این کاندیدای اصولگرا مذاکره با غرب را جایز نمی‌داند

حسین انصاری‌راد می‌گوید: ملت ما طالب مذاکره است. مردم طالب ارتباط با همه جهان و مذاکره هستند. کسی که این محدودیت‌ها را در ذهن دارد، در تراز رفع مطالبات بر حق ملت قرار ندارد.

بخش هایی از گفتگو با حسین انصاری‌راد فعال سیاسی اصلاح‌طلب را بخوانید؛

 دبیرکل حزب موتلفه برای انتخابات اعلام نامزدی کردند. ایشان مدتی پیش برای کهولت ســــن بـــه بهزاد نبوی خرده گرفته بودند. از نگاه شــما فردی با سن ایشان توان اداره کشور در جایگاه ریاست جمهوری را دارد؟

رئیس جمهور آمـــریکا کـــه تاکنون بزرگترین قدرت نظامی و اقتصادی جهان بوده، شخصی با حدود ۸۰ سال سن و مشغول انجام وظایف است. پیش از او نیز آقای ترامپ بود که حدود ۷۰ سال سن داشت. شعار جوان‌گرایی به معنایی که در ادبیات سیاسی ما مطرح شده وجود ندارد. اینگونه نیست که به دلیل سن آقای بادامچیان است که او نباید جلو بیاید. افرادی مانند آقای بهزاد نبوی نیز نباید بازنشسته شوند. این سخنان درست نیست. جوانان باید کار داشته باشند اما مسائل سیاسی و اداره یک کشور به تجربه و اندوخته‌های علمی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی احتیاج دارد. اگر انتخابات رقابتی باشد، یک جوان نیز خود را به معرض رای گذاشته، تجربیات خود را بازگو می‌کند، نظریات خود درباره مسائل مختلف را بیان می‌کند و مشخص می‌شود که تا چه حد توانایی انجام کار دارد. مسأله اصلی توانایی علمی و تجربی در زمینه مسئولیت‌هاست اما سن چندان ملاک نیست، مگر وضعیت به گونه‌ای باشد که فرد توانایی کار کردن نداشته باشد، در غیر این صورت چنین شرطی در دنیای دموکراسی وجود ندارد.  

 به چــند معیار برای نامزد انتخاباتی اشاره کــــردید، گذشته از سن آقای بادامچیان، ایشان ســـایر معیارها را در اختیار دارند؟

حزب موتلفه اسلامی از سال‌های مجلس ششم که با بعضی از بزرگان آن در ارتباط بودیم، سیاست مقبولی برای ملت نداشتند. نمی‌خواهم بگویم آقای بادامچیان نامزد بشود یا خیر، نامزد بشود و هیچ مشکلی نیز وجود ندارد اما حزب موتلفه در کل نمره مثبت و قابل قبولی ندارد. این حزب با حساب مطالبات، خواسته‌ها و مشکلات مردم مورد قبول نیست. ۲ مسأله اساسی در کشور وجود دارد که اگر رفع نشود، هیچ مسأله‌ای رفع نمی‌شود. اول انتخابات رقابتی به معنای حقیقی کلمه و دیگری سیاست خارجی ارتباط صلح‌آمیز با جهان است. جدا از رژیم صهیونیستی، رئیس جهمور باید بتواند با جهان ارتباط برقرار کند. کسی که صحبت کردن با مجامع بین‌المللی را از اساس جایز نمی‌داند، که تا جایی که خبر داریم، حزب موتلفه چنین دیدگاهی دارد و صحبت با آمریکا را جایز نمی‌داند، نمی‌تواند رئیس جمهور باشد. رئیس جمهور حداقل باید معتقد به همین قانون اساسی موجود باشد. این قانون اساسی مشکلاتی دارد که باید رفع شود و رئیس جمهور آینده باید قانون اساسی را اصلاح کند.

 یعنی فـــکر می‌کنید حزب موتلفه و آقای بادامچیان اعتقادی به قانون اساسی ندارند؟

چنین ادعایی نمی‌کنم اما نوع عمل آنان نشان می‌دهد که مذاکره با آمریکا را صحیح نمی‌دانند یا از اصول‌گرایانی هستند که معمولا مذاکره با غرب و خصوصا آمریکا را جایز نمی‌دانند. بنابراین نمره مثبتی برای موتلفه در نظر نمی‌گیرم، زیرا ملت ما طالب مذاکره است. مردم طالب ارتباط با همه جهان و مذاکره هستند. کسی که این محدودیت‌ها را در ذهن دارد، در تراز رفع مطالبات بر حق ملت قرار ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.