تاکید روحانی بر حل نشدن مشکلات جامعه بدون مردم

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه بدون حضور فعال مردم در صحنه مشکلات جامعه حل و فصل نمی‌شود، گفت: اگر بخواهیم کشور و نظام حفظ کنیم و مردم را در مسیر سعادت و تعالی قرار دهیم، بدون کمک و یاری یکدیگر امکان پذیر نیست.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر روز دوشنبه در دیدار جمعی از خیرین افزود: در جامعه ای که ما زندگی می‌کنیم، هم محیط ما نیازمند به کمک است هم انسان‌ها نیاز به کمک هستند. نیازمندی‌ها البته یک مقدار متفاوت است بعضی‌ها نیازمندی‌های بیشتری دارند و برخی کمتر. اما در عین حال بدون حضور فعال مردم در صحنه حتما مشکلات حل و فصل نخواهد شد.

وی ادامه داد: این که ما فکر کنیم هر دولتی در هر جامعه‌ای و حتی در جوامع پیشرفته دولت قادر است همه مشکلات را حل کند و همه گره‌ها را باز کند و  شرایط و محیط مناسب را برای زندگی انسان‌ها فراهم کند این چنین نیست. بدون کمک و فعالیت و حضور مردم امکان پذیر نیست. 

رییس جمهوری اضافه کرد: چه ما که مسلمان هستیم و اعتقاد به خداوند و روز قیامت داریم و همه تاکیداتی که در زندگی همه پیامبران به ویژه پیامبر اسلام نسبت به دستگیری و یاری دیگران شده است و چه جامعه ایرانی که دارای یک تمدن کهن و بزرگی است ما اگر بخواهیم کشور و نظام حفظ کنیم و مردم را در مسیر سعادت و  تعالی قرار دهیم، بدون کمک و یاری یکدیگر امکان پذیر نیست.

اهم اظهارات او به نقل از ایرنا را در ادامه بخوانید: 

*{با اشاره به نقش احزاب سیاسی در ارتقای مردم‌سالاری در جامعه خاطرنشان } احزاب در مسیرآگاه سازی بیشتر مردم، در مسیر دموکراسی جامعه و آشنا کردن مردم به اهداف مهم کشور رسالت‌ها و وظایفی دارند اما کار سیاسی احزاب که جای خودش بسیار مهم است، نباید با فعالیت خیران و سمن‌ها و آنهایی که کاری ماورای حزب و گروه و جناح و مسائل سیاسی انجام می‌دهند،آمیخته شود.

*در مسائل سیاسی رقابت وجود دارد و فعالیت حزبی بدون رقابت امکانپذیر نیست؛  احزاب هر چند همه ممکن است قصد خیر داشته باشند اما برای تصاحب قدرت فعالیت می‌کنند اما بحث سمن‌ها و خیران، شرایط متفاوت است و رقابت‌ها طوری نیست که یکی بخواهد آن یکی را از صحنه بیرون کند و قدرت در اختیار او باشد.

*در موضوع سمن ها، هر چقدر تعداد سمن ها و خیران بیشتر باشد به نفع جامعه است و اگر تعداد کنونی آنها که چندهزارتاست، به چند ده هزار هم برسد ما ضرر نمی کنیم. در عین حال وجود هماهنگی بین سمن‌ها ضروری است زیرا گاهی وقت‌ها جایی تکرار نیاز نیست و گاهی تکرار بیشتر نیاز است.

* بسیار ارزشمند است که ما بتوانیم در سامانه‌هایی، همه سمن‌ها را جمع کنیم و آنها از همدیگر باخبر باشند و بدانند که دیگران چه کار می‌کنند و همدیگر را در کار خیر یاری و فعالیت‌ها را هماهنگ کنند.

*{ با تاکید بر حضور جوانان} در این کار خیر جمعی، حضور جوانان بسیار مهم است و نسل جوان پرانگیزه و پرنشاط ما لازم است حضور پررنگ‌تری داشته باشند. جوان‌های ما غیر از تحصیل و کار و اشتغال، اوقات فراغتشان را صرف کارهای خیر کنند تا این مسیر بتواند با قدرت ادامه پیدا کند.

 تلاش ما در دولت یازدهم و دوازدهم باز کردن راه فعالیت سمن‌ها بود

* بعضی ها فکر می‌کنند کار خیر مربوط به سنین بازنشستگی و زمانی است که باید به فکر قبر و قیامت و آخرت بود؛  انجام کار خیر و جامعه را در مسیر تعالی قرار دادن، رسالت و وظیفه انسانی و دینی همه ماست. در طول دولت یازدهم و دوازدهم تلاش ما این بود که سمن‌ها را تقویت کنیم و راه را برای فعالیت بیشتر آنها باز کنیم.

*{رییس جمهوری خواستار رفع مشکلات سمن ها و خیران شد} آمار و ارقام و تعداد، حکایت از این دارد که موفقیت‌هایی در این مسیر وجود داشته و تعداد به ما نشان می‌دهد که هم در بخش کار خیر و هم در بحث بهزیستی، کمک به افرادی که نیازمند توانمندسازی از لحاظ جسمی، ذهنی و خانوادگی هستند، فعالیت‌های خوبی در سطح کشور در حال انجام است.

 تعداد سمن‌ها نزدیک به ده هزار سمن رسیده است

* تعداد سمن ها خیلی بیشتر شده و از چهار و ۳۰۰ سمن به ۹ هزار و ۸۰۰ سمن و تشکل رسیده، تصریح کرد: فعالیت‌های سمن هم افزایش چشمگیری داشته و سیاست ما هم این بود که تا جایی که می‌توانیم کار را به خود خیران واگذار کنیم.

* من از همان آغاز در خود بهزیستی عنوان کرده‌ام که هر جایی که امکان بوده در اختیار خیرین و سمن‌ها قرار بدهیم چرا که آنها بهتر می‌توانند کار را انجام دهند. اگر شیرخوارگاهی در اختیار دولت و یا در اختیار مردم است، مردم بهتر می‌توانند در آن بخش کمک کنند یک بخشی از معلولین در اختیار دولت و یا در اختیار خیرین است، آنها بیشتر می‌توانند تلاش کنند.

*کار سمن، کار داوطلبانه است اما کار دولت کاری است که بر مبنای مقررات، وظیفه، حقوق و ساعت کار است. وقتی می‌گویم دولت یعنی‌آغاز کار ۸ صبح و تعطیلی ۴ بعد از ظهر، یعنی یک زمان و شرایط خاص برای فعالیت. اما وقتی می‌گوییم مردم، سمن یا تشکل‌های خیریه دیگر ساعت نمی‌شناسد، ۷ صبح، ۶ صبح، ۵ صبح، یا ساعت ۱۰ یا ۱۲ شب و ساعت نمی‌شناسد چرا که داوطلب هم هست و وقت باز دارد، خودش آمده و علاقه‌مند است. یعنی آمده که به جامعه نشاط بدهد اما خود او هم نشاط پیدا می‌کند.

*شما وقتی به کسی کمک می‌کنید و می‌بینید حال وی و زندگی وی بهتر شد، اول خودتان لذت می‌برید و این بهترین لذت معنوی است، خداوند ما را اینگونه خلق کرده است و از ما اینگونه خواسته است. یعنی خداوند از مردم می‌خواهد و در این رابطه‌ای که بین خالق و مخلوق وجود دارد، می‌گوید مغفرت و رحمت و پاداش خداوند جلوی روی شماست، و به سمت بهشتی که پهنای آن همه زمین و آسمان است، بشتابید.  

* خود روزه ماه رمضان هم برای همین تقواست، می‌گوید کسانی که کار نیک انجام دادند، دستگیر دیگران بودند و مردم را یاری کردند، در تمام حالات جزو برنامه آنهاست و هم در روز خوشحالی و غم و هم در روز سختی و رفاه، همیشه این کار را انجام می‌دهند.

*آن روزی که حال و وضع فردی خوب و خوشحال است، بخشی از وقت خود را برای جامعه و نیازمندی‌های جامعه قرار می‌دهد و وقتی هم که غم و مشکلات و سختی دارد، باز هم دیگران را فراموش نمی‌کند و دیگران را یاری می‌کند. بنابراین اساس این است که کار خیر و کار خیر جمعی به عنوان وظیفه، نیاز و نشاط برای خودمان و برای جامعه ضروری است.

*در کنار آگاهی‌بخشی و توانمند ساختن جامعه، ما باید مردم و نسل جوان و جامعه را آگاه کنیم. بخشی از آسیب‌های اجتماعی و مشکلاتی که داریم در اثر ناآگاهی است. اگر همه ویژگی‌ها و قسمت‌های مسئله برای نسل ما و جامعه ما تبیین و روشن شود، گاهی اوقات با فهم و درک درست مسئله حل می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.