اظهارات مهم عراقچی بعد از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اعلام اینکه به نظر می‌رسد که طرف‌های شرکت‌کننده در نشست کمیسیون مشترک برجام در حال دستیابی به یک تفاهم جدید هستند، تأکید کرد که از نظر ایران زمان آغاز نگارش یک متن مشترک حداقل در حوزه‌های مورد توافق فرا رسیده است.

عراقچی در خصوص نشست امروز اظهار داشت: امروز ما جلسه‌ای را برای بررسی روند پیشرفت بحث‌هایی که تا الان چه در حوزه رفع تحریم‌ها و چه در حوزه هسته‌ای صورت گرفته است، برگزار کردیم.

وی افزود: ما گزارش کارگروهها را مرور کردیم. بحث‌ها خوبی هم در جلسه کمیسیون مشترک صورت گرفت. به نظر می‌رسد که یک تفاهم جدید در حال شکل گرفتن است و اشتراک در هدف نهایی بین همه وجود دارد. مسیری که باید طی شود نیز اکنون شناخته‌شده‌تر از قبل است.

معاون سیاسی وزیر خارجه خاطرنشان کرد:البته این مسیر یک مسیر آسان نخواهد بود.این‌طور نیست که اختلاف‌نظرها پایان یافته باشد. اختلاف‌نظرهای بعضاً جدی وجود دارد که باید در مذاکرات بعدی کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: ما قبلاً هم گفته‌ایم که اصلاً علاقه‌ای به مذاکرات طولانی مدت و فرسایشی نداریم. در آن حدی که نیاز است بحث‌ها روشن شود، طبیعتاً مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد.

عراقچی تصریح کرد: ما فکر می‌کنیم که مذاکرات اکنون به مرحله‌ای رسیده است که طرف‌ها می‌توانند نگارش یک متن مشترک را آغاز کنند. این کار حداقل در حوزه‌هایی که اشتراک نظر وجود دارد، می‌تواند شروع شود.

وی توضیح داد: هیأت ایرانی متون مد نظر خود را هم در حوزه هسته‌ای و هم در حوزه رفع تحریم‌ها آماده و به طرف‌های دیگر ارائه کرده است. ما معتقدیم متونی که ما آماده کرده‌ایم، می‌تواند مبنایی برای مذاکرت و همچنین مبنایی برای توافق نهایی باشد. نه اینکه توافق نهایی لزوماً مطابق متن ما باشد، اما این متون مبنای مذاکره قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر امور خارجه تأکید کرد: ما فکر می‌کنیم که در چارچوب این متون مسیر رسیدن به یک توافق که هم خواسته‌های ما را تأمین کند و هم خواسته طرف مقابل مبنی بر بازگشت ایران به تعهداتش را تأمین کند، روشن شده است. ما معتقدیم که زمان نگارش متن حداقل در حوزه‌هایی که اشتراک نظر وجود دارد، فرا رسیده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.