«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بامداد جمعه در سخنرانی درباره اقدام اخیر واشنگتن علیه مسکو پرداخت.

وی در سخنرانی گفت: «زمانی که از مداخله روسیه در انتخاباتمان مطلع شدم تصمیم گرفتم که به این اقدام واکنش نشان دهیم».

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به تماس تلفنی اخیر خود با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفت: «در واکنش به اقدامی که مسکو علیه آمریکا اتخاذ کرده، تصمیم گرفتیم تا دیپلمات‌های روس را اخراج کنیم».

بایدن اضافه کرد: «اگر روسیه به تجاوز به دموکراسی ما ادامه دهد ما آماده تشدید اقداماتمان هستیم».

وی اضافه کرد: «به پوتین گفتم که خواستار روابط استوار با روسیه بوده و به وی گفتم که واشنگتن از حق حاکمیت اوکراین حمایت کرده و از پوتین خواستم تا از تشدید اوضاع خودداری کند».

رئیس جمهور آمریکا گفت: «همکاری با مسکو برای واشنگتن منافعی به همراه دارد اما اگر روسیه بخواهد که علیه ما تاثیر بگذارد به آن واکنش نشان خواهیم داد و به پوتین گفتم امکان اقدامات بیشتری علیه روسیه وجود داشت اما ترجیح دادیم چنین کاری نکنیم».

دولت آمریکا روز پنجشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه ۳۲ فرد و نهاد روسی اعمال کرد. کاخ سفید در بیانیه‌ای علاوه بر اعلام تحریم‌های جدید که به بهانه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و حمله سایبری علیه این کشور وضع شده‌اند، ده دیپلمات روس را به جاسوسی متهم کرده و از آن‌ها درخواست کرد آمریکا را ترک کنند.

این تحریم‌ها که بر اساس دستور اجرایی رئیس جمهور آمریکا وضع شده‌ و از ۱۴ ژوئن امسال اجرایی می‌شوند،  ۶ شرکت روس فعال در زمینه تکنولوژی را نیز در بر می‌گیرند.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده است که به تحریم‌های آمریکا و اقدام این کشور در اخراج ۱۰ دیپلمات روس پاسخ خواهد داد.

کاخ سفید روز سه شنبه اعلام کرد که بایدن و پوتین  به صورت تلفنی با هم درباره مسائل منطقه‌ای و جهانی گفت‌وگو کردند و بایدن برگزاری دیداری طی ماه‌های آتی در یک کشور ثالث را به پوتین پیشنهاد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.