تاثیر روزه بر درمان کبد چرب

تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که جلوگیری از خوردن و آشامیدن در ساعات مشخصی از روز باعث بهبود بیماری کبد چرب می‌شود.

مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که جلوگیری از خوردن و آشامیدن در مدت مشخصی از روز، متابولیسم کبد را تنظیم می‌کند.

دانشمندان در موسسه تحقیقاتی هلمهولتز زنتروم، اطلاعات جدیدی در مورد آنچه در سطح مولکولی هنگام گرسنگی اتفاق می‌افتد، به دست آورده‌اند. نتایج تحقیقات این موسسه نشان می‌دهد که با محرومیت از غذا، پروتئین خاصی تولید می‌شود که سوخت و ساز کبد را تنظیم می‌کند.

در این مطالعه، دانشمندان به دنبال تفاوت فعالیت ژنتیکی سلول‌های کبدی ناشی از روزه داری بودند. در تحقیقات مشخص شد که پروتئین GADD۴۵β با تحمل گرسنگی در ساعات مشخصی از روز که مطابق با ساعات مشخص روزه داری است، در بدن انسان فعال می‌شود.

آزمایش‌های شبیه سازی بعدی نشان داد که GADD۴۵β وظیفه کنترل جذب اسید‌های چرب در کبد را بر عهده دارد و موش‌هایی که فاقد ژن مربوطه بودند بیشتر در معرض بیماری کبد چرب بودند. با این حال هنگامی که پروتئین بازیابی شد، محتوای چربی کبد نرمال شد و همچنین متابولیسم قند بهبود یافت. دانشمندان توانستند این نتیجه را در انسان‌ها نیز تأیید کنند. سطح پایین GADD۴۵β با افزایش تجمع چربی در کبد و افزایش سطح قند خون در انسان‌ها همراه بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.