آغاز فاز دوم  تست واکسن رازی؛ نیمه دوم اردیبهشت

محقق کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس با بیان اینکه واکسن کرونای مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی تاکنون عارضه جدی نداشته است از آغاز فاز دوم تست انسانی واکسن کرونا از نیمه دوم اردیبهشت ماه خبر داد.

دکتر سعید کلانتری درباره آخرین وضعیت تست انسانی واکسن کرونای رازی کووپارس اظهار داشت: واکسن کرونا به 133 نفر در فاز اول تست انسانی تزریق شده است و باید آنالیز اولیه را به سازمان غذا و دارو تحویل دهیم و تأییدیه آغاز فاز دوم تست انسانی را دریافت کنیم.

وی افزود: واکسن کرونای مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی تاکنون عارضه جدی نداشته است و به همین دلیل به‌احتمال زیاد مشکلی برای ورود به فاز دوم تست انسانی نخواهیم داشت.

اثربخشی واکسن رازی

کلانتری در پاسخ به این سؤال که آیا میزان اثربخشی واکسن کرونا مشخص شده است، تصریح کرد: به‌دلیل ویژگی مطالعه که "دو سو کور" است، برای تشریح میزان اثربخشی واکسن کرونا تنها می‌توانیم درباره 13 نفر اول که به‌صورت غیرکور، پیش‌قراول دریافت واکسن رازی بوده‌اند نظر بدهیم و می‌توان گفت که در 13 نفر اول، واکسن رازی اثربخشی خوبی داشته و باعث ترشح آنتی‌بادی شده است؛ البته هنوز برای قضاوت کلی زود است و باید سایر افراد نیز آنالیز شوند تا بتوانیم درباره ایمنی‌زایی واکسن کرونا نظر بدهیم.

آغاز فاز دوم تست انسانی واکسن ایرانی کرونا از نیمه دوم اردیبهشت

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر زمان آغاز فاز دوم تست انسانی واکسن کرونا بیان داشت: از نیمه دوم اردیبهشت ماه سال جاری می‌توانیم فاز دوم تست انسانی را آغاز کنیم.

تزریق واکسن رازی کووپارس به ۵۰۰ نفر در فاز دوم

کلانتری ادامه داد: در فاز دوم تست انسانی، واکسن کرونای رازی به 500 نفر تزریق خواهد شد که 250 نفر واکسن و 250 نفر دارونما دریافت می‌کنند که تزریق دارونما، از ویژگی‌های مطالعات علمی و برای بررسی عملکرد واکسن است.

آیا فاز دو و سه واکسن کرونای رازی ادغام می‌شود؟

محقق کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس در پاسخ به این سؤال که "آیا برنامه‌ای برای تلفیق فاز دو و سه تست انسانی واکسن رازی کووپارس دارید؟"، بیان داشت: در فاز دوم یک آنالیز بینابینی انجام می‌دهیم و اگر نتایج آن رضایتبخش بود، می‌توانیم مدارک را ارائه دهیم و در صورت صدور اجازه از سوی سازمان غذا و دارو بلافاصله فاز سوم را آغاز کنیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر زمان آغاز تولید انبوه واکسن رازی کوووپارس خاطرنشان کرد: آن‌طور که مؤسسه رازی اعلام کرده است مقدمات تولید انبوه واکسن کرونای مؤسسه رازی انجام شده است و همکاران این مؤسسه برآوردشان این است که در مرداد یا شهریورماه سال جاری، امکان تولید انبوه واکسن رازی فراهم خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.