وعده دلاری محسن رضایی

​محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، به بیان نکاتی پیرامون انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، ائتلاف با شورای ائتلاف، سفرهای تبلیغاتی، حادثه نطنز و مذاکرات وین پرداخته است.

بخش هایی از این گفتگو را بخوانید؛

*باید در سال ۱۴۰۰ یک دولت قوی، کارآمد، مسئولیت پذیر و پاسخگو تشکیل شود تا کشورمان به سلامت از این مشکلات عبور کند. هم جامعه و هم حکومت، نیازمند یک دولت قوی و کارآمد برای عبور از موانع و مشکلات کشور هستند.

* یک دولت قوی و کارآمد، اولاً باید مردمی باشد، یعنی جناحی و باندی نباشد. ثانیاً باید بتواند انرژی عظیم جوانان را به صحنه بیاورد؛ چه از نظر استعدادهای ذهنی و فکری و چه از نظر استعدادهای یدی و جسمانی، جوانان کشور نیروی عظیمی را تشکیل می‌دهند که باید در آینده روی کار بیایند تا به کمک آنها بتوانیم از موانع عبور کنیم. سومین ویژگی دولت قوی و کارآمد، این است که شجاعت برخورد با باندهای فساد و مافیاهای رانت خواری را داشته باشد؛ بدون ملاحظه هیچ فردی حتی از نزدیکان خود.

*{در پاسخ به این سوال که در صورت احتمال ثبت‌نام در انتخابات، هنوز شعاری در نظر نگرفتید؟}: درصورت اعلان نامزدی اعلام می‌کنیم.

*{درباره همکاری با سازوکارهای انتخاباتی مانند شورای ائتلاف}: معتقدم جبهه انقلاب، بیش از گذشته منسجم شده است و شورای ائتلاف و شورای وحدت و جبهه پایداری عناصر انقلابی هستند و مطمئن هستم این‌ها به نتیجه واحدی خواهند رسید. نیروهای انقلاب در تلاش هستند دولت کارآمد تشکیل شود و این مهم‌ترین بخش ماجراست.

*{ در پاسخ به این سوال که اگر در انتخابات حضور پیدا کنید در چه صورتی حاضر به اجماع، ائتلاف و یا کناره‌گیری از انتخابات هستید؟}: ما امروز در حال رایزنی و هماهنگی با همه دوستان خود برای تشکیل دولت قوی و کارآمد هستیم و فکر نمی‌کنم مشکل خاصی در ادامه کار به وجود بیاید. هماهنگی‌های امروز ما بیش از گذشته است و وحدتی که در جبهه انقلاب است، بیش از گذشته وجود دارد. نگرانی بابت احتمال ناهماهنگی در جبهه انقلاب انتخابات ندارم. هماهنگی خوبی وجود دارد.

*اگر ببینم فردی در انتخابات برنامه دارد و بتواند این بار سنگین را بردارد با تمام وجود کمکش می‌کنم اما متأسفانه تاکنون برنامه‌ای ندیده‌ام. کشور ما و ملت ما امروز در یک جبهه بزرگ نبرد اقتصادی قرار دارد و باید کمک کنیم که ملت ایران ان شاء الله با موفقیت از این جنگ اقتصادی عبور کند. آنچه برای من مهم است، شخص خودم نیست، بلکه عبور و موفقیت ملت ایران از یک جنگ اقتصادی است. یک سرباز تعداد روزهای حضور در جبهه را نمی‌شمارد بلکه به انتخاب درست و انجام وظیفه یعنی دفاع از کشور و ملت فکر می‌کند.

*{درباره شائبه تبلیغاتی بودن سفرهایش}: به نکته بسیار خوبی اشاره کردید در سال ۹۹ تقریباً به مناسبت‌های مختلف به ۲۵ استان کشور عزیزمان رفتم. تلاشم در این سفرها بیش از هر چیز، تبیین بیانیه گام دوم انقلاب، هم اندیشی با مردم و نخبگان درباره تحول مثبت در مدیریت اجرایی کشور بوده است. سعی کردم شرایط کنونی کشور را با مردم و برای مردم تحلیل کنم و علل مشکلات را توضیح دهم و راهکارهایی را برای برون رفت از شرایط کنونی با مردم و نخبگان در میان بگذارم و نطرات مفید آنها را نیز بشنوم. بنده با هدفی که عرض کردم در سفرها حاضر می‌شدم و هر کسی می‌تواند برداشت خود را داشته باشد.

*{در پاسخ به این سولا که اسپانسرهایی برای حمایت از شما اعلام آمادگی کنند و در مقابل از شما در صورت پیروزی، تقاضا و درخواستی داشته باشند؟} همیشه گفته‌ام هر که می‌خواهد کمک کند هیچ نوع تقاضایی نباید داشته باشد و من با این کارها مخالف هستم و خود را مدیون احدی نمی‌سازم.

*{ در پاسخ به سوالی درباره انتخاباتی بودن ادعای اینکه در دولت من یک نفر هم بیکار نمی‌ماند یا درآمد سرانه هر ایرانی نباید زیر ۵۰ هزار دلار باشد}: صحبت‌هایی که درباره اشتغال و افزایش قدرت خرید مردم مطرح کردم، براساس مطالعات اقتصادی علمی بوده است. آیا شما فکر می‌کنید ملت و دولت ایران، نمی‌تواند یک برنامه تحول اقتصادی و جهش تولید را اجرا کند؟ آیا فکر می‌کنید ملت و دولت ایران چیزی کمتر از ملت و دولت مالزی دارند؟ چطور فکر می‌کنید ملت و دولت ایران نمی‌تواند برای چهار، پنج میلیون جمعیت بیکار شغل ایجاد کند؟ قطعاً به اتکای دانش بومی و سرمایه‌های عظیم کشور، می‌توانیم تحول مثبت اقتصادی ایجاد کنیم به گونه‌ای که دیگر حتی یک نفر شهروند سالم و فقیر در کشور نداشته باشیم. روحیه ما می‌توانیم را کسانی قبول ندارند و انکار می‌کنند که یا تخصص علمی ندارند، یا اطلاعی از منابع کشور ندارند یا اینکه مدیریت اجرایی ناکارآمد فعلی را سرنوشت قطعی کشور می‌دانند. قدرت سرانه خرید واقعی مردم کشورمان، نه سرانه اسمی خرید، در سال‌ها و دوره‌های قبل، تا سرانه ۳۵ هزار دلار هم رسید اما اخیراً کشور دچار عقبگرد شد و قدرت سرانه خرید واقعی مردم کاهش پیدا کرد. اینکه مردم ما بتوانند قدرت سرانه واقعی خرید خود را از ۳۵ هزار به ۵۰ هزار برسانند، کاملاً شدنی است. اینکه قدرت سرانه خرید واقعی مردم کشورمان براساس برنامه‌ریزی اقتصادی افزایش یابد، یک حق مسلّم است. اگر دولت دستش را توی جیب مردم نکند و برای جهش تولید تلاش کند، این هدف محقق می‌شود. اینها از اجزای برنامه‌های دولت قوی و کارآمد است. مثلاً اینکه تمام معلمان کشور بدون استثنا صاحب خانه شوند و یک معلم بدون خانه نداشته باشیم، یک حق مسلم ملت ما است و کاملاً شدنی است؛ ما برنامه‌ریزی علمی اقتصادی برای تحقق این هدف داریم و دست رانت‌خوارها و دست مافیای مسکن که نمی‌خواهند مردم صاحبخانه شوند را قطع می‌کنیم. اینکه کارگرانی که بالای سه سال سابقه کاری دارند، باید صاحب خانه شوند، یک حق مسلّم است و شدنی است. برای این هدف، برنامه علمی اقتصادی داریم و این برنامه را قاطعیت اجرا خواهیم کرد.

* دو گروه از مدیران در کشور داشته‌ایم. یک گروه، مدیرانی که هر چه گفتند عمل کردند و یک گروه از مدیران دیگر که وعده‌هایشان تحقق نیافته است. گروه اول گفتند خرمشهر را آزاد می‌کنیم و خرمشهر را آزاد کردند. گفتند بوکمال را کمتر از سه ماه آینده آزاد می‌کنیم و به دولت داعش پایان می‌دهیم و به این وعده عمل کردند. گفتند اگر آمریکا غلطی بکند، ما با موشک می‌زنیم. آمریکا غلطی کرد و موشک خورد. اینها یک گروه از مدیران ما هستند که هر حرفی زده‌اند، به آن عمل کرده‌اند. یک گروه دیگر از مدیران هستند که به خیلی از وعده‌هایی که دادند عمل نکرده‌اند. فکر می‌کنم مردم ما به خوبی می‌دانند که من از کدام مدیران هستم.

*کشور به طور گسترده یک آلودگی امنیتی پیدا کرده است و نمونه آن این است که کمتر از یک سال سه رویداد امنیتی اتفاق افتاده است؛ دو انفجار و یک ترور. قبل از این، تلاش کردند بخشی از اسناد بکلی سری هسته‌ای را سرقت کنند. قبل از آن چند ریزپرنده مشکوک، آمدند و کارهایی انجام دادند. پس معلوم است آلودگی امنیتی پیدا کرده‌ایم و سالم سازی امنیتی باید یکی از برنامه‌های مهم دولت آینده باشد که آن را در تمام رده‌ها، وزارتخانه‌ها و جاهای حساس انجام دهد و این موارد مشکوکی که وجود دارد و منابع نفوذی احتمالی را پاکسازی کند. معمولاً در دنیا هم چنین قاعده‌ای وجود دارد که هر ده سال، بیست سال، کل سیستم را سالم‌سازی امنیتی می‌کنند. ما مدت‌ها است که اینکار را نکرده‌ایم و شاید سی سال گذشته است و این سالم‌سازی امنیتی به وجود نیامده است.

محسن رضایی وعده دلاری داد / خود را مدیون احدی نمی‌سازم /اسناد هسته ای نتانیاهو درباره ایران جعلی بود 

*کاغذهایی که نخست وزیر رژیم صهیونیستی نمایش داده و ادعا کرده اسناد هسته‌ای است، جعلی هستند. موردی که اشاره کردم مربوط به فعالیت منابع نفوذی کشوری بودند که درحال خارج کردن آنها از کشور بودند که قبل از خروج از مرز، بازداشت شدند.

*{در پاسخ به این سوال که حادثه نطنز را چه اندازه با مذاکرات وین مرتبط می‌دانید؟}: این حادثه همزمان با ۳ مصوبه خوب مجلس و اقدامات افتخارآمیز دانشمندان هسته‌ای ما صورت گرفت. فکر می‌کنم بعد از اینکه ایران در مذاکرات هسته‌ای در وین مقاومت کرد، این‌ها این کار را انجام دادند تا بلکه مقاومت ما را در دیپلماسی بشکنند. بنابراین می‌تواند بی‌ارتباط نباشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.