مقام سابق کاخ سفید: به زودی تحریم‌های مورد اشاره برجام لغو خواهند شد

فرانک هیپل (Frank N von hippel) دستیار پیشین امنیت ملی در دفتر علم و فناوری کاخ سفید (۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵) و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون است. وی به صورت تخصصی در حوزه سلاح هسته‌ای و پیمان منع اشاعه هسته‌ای و جنگ تحقیق و بررسی کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد افزایش تنش‌ها در منطقه و نشست وین بیان کرده است

اخبار رسیده از نشست وین خوب است/ بایدن مایل به لغو همه تحریم‌ها نیست

فرانک هیپل در ابتدا در مورد نشست وین گفت: بیانیه‌های منتشر شده از نشست نشان می‌دهد که هر دو طرف در حال حاضر خوب و خوش‌بین هستند. با این وجود به نظر می‌رسد که دولت بایدن در حال حاضر مایل به تأمین خواسته ایران مبنی بر لغو کلیه تحریم‌های دولت ترامپ در ازای بازگشت ایران به برجام نیست.

امیدوارم نشست وین به احیای برجام منجر شود

وی هم چنین اضافه کرد: خیلی امیدوارم نشست وین به احیای برجام منجر شود، چراکه اگر بحران فعلی پیرامون توافق ادامه یابد - به طور بالقوه می‌تواند به جنگ منجر شود که برای همه فاجعه بار خواهد بود.

تحریم‌هایی که در برجام ذکر شده، لغو خواهند شد

این استاد دانشگاه هم چنین اضافه کرد: مطمئناً تحریم‌هایی که در برجام پوشش داده می‌شدند، لغو می‌شوند. به نظر می‌رسد موضوع چالش‌برانگیز برخی از تحریم‌هایی است که دولت ترامپ اضافه کرده و مربوط به سایر اقداماتی است که ادعا می‌شود مربوط به نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم و ​​غیره است. برخی از این ادعاها ساختگی است تا احیای برجام برای بایدن را دشوارتر کند.

هیپل گفت: دولت نگران اتهامات سیاسی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های ضد ایران در کنگره است. همچنین، به نظر می‌رسد دولت بایدن برخی تحریم‌ها را برای تشویق ایران به گفت‌وگو در مورد سایر موضوعات حفظ کند: موضوعاتی مانند موشک‌های بالستیک ، سوریه ، حزب الله و ...

ایران منتقد فروش اسلحه توسط آمریکا به کشورهای منطقه است

وی در ادامه خاطرنشان کرد: من می‌دانم که ایران شکایات خاص خود را دارد که می‌تواند شامل فروش نامحدود اسلحه از سوی آمریکا به همسایگان ایران باشد. به عنوان مثال، این استدلال را می‌فهمم که موشک‌های بالستیک ایران با برد دو هزار کیلومتر یا کمتر، برای متعادل کردن فضایی است که در آن بمب افکن‌های ایالات متحده به دشمنان ایران در منطقه فروخته شده است.

در اکوایران ببینید:تعلیق یا لغو یکجای تحریم‌ ها ؟

همه اعضای برجام خواهان احیای توافق هستند

این مقام سابق کاخ سفید در ادامه خاطرنشان کرد: من امیدوارم که ایران مایل به پذیرش لغو برخی از تحریم‌های ایالات متحده باشد اما نه همه تحریم‌ها - مثلاً تحریم‌های اقتصادی - و پس از اجرای مجدد برجام، از گفت‌وگو با ایالات متحده درباره مسائل دیگر نگران نباشد.

وی ادامه داد: من معتقدم که همه اعضای برجام از جمله ایالات متحده، خواهان احیای توافق هستند. برجام به نفع اقتصاد ایران است. اعتقاد من این است که رهبری ایران سلاح هسته‌ای نمی‌خواهد اما آنها هم اهرم‌هایی برای برنامه غنی‌سازی اورانیوم ارائه می‌دهتد. این اهرم همچنان ادامه خواهد داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.