توصیف مقام ارشد اروپایی از مذاکرات در وین

معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که در مذاکرات وین حضور دارد گفت که پیشرفت در مذاکرات کنونی در وین اتریش میان ایران و گروه ۴+۱ به آسانی بدست نیامده است.

«انریکه مورا»  معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در پیامی توییتری به گفت‌وگوهای فشرده در نشست وین میان ایران و گروه ۴+۱ اشاره کرد.

وی در این پیام توییتری افزود: پیشرفت در کار حاصل شده که به آسانی بدست نیامده است. اکنون به کار ساده‌تر با جزئیات بیشتر نیازمندیم.  موضوع کلیدی این است که همه به هدف یکسانی پایبند هستند: بازگشت آمریکا به برجام و اجرای کامل آن».

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه در اظهاراتی بعد از نشست امروز (شنبه) کمیسیون مشترک برجام گفت: «امروز بعد از سه روز که از کار کمیسیون مشترک گذشت یک بار دیگر نشست کمیسیون مشترک را برای بررسی روند پیشرفت بحث هایی که تا الان صورت گرفته هم در حوزه رفع تحریم ها و هم هسته ای تشکیل دادیم و گزارش کار کارگروه ها را مرور کردیم و بحث های خوبی در داخل نشست صورت گرفت.»

وی افزود: «به نظر می رسد یک تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است و اشتراک در هدف نهایی الان بین همه وجود دارد. مسیری که باید طی شود، الان یک مقدار شناخته شده است. البته این مسیر آسان نیست و اختلاف نظرها این گونه نیست که پایان یافته باشد و اختلاف نظرهای بعضا جدی وجود دارد که باید در طی مذاکرات بعدی کاهش یابد.»

عراقچی بیان کرد: «اصلا علاقه مند به مذاکرات فرسایشی و طولانی مدت نیستیم. در حدی که نیاز است بحث ها روشن شده و گفته شود، طبیعتا مذاکرات ادامه خواهد یافت.»

معاون وزیر خارجه همچنین اعلام کرد: «مذاکرات به مرحله ای رسیده که طرف ها می توانند روی یک متن مشترک شروع به کار کنند. نگارش متن حداقل در حوزه هایی که اشتراک نظر وجود دارد می تواند شروع شود و به همین منظور هیأت ایرانی متون مدنظر خود را در حوزه هسته ای و رفع تحریم ها آماده کرده و این را به همه طرف ها ارائه کرده است و این متون می تواند مبنای مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی باشد.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.