آخرین دستورالعمل برای ورود مسافران به ایران ابلاغ شد

در پی گسترش شیوع ویروس کرونا در جهان به ویژه ویروس جهش یافته انگلیسی، دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی ویژه‌ای از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا در نظر گرفته شده است که همه کشورهای خارجی در سه دسته‌بندی خاص تعریف شدند و مسافران برای ورود به ایران از هر کدام از آن‌های باید شرایط خاصی داشته باشند و پروتکل‌هایی برایشان در نظر گرفته شده است.

البته با توجه به میزان و وضعیت شیوع کرونا در کشورهای مختلف، فهرست به روزرسانی شده و با تغییراتی (ممنوعیت یا محدودیت) برای ورود مسافران از این مقاصد به کشور مواجه می‌شود که در آخرین این تغییرات  انگلستان از فهرست کشورهای ممنوعه خارج شده و فرانسه جای آن را گرفت.  

بر اساس آخرین دستورالعمل ابلاغ شده برای مراقبت‌های بهداشتی در مبادی مرزی هوایی، دریایی و جاده‌ای کشورهای فرانسه، بوتسوانی، برزیل، جمهوری چک، عراق، استوانی، ایرلند، لسوتو، مالاوی، موزامبیک، اسلواکی، آفریقای جنوبی و زامبیا در ردیف کشورهای با شرایط ویژه (دارای واریانت انگلیسی) قرار گرفته‌اند و مسافرانی که دو هفته قبل از موعد سفر در این کشورها مستقر بوده‌اند با ممنوعیت پذیرش به صورت مستقیم و غیر مستقیم به ایران مواجه شده‌اند. البته این ممنوعیت شامل دیپلمات‌ها و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی نمی‌شود.

در دسته بندی دیگر نام کشورهای آلبانی، آندورا، بحرین، بولیوی، بوسنی و هرزگوین، کلمبیا، مصر، استونی، اکوادور، مجارستان، اردن، کوزوو، لتونی، لبنان، مالت، مولداوی، مونتگرو، مقدونیه شمالی، فلسطین، سنت‌لوسیا، صربستان، سیشل، اسلونی، سوئد، سوریه، تانزانیا، امارات متحده عربی نیز در فهرست کشورهای پرخطر با بروز بالای بیماری قرار دارند که برای ورودشان به ایران شرایط و پروتکل‌های خاصی در نظر گرفته شده است.

بر اساس شرایط اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا مسافران این کشورها برای ورود به ایران باید تست PCR منفی با اعتبار ۹۶ ساعته در مبداء را ارائه دهند و مسافران بالای هشت سال نیز پس از ورود به کشور باید دوباره تست بدهند که البته هزینه این تست از آن‌ها دریافت شده و در صورت لزوم و اعلام از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا برای قرنطینه، هزینه آن را نیز مسافر باید پرداخت کند.

مسافران بالای هشت سال از  سایر کشورها نیز که در این دو فهرست جای نگرفته‌اند در دسته‌بندی سوم قرار دارند و می‌توانند با ارائه تست PCR منفی با اعتبار ۹۶ ساعته در مبداء و انجام مراقبت‌های سندرومیک در مبادی هوایی، جاده‌ای و دریایی به کشور وارد شوند. همچنین در صورت مشاهده علائم از آن‌ها تست مجدد گرفته خواهد شد.

البته نکته دیگری که در این دستورالعمل مورد تاکید قرار گرفته است اینکه مسافران برای ورود به ایران از طریق مرزهای زمینی ملزم به ارائه تست PCR هستند و غربالگری‌های عمومی مورد نیاز نیز برای آن‌ها انجام خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.