ایران و عربستان به صلح فکر می‌کنند؟

 در شرایطی که مقامات ایرانی به طور تلویحی صحت مذاکرات با عربستان سعودی را که گفته می شود به ابتکار نخست وزیر عراق در بغداد برگزار شده تایید کرده اند، خبرگزاری رویترز به نقل از چند منبع و مقام خاورمیانه گزارش کرده که دور دوم مذاکرات ایران و عربستان در روزهای آینده برگزار خواهد شد. به گفته این منابع، این مذاکرات تا پایان ماه جاری میلادی (آوریل) برپا می‌شود اما تاریخ دقیق آن هنوز روشن نشده است.

این که کدام یک از طرفین نسبت به ادامه این گفت وگوها مشتاق ترند و آیا این مذاکرات منجر به تغییر در سیاست منطقه ای طرفین می شود از جمله مسائلی است که ذهن ناظران را به خود مشغول داشته است. به همین بهانه دیوید گاردنر، تحلیل گر فایننشال تایمز با انتشار یادداشتی با عنوان «حتی عربستان سعودی و ایران نیز ممکن است اکنون در فکر صلح باشند» به تحلیل این مسئله پرداخته است.

منطقه ای در شرف انفجار

حضور محتاطانه جو بایدن در کاخ سفید، که جایگزین دونالد ترامپِ  آتش افروز ژئوپلیتیک شد، ممکن است اثری آرام‌بخش بر خاورمیانه داشته باشد، جایی که قابل انفجارترین منطقه در جهان است و مامن «جنگ‌های بی پایان» برای ایالات متحده برشمرده می‌شود.

هیئتی آمریکایی به سرپرستی رابرت مالی، نماینده ویژه در امور ایران، در تلاش است تا توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ را احیا کند، توافقی که ترامپ در سال ۲۰۱۸ به طور یک جانبه از آن خارج شد. گفتگوهای غیر مستقیم در وین امیدهایی را نسبت به توافقی موقت را برانگیخته‌اند.

مشروح این گزارش را در اقتصاد نیوز با تیتر «استراتژی جایگزین محمد بن سلمان در قبال ایران» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.