پاسخ رییس سازمان غذا و دارو به شایعه محموله قاچاق واکسن فایزر در کشور

رییس سازمان غذا و دارو در خصوص شایعه وجود محموله قاچاق فایزر گفت: زنجیره سرد واکسن فایزر، دمای منفی شصت تا هفتاد درجه سانتیگراد است و به این دلیل، امکان جابجایی آن بین کشورها وجود ندارد. با فرض محال، اگر واکسن کنونی، فایزر باشد، در جابجایی قطعا اثربخشی خود را از دست داده است.

دکتر محمد رضا شانه ساز تصریح کرد: با توجه به محدودیت منابع تولید، بین کشورهای متحد نیز چالش وجود دارد و با وجود پیش‌پرداخت مبالغ تامین واکسن، همچنان سهمیه ها تامین نشده‌اند.

رییس سازمان غذا و دارو به مزایای سامانه تیتک و امکان برچسب گذاری اشاره کرد و گفت: همه محموله های واکسن که وارد کشور می شوند با برچسب گذاری کد خاصی روی آن الصاق می شود و در هنگام تزریق با کد ملی فرد، در سامانه تیتک تطبیق داده می شود که مثلا چه کسی، کدام ویال واکسن از کدام کشور را دریافت کرده است.

وی تاکید کرد: سازمان جهانی بهداشت به تمامی نظام های سلامت و سازمان های غذا و داروی دنیا اعلام کرده که به دلیل محدودیت های تولید واکسن، موارد تقلبی واکسن به شدت زیاد شده است. زیرا، تقاضای دریافت و تلقیح واکسن افزایش یافته و تولید به میزانی که پاسخگوی نیازهای فوری همه مردم دنیا باشد، موجود نیست. به عبارت دیگر، در حال حاضر تقاضا بیشتر از عرضه است و این مسئله، بازاری را برای افراد سودجو فراهم کرده که واکسن های تقلبی را به عنوان واکسن اصلی با قیمت های بالا عرضه کنند. 

شانه ساز افزود: خوشبختانه واکسن تقلبی در کشور ما وجود ندارد، تاکنون گزارشی در این خصوص از معاونت های غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی و ستاد مبارزه با قاچاق در این زمینه نداشته ایم. با این وجود، اگر در فضای مجازی به فردی پیشنهاد واکسن داده شد، اعتماد نکنند، احتمال قاچاق و تقلبی بودن آن، قطع به یقین بوده و از اصالت برخوردار نیست.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات فرد و نوع واکسن دریافتی در سامانه های مختلف معاونت بهداشت از جمله سیب و غیره و نیز تیتک سازمان غذا و دارو ثبت می شود، گفت: این مسئله در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مورد تاکید قرار گرفته که تمامی کالاهای سلامت محور از جمله دارو و واکسن باید در سامانه تیتک ثبت شوند. بنابراین، واکسن کرونا به دلیل اولویت، از ابتدای شروع واکسیناسیون در کشور، ثبت شده است. لینکی بین سامانه های سیب، تیتک و غیره برقرار شده و پیشخوان(داشبرد) اطلاعات افراد از طریق کد ملی و نوع واکسن دریافتی شان قابل پیگیری است.

رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه از ۲ میلیون دوز واکسن ورودی به کشور، همگی باید ثبت در سامانه تیتک شوند، افزود: واکسن های وارداتی که از طریق معاونت های بهداشتی دانشگاه ها تلقیح می شود، با اطمینان خاطر تزریق شوند. ولیکن در مواردی خارج از این مسیر، قطعا تقلبی است. با توجه به اینکه، واکسن جزو کالاهای سلامت محور است، علاوه بر ضرر و زیان مالی، سلامت افراد مصرف کننده نیز به مخاطره خواهد افتاد.

وی در خصوص ورود شرکت های خصوصی به خریداری و واردات واکسن گفت: این شرکت ها، خارج از حوزه نظارتی سازمان غذا و دارو، واکسن را وارد و عرضه نمی کنند. شرکت هایی که برای واردات واکسن اعلام آمادگی کردند، تمام اسناد خود را در اختیار سازمان قرار داده اند، اما هنوز هیچ واکسنی توسط بخش خصوصی و خارج از سیستم ثبت تیتک و برچسب گذاری اصالت کالا، وارد کشور نشده است.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، شانه ساز در پایان تاکید کرد: اگر شرکت های خصوصی هم در واردات واکسن کرونا بتوانند به مجموعه وزارت بهداشت کمک کنند، تمامی محموله باید در سامانه تیتک ثبت شود و هر فردی در جمهوری اسلامی ایران واکسن دریافت کند، باید اطلاعات فردی و مشخصات واکسن در سامانه های وزارت بهداشت و از جمله تیتک ثبت شود تا قابلیت رصد داشته باشد. تا آنجا که سامانه تیتک با مجوزهای دریافتی اداره کل داروی سازمان غذا و دارو ارتباط دارد در صورت عدم تایید اداره دارو، واکسن قابلیت تلقیح نخواهد داشت. بنابراین، با ثبت در سامانه تیتک، عملا احتمال قاچاق و تقلبی بودن به حدود صفر می رسد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.