تاکید پسکوف بر بی‌تاثیر بودن تحریم‌های جدید آمریکا بر انجام دیدار پوتین و بایدن

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سخنگوی کرملین امروز (پنج‌شنبه) تاکید کرد، تحریم‌های جدید بالقوه آمریکا علیه روسیه به برگزاری نشستی میان روسای جمهوری این دو کشور کمکی نخواهد کرد و تصمیم نهایی را رئیس جمهوری روسیه می‌گیرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در کنفرانسی خبری به خبرنگاران گفت: حقیقت این است که تحریم‌های بالقوه آمریکا علیه روسیه به هیچ وجه به برگزاری نشستی میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش کمکی نخواهد کرد. اما در نهایت تصمیم گیری در خصوص این نشست با روسای جمهوری روسیه و آمریکاست. پیشنهاد این نشست از سوی رئیس جمهوری آمریکا مطرح شده و اکنون تصمیم نهایی را ولادیمیر پوتین اتخاذ می‌کند.

وی همچین تاکید کرد: اظهارات اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا درباره برگزاری نشستی قریب‌الوقوع میان بایدن و پوتین به احتمال زیاد به نشست قریب‌الوقوع تغییر آب و هوا اشاره داشته است. حضور پوتین در این نشست همچنان تحت بررسی است و هنوزهیچ تصمیمی درخصوص آن اتخاذ نشده است.

این سخنگو افزود: نخست آنکه مسلما برنامه‌ریزی برای یک نشست دوجانبه به این سرعت انجام نمی‌شود، این امر هنوز در مرحله تجزیه و تحلیل قرار دارد. دوم آنکه، معتقدم بلینکن درباره نشست تغییر آب و هوا که قرار است هفته آتی برگزار شود، صحبت می‌کرد.

اما پسکوف از پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه آیا "جان سالیوان"، سفیر آمریکا در روسیه و "یوری یوشاکوف"، معاون پوتین درباره تحریم‌های جدید بالقوه واشنگتن علیه مسکو صحبت کرده بودند یا خیر، امتناع کرد.

روز چهارشنبه منبعی در وزارت امور خارجه روسیه به خبرگزاری اسپوتنیک گفته بود که سالیوان و یوشاکوف با یکدیگر در مسکو دیدار کردند. به گفته این منبع، به سالیوان گفته شد که مسکو به تحریم‌های جدید بالقوه پاسخ قاطعانه خواهد داد.

پسکو درباره این موضوع تنها گفت: این دو مقام درباره جنبه‌های مختلف روابط دو جانبه صحبت کردند.

پسکوف در رابطه با انتقال نیروهای ناتو و آمریکا به نزدیکی مرزهای روسیه گفت: این اقدام منجر به دور دیگری از تنش‌ها خواهد شد.

اوایل امروز، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه تائید کرد که آمریکا عبور دو ناوش از تنگه بسفر به دریای سیاه را لغو کرد.

پسکوف در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا این تصمیم واشنگتن منجر به کاهش تنش‌ها پیرامون اوکراین خواهد شد یا خیر، گفت: تا به این لحظه که اوضاع خیلی متشنج بوده است. همان طور که می‌دانید واحدهای نظامی متعددی از سوی ناتو و آمریکا به نزدیکی مرزهایمان منتقل شده‌اند. بدون شک در این شرایط هر گونه تصمیم نظامی اضافی منجر به دور دیگری از تنش‌ها می‌شود اما در حال حاضر خیلی زود است که بگوییم عدم استقرار این دو کشتی آمریکایی به نوعی منجر به کاهش تنش‌ها خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.