تروئیکای اروپایی: مذاکرات وین پیشرفت کرده اما..

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌های انگلیس، فرانسه و المان روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در وین بیان کردند: ما از گفت‌وگوهای سازنده‌ای که در وین صورت گرفته و از مشارکت مثبت تمام طرف‌ها استقبال می‌کنیم. پیشرفت‌هایی صورت گرفته اما هنوز راه درازی درپیش است.

آنها همچنین خاطر نشان کردند که تمام طرف‌ها را تشویق می‌کنند تا از فرصت دیپلماتیک پیش‌رو استفاده کنند.

دیپلمات‌های یادشده بدون اشاره مستقیم به حادثه خرابکاری تروریستی علیه تاسیسات حساس هسته‌ای ایران، هرگونه اقدامات تنش‌زایی را که روند مذاکرات برجام را به خطر اندازد محکوم کردند.

هجدهمین سلسله نشست‌های کمیسیون مشترک برجام از ۱۳ فروردین گذشته با هدف فعال کردن برجام و بررسی احتمال بازگشت آمریکا به این توافق آغاز شده است. دور پنجم این نشست، دیروز در گراندهتل وین برگزار شد و روسای هیات های مذاکره کننده به بحث و بررسی در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوهای فنی و پیش‌نویس های اولیه متون و نحوه تداوم گفت‌وگوها پرداختند.

آن‌ها توافق کردند علاوه بر دو گروه کارشناسی فعلی (در حوزه لغو تحریم ها و هسته ای) هفته آینده یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام  ایجاد شود.

براساس برنامه اعلام شده، هیات ها پس از مشورت در پایتخت های متبوع خود، هفته آینده ضمن از سر گیری نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت و گوهای فنی و کارشناسی را دنبال خواهند کرد.

جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید همه طرف‌ها کاملا مصمم هستند تا برای احیای برجام به یک راه حل دست یابند.

بورل این مطلب را در یک رشته توییت درباره آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای ایران در وین اعلام کرد و افزود: دو هفته گذشته پیشرفت مهمی در وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران حاصل شد. کار ساده‌ای نیست اما همه هیئت‌ها سخت کار کردند و مصمم به یافتن راه حل هستند.

وی با اشاره به اینکه دیپلماسی بهترین راه برای کسب اطمینان در خصوص بازگشت آمریکا به توافق است، تاکید کرد همه طرفین باید در این زمینه انعطاف پذیری داشته باشند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان کرد که در کسوت هماهنگ کننده آماده است کار خود را دو برابر کند و با همه طرف‌ها از جمله ایالات متحده آمریکا در این زمینه گفتگو و همکاری کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.