زالی: محدودیت ها باید در هفته آینده ادامه پیدا کند

علیرضا زالی در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان تهران گفت : ما کماکان در تهران در همه شاخص ها از جمله مراجعین سرپایی، مبتلایان علامت دار و میزان بستری و بستری تخت های ویژه و فوتی ها شاهد روند صعودی هستیم. بر همین اساس پیش بینی می شود رسیدن به سیر نزولی به این سرعت اتفاق نخواهد افتاد.

وی افزود: بالا رفتن سطح سرایت در بین خانواده ها باعث شده که صحبت از کاهش آمار در حال حاضر خیلی زود باشد. در پیک چهارم مراجعه بیماران سرپایی به بیمارستانها با وجود فعال شدن مطب ها بیشتر شده است. بیماران بدحال تر آمارشان رو به تغییر است و مراجعان سرپایی بیشتر به بیمارستان ها مراجعه می کنند که باید این موضوع مد نظر قرار داده شود.

وی ادامه داد: واکسیناسیون به سرعت در حال پیگیری است تا برای کادر درمان این کار با هدف حفظ نیروها با توجه به فرسایشی بودن فرایند، انجام شود که از اهمیت بسزایی برخوردار است . خوشبختانه با واکسیناسیون گروه های نخست اعتماد به نفس آنها افزایش پیدا کرده که موجب بالا رفتن عملکرد آنها شده است.

وی تاکید کرد: یکی از دغدغه های موجود ما این بود که اگر همکاران گروه پزشکی ما واکسینه نشوند به دلیل خطر ابتلا کمتر در معرض ارائه خدمات قرار می گیرند.

فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونای استان تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اقدامات موثر انجام شده گفت: استفاده از درمان ضد ویروسی که استان تهران در آن پیشرو است، قطعا مراجعین سرپایی را کاهش می دهد در این امر رسانه ها باید مردم را تشویق کنند که داروی ضد ویروسی را از طریق مراکز جامع سلامت دریافت کنند.

وی افزود: البته در مسیر کار مشکلاتی وجود دارد همچون درآمد بیمارستان ها که با ایجاد ظرفیت های جدید کاهش پیدا کرده و بیمارستان ها با چالش مواجه شدند. لذا می طلبد که حمایت های دولتی از آنها محقق شود. از سوی دیگر کمبود جدی نیروی انسانی چالش دیگر است که با توجه به این که فرایند استخدام به کندی و با تاخیر پیش می رود باید به بیمارستان ها این فرصت داده شود که از نیروهای موقت استفاده کنند.

وی ادامه داد: در خیز چهارم نیاز به اکسیژن خیلی بیشتر از خیز سوم است لذا نیازمند دستگاههای اکسیژن ساز هستیم. همچنین از دستگاههای اکسیژن ساز خانگی باید برای درمان بیماران در خانه ها بهره بگیریم که با توجه به هزینه زیاد آنها باید این موضوع مورد حمایت قرار گیرد.

زالی تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل زیر ساخت برق بیمارستان ها با مشکلاتی مواجه هستیم که باید در ارتباط با تامین برق آنها چاره اندیشی شود بار زیادی که اکسیژن سازهای جدید به برق بیمارستان ها وارد می کند مشکلاتی را به وجود می آورد.

وی در خصوص توقف فعالیت مشاغل گروه های دو و سه و چهار گفت: شهر علی رغم همکاری شایسته مشاغل که بسیاری از آنها تعطیل کردند با فقدان یک نظام حمایت از مشاغل مواجه است. بسیاری از مشاغل نگران اجاره و پرداخت مالیات هستند که می طلبد بسته شفاف حمایتی در نظر گرفته شود. بی تردید فشار به مشاغل در صورت نبود حمایت ها ما را با مشکلاتی مواجه می کند . لذا دولت حداقل برای فشار مضاعف این دو هفته باید راهکار مناسبی را بیاندیشد.

زالی گفت: بی تردید شرایط محدودیت ها باید در هفته آینده ادامه پیدا کند. در حال حاضر در برخی از روزها بیش از 600 یا 700 هزار نفر از مترو استفاده می کنند. بی تردید محدودیت ها باید ریتم شهر را تغییر دهد. باید از فرصت ماه رمضان که باعث می شود در تهران فعالیت های خدماتی و تجاری ریتم آرام تری داشته باشد با تدابیر لازم در جهت کنترل بیماری بهره بگیریم.

وی همچنین درباره سهمیه واکسیناسیون در تهران نیز تاکید کرد: باید سهمیه واکسیناسیون تهران؛ بر اساس جمعیت و وجود گروه های پرخطر بیشتر در نظر گرفته شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.