلیل‌های پوچ درباره سفر پاپ به عراق/درخواست آل هاشم از دولت/ دستور امام جمعه اصفهان برای تغییر نام خیابان‌ها و معابر

وی تصریح کرد: متاسفانه مشکل اصلی مردم در تهیه کالاهای اساسی در سایه عدم همکاری و تعامل بین دو وزارتخانه صمت و جهادکشاورزی است وگرنه چه بر سر مرغ آمده است که مصیب شده است برای مردم؟ چه بر سر روغن نباتی آمده است به بخاطر یک حلب روغن نباتی دنیا را به هم می‌زنند؟ الحمدالله در کشور ما این همه نعمت فراوان است، مگر مشکل کمبود مرغ داریم؟ اصلا مشکل کمبود نداریم اشکال فقط در نظارت دستگاه‌های نظارتی و سوءمدیریت‌هاست.

امام جمعه تبریز گفت: آقایان ستاد تنظیم بازار، دستگاه‌های نظارتی، وزارت صمت و جهاد کشاورزی کجا هستید؟ مردم در آستانه عید می‌خواهند روغن، مرغ و میوه تهیه کنند این چه وضعی است درست کردید؟ 

آل‌هاشم اظهار داشت: دولتمردان باید به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم بیش از پیش توجه و حساسیت داشته باشند و برای حل مشکلات معیشتی به ویژه تورم و گرانی اقدام عملی کنند.

با مفسدان دانه درشت اقتصادی قاطعانه برخورد شود

 ایرنا نوشت: آیت الله سید محمد سعیدی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر قم با اشاره به گرانی ها، خاطرنشان کرد: فساد و شرارت دلالان دانه درشت از چالش های بزرگ امروز کشورمان است و مردم و مسؤولان باید در برابر آن هوشیار باشند.

وی با بیان اینکه مسؤولان هریک باید به سهم خود جلوی زیاده خواهی و فساد دلالان را بگیرند، اظهار داشت: مردمی که مسؤولان را انتخاب کرده اند، از آنها انتظاراتی دارند و یکی از مهمترین این خواسته ها، مبارزه با دلالان و مفسدان اقتصادی است.

انتقاد امام جمعه گیلان از تحلیل‌های پوچ درباره سفر پاپ به عراق/درخواست آل هاشم از دولت/ دستور امام جمعه اصفهان برای تغییر نام خیابان‌ها و معابر

سعیدی با بیان اینکه برخوردها با مفسدان اقتصادی به صورت مقطعی و فصلی ارزشی ندارد، گفت: امروز برخی دلالان و واسطه ها کنترل بازار را به دست گرفته اند، از این رو دستگاههای نظارتی باید به میان مردم و بازار آمده و از نزدیک به وظیفه خود عمل کنند و با مفسدان برخورد کنند.

وی با بیان اینکه برخی مفسدان اقتصادی اغراض سیاسی داشته و با برخوردهای مقطعی ادب نمی شوند، تصریح کرد: آنها می خواهند نظام اسلامی را ناکارآمد جلوه داده و در راستای تحقق اهداف شوم نظام سلطه، یعنی براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی گام برمی دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی و تأکید ایشان بر دو عنصر "بصیرت" و "صبر" در مبارزه با دشمنان را مورد توجه قرار داد و گفت: هرگاه این دو عنصر در جامعه وجود داشته باشد، دشمن نمی تواند کاری انجام دهد.

سعیدی با بیان اینکه مردم باید یکدیگر را به راه حق و صبر توصیه کنند تا جامعه در مسیر صراط مستقیم الهی گام بردارد، خاطرنشان کرد: دشمنان با راه اندازی جنگ نرم می خواهند مردم در برابر آرمان ها و ارزش های دینی و انقلابی بی تفاوت باشند.

وی با اشاره به تلاش دشمنان برای وارونه جلوه دادن حقایق، بر اهمیت نقش آفرینی جوانان در رویارویی با جنگ نرم دشمنان تأکید کرد و گفت: جوانان باید فضای مجازی را در اختیار گرفته و جلوی خطر سیطره دشمنان بر فضای مجازی را بگیرند.

امام جمعه موقت قم همچنین با قدردانی از تلاش ها و مجاهدت های مجموعه درمانی و نظام سلامت کشور در دوران کرونا، گفت: بهترین و بالاترین قدردانی عملی از این عزیزان، رعایت دستورالعمل های بهداشتی و مراقبت از سلامتی خودمان و دیگران است.

وی حضور وزیر کشور در شهر مقدس قم و دیدار و گفتگو با علما و مراجع عظام تقلید و زیارت حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) را نیز مورد توجه قرار داد و ضمن قدردانی از وی گفت: مردم قم باید به گونه ای در رعایت مسائل بهداشتی عمل کنند تا الگوی دیگر شهرهای کشورمان باشند.

سعیدی با اشاره به فرارسیدن ماه شعبان و ایام سرور اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، روز 22 اسفندماه روز بزرگداشت شهدا را گرامیداشت و گفت: عزت، اقتدار، امنیت، استقلال و آزادی امروز جمهوری اسلامی ایران، مدیون خون پاک شهیدان و صبر و استقامت خانواده های معظم شهداست.

وی در خطبه اول نماز جمعه نیز با بیان اینکه همواره جدال میان جبهه حق و باطل وجود داشته است، اما پروردگار متعال هرگز اجازه نمی دهد که ظالمان و مستکبران نور خدا را خاموش کنند، خاطرنشان کرد: کافران از ابزارهای گوناگون برای مبارزه با آیات الهی استفاده می کنند، اما بر اساس وعده الهی، هرگونه تلاش دین ستیزان برای شکست حق، محکوم به شکست است.

ناظرین و مجریان انتخابات فراتراز جریانات سیاسی بنگرند

ایرنا نوشت: آیت الله لطف الله دژکام در خطبه‌های های نماز جمعه شیراز گفت: در خرداد ماه سال آینده انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی برگزار خواهد شد که این توقع و درخواست از همه کسانی که در این عرصه مسئولیت دارند می رود که اجرا و نظارت این انتخابات را با دیدی بالاتر از جریانات سیاسی و گرایش‌ها ببینند.

وی ادامه داد: همه گرایش سیاسی دارند اما باید اعضای هیات نظارت و اجرایی انتخابات از میان معتمدین و انسانهای با تقوا و عادل انتخاب شوند تا از حقوق داوطلبین و مردم صیانت شود.

امام جمعه شیراز در ادامه سخنان خود بر رعایت شئون اسلامی در جامعه تاکید کرد و گفت: حجاب اسلامی باید در سطح جامعه و خصوصا اطراف حرم مطهر شاهچراغ (ع) رعایت و ظاهر این شهر مذهبی نیز حفظ شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود به مشکلات اقتصادی جامعه و مردم در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: با پیگیری و همت مردم و مسئولان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بسته حمایتی و معیشتی در سطح استان فارس توزیع شد.

آیت الله دژکام ادامه داد: نظارت بر قیمت ها باید تشدید شود که در این خصوص باید مدیران مربوطه پیگیری لازم را انجام داده و به ویژه در حوزه کنترل واسطه ها که موضوع بسیار پیچیده ای است نظارت ها تشدید و برخورد قاطع شود. اصلاح فرآیند توزیع کالا و خدمات باید از درون اداراتی که متولی این حوزه اند شکل گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه به شروع سال جدید از حدود یک هفته آینده اشاره کرد و گفت: از ویژگی های سال ۱۴۰۰ این است که در این سال ۲ بار میلاد حضرت ولی عصر (عج) برگزار خواهد شد و به همین دلیل باید در سال آینده به قرآن و عترت توجه ویژه کرد که بر این اساس با همکاری مدیران فرهنگی و سازمان های مردم نهاد شیراز شورای قرآن و عترت در شهر سومین حرم اهل بیت (ع) تشکیل شده است تا اقدامات شاخص و ممتازی در این حوزه در سال آینده برنامه ریزی شود. این شورا در راستای آموزش قرآن به جامعه هدف و برگزاری باشکوه تر مناسبت‌های مذهبی در شیراز شکل گرفته است.

آیت الله دژکام در پایان از دستگاه‌های متولی و مردم خواست که اعیاد شعبانیه را به بهترین شکل ممکن برگزار و برای آن برنامه ریزی کنند.

مذاکره و صلح با استکبار نتیجه‌ای جز بردگی ندارد

مهر نوشت: حجت الاسلام سید مجتبی میردامادی در خطبه‌های عبادی، سیاسی نماز جمعه این هفته اصفهان با بیان اینکه همه مدیون و بدهکار شهدا هستیم، اظهار داشت: برخی از مواقع خانواده شهدا به ادارات مراجعه می‌کنند اما با بی احترامی مواجه می‌شوند و این امر پسندیده نیست.

وی با بیان اینکه تکریم ارباب رجوع باید برای همه شهروندان مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: گرامیداشت جایگاه همه شهروندان در واقع دستاورد انقلاب است و باید همه مسئولان و کارمندان به این امر توجه داشته باشند.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه همه کسانی که به جایگاه و مقامی رسیده‌اند از برکات انقلاب است، ابراز داشت: نماز، زکات و امر به معروف و نهی از منکر وظیفه است و همه ما باید به آن توجه داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید ارزش‌های دینی در جامعه از بین برود، ادامه داد: در این زمینه در نامگذاری معابر و خیابان‌ها باید بازنگری صورت گیرد و از نام شهدا و علما بیش از گذشته استفاده شود.

حجت الاسلام میردامادی با بیان اینکه باید در انتخابات آینده فردی دلسوز برای مردم انتخاب شود، افزود: همه باید برای این انتخابات حضور داشته باشند و انتخابی شایسته را انجام دهند.

وی با بیان اینکه بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب ضروری است دست دلالان از بازار مواد غذایی کوتاه شود، ابراز داشت: نباید اجازه دهیم عده‌ای ثروتمند باغات میوه را خریداری کنند و قیمت‌ها را در دست بگیرند.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به اینکه در انتخابات آینده باید جوانی انقلابی، دلسوز مردم و دشمن شناس به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، ادامه داد: باید دولتی سرکار آید که دلش برای انقلاب بسوزد. مذاکره و صلح با استکبار تا مادامی که ما ضعیف هستیم نتیجه‌ای جز بردگی ندارد، حتی با سرکار آمدن دموکرات‌ها هم شرایط بهتر نشد و از این رو هرگز نباید به دشمن اعتماد کنیم.

حمایت از فلسطین نقطه عطف دیدار پاپ و آیت‌الله سیستانی بود

مهر نوشت: حجت‌الاسلام عباس امینی ظهر آدینه در خطبه‌های مجازی نماز جمعه این هفته شاهرود به میزبانی دفتر خود، با اشاره به عقب نشینی طلبکاران اروپا در قطع‌نامه شورای حکام با توجه به مصوبه قوی مجلس، تاکید کرد: همواره در طول ۴۰ سال اخیر اروپا و آمریکا را در یک جبهه دیده‌ایم و برای ما بازی‌های اروپا مانند آمریکا نتیجه‌ای ندارد و می‌بایست کار خودمان را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه ملاقات پاپ با آیت الله العظمی سیستانی بازتاب بسیاری در دنیای مسیحیت و اسلام داشت، گفت: پاپ به عنوان دیدار از مراکز مسیحیت و مکان مقدس مسیحیان آمده بود اما در باطن ملاقات با آیت الله العظمی سیستانی برای تشکر از ایشان در راستای دفاع از مسیحیان و ایزدی‌های عراق محسوب می‌شد همچنین وحدت و الفت بین ادیان بشری محور اصلی این دیدار بود.

امام جمعه شاهرود، افزود: یکی از موضوعات مهمی که آیت الله العظمی سیستانی در دیدار با پاپ بیان کردند، مخالفت با هرگونه محاصره از جمله ملت مظلوم فلسطین بود که امیدواریم پاپ این پیام را اخذ و به مدعیان مسیحیت و یهود این مطلب رسانده شود که ملت مظلوم فلسطین هم حق دارند.

امینی در دیگر بخش سخنان خود، افزود: بزرگترین حمله موشکی انصار الله و ملت یمن به عربستان را در هفته گذشته شاهد بودیم که پیام بازدارندگی بسیار مهمی داشت امروز عربستان از آمریکا ناامید شده و به ترکیه پناهنده شده است و این نشان از ضعف سعودی دارد که با سیاست‌های غلط هم خودش و هم کشور یمن را دچار مشکلات کرده است.

وی سومین بخش سخنان خود را به شرایط جامعه اختصاص داد و با بیان اینکه معیشت مردم و گرانی‌ها بارها توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید شده است، بیان کرد: اگر مسئولان در زمینه نظارت بر تأمین و توزیع و کسبه نیز رعایت مسائل را داشته باشند، از این دوران گذار عبور خواهیم کرد لذا می‌بایست همه نسبت به هم انصاف داشته باشیم تا رحمت خدا را متوجه خود کنیم.

امام جمعه شاهرود به ثبت نام داوطلبان برای انتخابات شورای اسلامی شهرها و روستاهای شهرستان شاهرود نیز اشاره کرد و بیان داشت: افرادی که ثبت‌نام می‌کنند می‌بایست توانمندی خدمت رسانی را داشته باشند و مردم نیز می‌بایست کسانی که دلسوزی نسبت به شهر و دیارشان دارند را برگزینند.

حفاظت از منایع طبیعی بر هر انسان مسلمانی واجب است

ایرنا نوشت: ماموستا فایق رستمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته سنندج، اظهار داشت: قطع کردن یک درخت به مثابه بریدن سر یک موجود زنده است، چراکه وجود جنگل و منابع طبیعی، فواید بسیار زیادی برای تمام موجودات از جمله انسان دارد.

وی از آتش‌زدن و بی‌توجهی به درخت، جنگل و منابع طبیعی انتقاد کرد و افزود: طبق فرموده پیامبر(ص) حتی اگر روز قیامت رسید و نهالی در دست داشتیم، باید بدون فوت زمان، اقدام به کاشت آن نهال کنیم و این نشان از اهمیت درخت و جنگل در آموزه‌های دینی دارد.

خطیب جمعه سنندج در بخش دیگری از خطبه‌ها ضمن تبریک معراج پیامبر(ص) به روایت اهل سنت و عید مبعث به روایت اهل تشیع، اضافه کرد: شخصیت حضرت محمد(ص) چه در زمان حیات و چه اکنون، برای همه مسلمانان و حتی جهانیان سراسر خیر و برکت بوده و هست و باید پیروانی راستین برای آن انسان والا باشیم.

ماموستا رستمی با بیان اینکه خداوند در قرآن به بلند آوازه کردن نام پیامبر(ص) در جهان وعده داده است، یادآور شد: امروز میلیون‌ها نفر در جهان، مسلمان هستند و به پیروی از حضرت محمد(ص) افتخار می‌کنند و این تحقق همان وعده‌ای است که خداوند به پیامبر داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آزادی ۲۶ زندانی جرائم غیرعمد در روز گذشته در استان و خداپسندانه بودن آن اشاره کرد و گفت: امیدواریم به همت مسوولان قضایی کشور، دیگر چیزی به نام زندان باقی نماند، هر چند زندان مرکز تربیت، اخلاق و دانشگاهی برای اصلاح انسان مجرم است.

امام جمعه سنندج اشاره‌ای نیز به چهارشنبه آخر سال و عید نوروز داشت و افزود: از خانواده‌ها به ویژه جوانان می‌خواهیم که سلامت خود و جامعه را مهمتر از هر چیزی بدانند و در شرایط کنونی که گرفتار کرونا هستیم، بر مشکلات مردم اضافه نکنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.