اعتراض قاطعانه مسکو به اخراج دیپلماتش از اوکراین

اسپوتنیک گزارش داد، وزارت خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد مسکو حق اخراج یک دیپلمات اوکراینی را در واکنش به اقدام اخیر کی‌یف در عنصر نامطلوب خواندن یکی از کارکنان سفارت روسیه محفوظ می‌دارد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: وزارت خارجه روسیه اعتراض قاطعانه خود را به این اقدام غیردوستانه جدیدِ طرف اوکراینی اعلام می‌کند. اتهامات علیه دیپلمات روس بی‌اساس است. او هیچ کاری خارج از وظیفه دیپلماتیک خود انجام نداده است.

مسکو ادعای کی‌یف را که این اقدام پاسخی متناسب در واکنش به عنصر نامطلوب خواندن کنسول اوکراین  در سن‌پترزبورگ بوده، کاملاً غیرقابل قبول خواند.

طبق اعلام وزارت خارجه روسیه، به کنسول اوکراین بعد از آن که مشخص شد او در تلاش برای به دست آوردن داده‌های محرمانه از پایگاه‌های داده آژانس‌های مجری قانون و سازمان امنیت فدرال روسیه به منظور کمک به کی‌یف برای سرکوب سیاسی اوکراینی‌های دارای شهروندی روسیه بوده، توصیه شد خاک روسیه را ترک کند.

این وزارتخانه در پایان این بیانیه اعلام کرد: با در نظر گرفتن همه شرایط، وزارت خارجه روسیه نمی‌تواند اخراج دیپلمات روس از اوکراین را اقدامی متناسب بداند و حق اقدامات متقابل علیه یک دیپلمات سفارت اوکراین را برای خود محفوظ می‌داند.

پیشتر وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که کاردار اوکراین در مسکو را احضار کرده و او را از تصمیم خود درباره کنسول اوکراین در شهر سن‌پترزبورگ با خبر کرده است. 

سازمان امنیت داخلی روسیه روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «روز ۱۶ آوریل (جمعه) سازمان امنیت فدرال روسیه، "الکساندر سوسونیوک" دیپلمات و کنسول اوکراین را حین دریافت داده‌های محرمانه از پایگاه‌های داده آژانس‌های مجری قانون و سازمان امنیت فدرال روسیه، دستگیر کردند. چنین فعالیت‌هایی با جایگاه کارکنان دیپلماتیک در تضاد است و به وضوح نشان‌دهنده ماهیت خصومت‌آمیز [این اقدامات] علیه فدراسیون روسیه محسوب می‌شود».

سازمان امنیت داخلی روسیه در ادامه متذکر شد با این مقام اوکراینی مطابق قوانین بین‌المللی برخورد خواهد شد. طبق قوانین بین‌المللی، مقامات کنسولی نیز همانند دیپلمات‌ها از مصونیت برخوردار هستند اما در صورت انجام اقدامات مغایر با وظایف، کشور میزبان می‌تواند فرد خاطی را اخراج کند.

طی هفته‌های اخیر، تنش میان روسیه و اوکراین به شدت بالا گرفته است. اوکراینی‌ها روسیه را به استقرار نیروهای نظامی در اطراف مرزهای مشترک متهم کرده و مدعی هستند جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه به صورت سیستماتیک، آتش‌بس در شرق اوکراین را نقض می‌کنند.

این در حالی است که منابع خبری گزارش داده‌اند یک فروند هواپیمای «سی -۱۳۰» نیروی هوایی آمریکا اخیرا در یک پایگاه هوایی در «کی‌یف» فرود آمده است. گفته می‌شود که این هواپیما تجهیزات و پرسنل نظامی برای کمک به ارتش اوکراین به همراه داشته است.

علاوه بر این اوکراین چندی پیش کمک‌ نظامی چند صد میلیون دلاری از آمریکا شامل خودروهای زرهی، پهپاد و موشک‌های ضد تانک دریافت کرده و مشغول انباشت آنها در نزدیکی مرز روسیه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.