مذاکره روسیه و آمریکا در وین درباره احیای برجام و لغو تحریم‌های ایران

نماینده روسیه در وین از دیدار و رایزنی دوجانبه هیئت این کشور با هیئت آمریکا در وین درباره احیای توافق هسته ای خبر داد.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین در صفحه توییترش نوشت: هیئت های روسیه و آمریکا در وین رایزنی های دو جانبه مفیدی در زمینه مسائل مرتبط با لغو تحریم های آمریکا و بازگشت کامل ایران به پایبندی به تعهدات هسته اش در برجام انجام دادند. 

پیش از این اولیانوف درباره نتیجه مذاکرات دو هفته اخیر اعضای کمیسیون مشترک برجام و کارگروه های آن گفته بود: با جمع بندی نتایج دو هفته بحث و رایزنی در زمینه احیای برجام[توافق هسته ای] با رضایت مندی اعلام می کنیم که مذاکرات به مرحله تهیه پیش نویس رسیده است. 

اولیانوف در ادامه مطرح کرد: هنوز با راهکارهای عملی فاصله داریم اما از اظهارات کلی به توافق بر سر گام هایی به سمت هدف اصلی رسیده ایم. 

جلسات اخیر کمیسیون مشترک برجام در راستای احیای توافق هسته‌ای از طریق لغو تحریم های اعمال شده آمریکا بر ایران و بازگشت دوجانبه آمریکا و ایران به پایبندی به توافق هسته ای برگزار شدند. 

نمایندگان آمریکا نیز در طول مذاکرات اعضای کمیسیون مشترک برجام در وین حضور داشتند اما تا کنون هیچ مذاکره مستقیم و غیر مستقیمی میان ایران و آمریکا در وین انجام نشده است. 

ایران خواستار لغو تمامی تحریم های آمریکا بوده و بیان کرده است تنها پس از راستی آزمایی لغو این تحریم ها اقدامات جبرانی اش را که در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته ای و متحمل شدن تحریم ها انجام داده بود، به حالت قبل باز می گرداند.  این اقدامات طبق مفاد برجام و شامل کاهش تعهدات هسته ای داوطلبانه ایران بوده اند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.