حریرچی: ناقضان قرنطینه مانند تروریست انتحاری هستند

معاون کل وزیر بهداشت گفت: روز گذشته ۴۲ هزار و ۵۹۸ نفر از هم‌وطنانی که در کشور تست مثبت کرونا بوده‌اند، از اصول قرنطینه تخطی کرده و قرنطینه را نقض کرده‌اند، نام این‌ها را می‌توان تروریست انتحاری نهاد، زیرا علاوه بر این‌که با عدم استراحت، جان خود را به خود خطر می‌اندازند، موجب انتقال این ویروس به سایر هم‌وطنان نیز می‌شوند.

ایرج حریرچی، معاون‌کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسهٔ ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین که عصر امروز در محل محوطهٔ استانداری قزوین برگزار شد، گفت: استان قزوین با توجه به خصوصیات جغرافیایی و تراکم جمعیتی و ترددهای آن، جزو استان‌هایی است که در این پیک به لحاظ تعداد بیماران از متوسط کشوری بالاتر است.

وی افزود: طبق گزارش‌های واصله، تصمیماتی که در سطح استان در رابطه با مقابله با این ویروس اتخاذ شده، مناسب بوده و قزوین جزو استان‌های موفق و نمونه است که با تعطیلی‌هایی که برای مشاغل مختلف در نظر گرفته، در کاهش زنجیرهٔ انتقال به موفقیت‌های قابل توجهی رسیده است.

این مسؤول در ادامه عنوان کرد: بهترین راه مقابله با بیماری کرونا که یکی از مهم‌ترین مشکلات جوامع بشری است، برگزیدن راه‌حل‌های جامع و همه‌نگر برای مقابله با این ویروس است؛ با توجه به این موضوع، بهترین راه مقابلهٔ موفقیت‌آمیز با این ویروس، تلاش در عدم ابتلا و قطع زنجیرهٔ انتقال ویروس از طریق قرنطینهٔ مبتلایان است، زیرا با توجه به جهش‌های مداوم این ویروس، حتی واکسیناسیون موفق هم راه مقابله با این ویروس نیست، بنابراین مسؤولین نیازمند کمک و همراهی مردم جهت مقابله با کرونا هستند، زیرا هیچ وزارت بهداشتی نمی‌تواند بدون کمک قوهٔ مجریه، قوهٔ قضائیه و قوهٔ مقننه در مقابله با این ویروس موفق باشد.

معاون‌کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: کم‌هزینه‌ترین و یکی از مؤثرترین راه‌های قطع زنجیرهٔ انتقال و مقابله با کرونا، قرنطینهٔ مبتلایان و اطرافیان آنان است که متأسفانه در این زمینه عملکرد مطلوبی در کشور نداشته‌ایم.

وی تأکید کرد: آمارها نشان می‌دهد روز گذشته 42 هزار و 598 نفر از هم‌وطنانی که در کشور تست مثبت کرونا بوده‌اند، از اصول قرنطینه تخطی کرده و قرنطینه را نقض کرده‌اند، نام این‌ها را می‌توان تروریست انتحاری نهاد، زیرا علاوه بر این‌که با عدم استراحت، جان خود را به خود خطر می‌اندازند، موجب انتقال این ویروس به سایر هم‌وطنان نیز می‌شوند که طبق مادهٔ 688 قانون مجازات اسلامی، تهدید سلامت مردم جرم بوده و مستحق مجازات است.

حریرچی اعلام کرد: متأسفانه در رابطه با بحث قرنطینه، در حوزه‌های فرهنگی و نظارتی دچار مشکلات عدیده‌ای هستیم، بنابراین لازم است یکی از اقدامات اصلی ما در شرایط فعلی ایزوله و قرنطینهٔ مبتلایان باشد، زیرا ابعاد موج چهارم کرونا از موج‌های دیگر شدیدتر بوده و ممکن است آمار مرگ و میر آن نسبت به پیک‌های دیگر بیشتر باشد.

این مسؤول اظهار کرد: کمک‌های مؤمنانه در سطح کشور باید هم‌چنان ادامه دار باشد و کمک‌های مؤمنانه به مبتلایان نیازمند بیش از سایر مردم باشد تا این عزیزان برای تأمین نیازهای اولیهٔ خود ناچار به نقض قرنطینه نباشند.

معاون‌کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: امروز تهیه و تأمین تست کرونا، واجب‌تر از هر پروژهٔ عمرانی غیرضروری در کشور است، زیرا انجام تست موجب شناسایی بیشتر مبتلایان و رعایت بیشتر پروتکل‌های فردی و اجتماعی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: میزان انجام تست‌های کرونا در کشور باید افزایش یابد، تست مطلوب و هدفمند این است که کمتر از 5 درصد آن‌ها مثبت باشد، زیرا زمانی که 10 یا 20 درصد تست‌ها مثبت می‌شوند به معنای این است که میزان تست‌ها کم است.

حریرچی در ادامه اظهار کرد: بزرگ‌ترین وظیفهٔ دینی، اجتماعی و ملی مسؤولین در حال حاضر مقابله با کرونا است و لازم است همهٔ دستگاه‌ها و نیز هم‌وطنان عزیز دست در دست هم تلاش کنیم با انسجام، هماهنگی و همدلی بتوانیم با این ویروس مقابله کنیم.

وی اعلام کرد: متأسفانه علی‌رغم تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ ها و نیز علی‌رغم تعطیلی بسیاری از صنوف، میزان تردد مردم در جامعه کاهش قابل ملاحظه‌ای نداشته است، برای مثال میزان ترددها در 6 ماه اخیر، تنها 4 الی 10 درصد کاهش یافته است، بنابراین لازم است به هر نحو ممکن ترددهای اجتماعی کاهش یابد، زیرا ویروس انگلیسی به گونه‌ای است که به‌صورت ناگهانی تشدید خواهد شد، بنابراین اگر مبتلایان از همان ابتدا شروع به استراحت کنند بسیار در روند درمان مؤثر خواهد بود.

این مسؤول ادامه داد: مراقبت و درمان در منزل که در استان قزوین به‌عنوان استان پایلوت اجرا شد و سایر استان‌ها نیز باید از آن الگوبرداری کنند، موفقیت‌های خوبی داشته است و باید گسترش داده شود؛ هر چقدر بیماران کمتر در بیمارستان‌ها بستری شوند بهتر است، البته بیمارستان‌ها با تمام قوا در خدمت بیماران هستند.

حریرچی عنوان کرد: از بیمارستان‌های خصوصی در کشور و هم‌چنین در استان قزوین گلایه داریم، زیرا مطابق ظرفیتی که دارند باید پای‌کار باشند و کماکان سهم تخت‌های خصوصی در رابطه با مبتلایان کرونایی پایین است و باید بالا برود، در این هنگام که زمان بروز سختی در جامعه است به داد مردم برسند و اکنون زمانی است که نباید به فکر کسب درآمد و درآمدزایی باشیم، بلکه باید به فکر این باشیم که از همهٔ ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا مشکلات موجود در حوزهٔ کرونا مرتفع شود.

وی بیان کرد: سرعت واکسیناسیون نیز یکی از عوامل بسیار مهم است که حتی به اندازهٔ چند ساعت نیز نباید آن را به تعویق بیندازیم و هر واکسنی را که مورد تأیید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است و اکنون در دسترس است، باید به اقشار در معرض خطر و ابتلا تزریق کنیم و شایعات و اغراق‌ها در این زمینه را نیز کنار بگذاریم.

حریرچی تصریح کرد: واکسن بر اساس جمعیت بالای 75 سال در استان‌ها، بیماران صعب‌العلاج ثبت شدهٔ استان‌ها و جمعیت بهداشت و درمان استان‌ها توزیع می‌شود، هر روز که واکسن زودتر تزریق شود زنجیرهٔ انتقال زودتر کاهش پیدا می‌کند.

این مسؤول در پایان گفت: پس از فاز نخست واکسیناسیون که گروه بهداشت و درمان و افرادی که در مراکز نگه‌داری سالمندان و جانبازان بودند، گروه دوم واکسیناسیون که در هفتهٔ اول و دوم اردیبهشت انجام می‌شود شامل گروه‌های سنی از بالاترین ردهٔ سنی و سپس افراد 15 الی 64 سالهٔ دارای بیماری زمینه‌ای است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.