زیرا، اولین ‌شرط تنظیم اساسنامه، توجه به همخوانی آن با قانون مربوط است، که به‌نظر می‌رسد این شرط از روز اول تا کنون، احراز نشده‌است. از آنجاکه، اساسنامه بارها اصلاح، و نکاتی به متن آن اضافه یا از آن حذف شده‌ که در مواردی با موازین‌حرفه‌ای و دیدگاه‌های جامعه ‌حسابداران ‌رسمی سازگار نبوده است. بنابراین، مهم‌ترین اولویت و اقدام برای شورای عالی دوره هفتم، بازنویسی اساسنامه برپایه قانون تشکیل جامعه حسابداران رسمی است. هفتمین دوره انتخابات شورای عالی جامعه حسابداران رسمی در تاریخ ششم شهریورماه برگزار می‌شود. حداقل انتظاراتی که از جامعه حسابداران رسمی، اعضا و داوطلبان عضویت در شورای عالی وجود دارد به اختصار به شرح زیراست:

  جامعه حسابداران رسمی

 مهم‌ترین موضوع در انتخابات جامعه حسابداران رسمی، برگزاری سالم و منطبق با قانون است. جامعه حسابداران رسمی وظیفه دارد که فرصتی برابر در اختیار کاندیداها قرار‌دهد تا بتوانند اهداف و رئوس برنامه‌های خود را برای آگاهی سایر اعضا در سایت جامعه قرار‌دهند به‌طوری که امکان پی‌جویی و نقد آن به‌وسیله خود منتخبان و اعضای جامعه در آینده نیز فراهم باشد.

  اعضای جامعه

 انتخابات شورای عالی از معدود فرصت‌هایی است که اعضای جامعه می‌توانند در سرنوشت خود نقش داشته باشند. انتخاب اشخاص واجد‌شرایط برای عضویت در شورای عالی مهم‌ترین عامل در ارتقای جایگاه جامعه و ضامن بقای آن است. زیرا، شورای عالی بالاترین رکن جامعه است و وظایف و اختیاراتی چون سیاست‌گذاری، انتخاب اعضای هیات‌مدیره و تعیین خط‌مشی و تصویب برنامه‌های جامعه را به عهده دارد. حسابداران رسمی مسوولیت دارند اولا، با توجه به محدودیتی که در تعداد داوطلبان برای عضویت در شورای عالی وجود دارد همکارانی را انتخاب کنند که علاوه بر داشتن ویژگی‌های عمومی، نسبت به مسائل جوامع حرفه‌ای اشراف کلی داشته باشند.  ثانیا، از بداخلاقی انتخاباتی و رده‌بندهای دسته‌ای و گروهی و برخورد شطرنجی و اعمال راهکارهای صنفی و صف‌بندی‌های کاذب به بهانه رعایت مصالح گروهی که در نهایت در شأن و منزلت یک نهاد حرفه‌ای نیست، پرهیز کنند.

  داوطلبان عضویت در شورای عالی

 مشارکت اعضای جامعه در انتخابات، مسوولیت خطیری را بر دوش اعضای منتخب می‌گذارد. حفظ این انسجام و پاسخ به این اعتماد، وظیفه اصلی منتخبان شورای عالی جامعه است. افرادی که قصد عضو شدن در شورای عالی را دارند باید مشخص کنند که با چه هدفی برای عضویت در شورای عالی جامعه داوطلب شده‌اند و در مورد مسائل گوناگون نظام سلامت مالی کشور، برنامه و به‌طور کلی، بیان دیدگاه داشته باشند و بتوانند برای ارتقا و حل مشکلات جامعه حسابداران رسمی، راه‌حل ارائه و از حقوق و منافع مادی و حرفه‌ای اعضای جامعه نیز دفاع کنند.

همچنین، جرات و شجاعت صیانت از هویت جامعه حسابداران رسمی که دارای ماهیت مستقل، غیرسیاسی و غیردولتی است را داشته باشند تا اعضا بتوانند آگاهانه‌تر رای دهند. مشارکت اعضا در انتخابات پیام دیگری نیز برای دستگاه‌های دولتی دارد که با توجه به الزامات اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و شناخت بیشتر از امکانات و ظرفیت‌های جامعه حسابداران رسمی، از رفتارهای بخشی‌نگر پرهیز کنند و به‌جای تقابل‌های بی‌حاصل، با ایجاد بسترسازی مناسب برای جلب مشارکت بخش خصوصی و بهره‌گیری از هم‌افزایی حاصل از آن، اوضاع مالی کشور را سامان دهند.